Gå til innhold

Hvor frisk burde man være før man begynner å date?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ble psykisk syk helt i starten av 20-årene og har derfor hatt mer enn nok med meg selv og derfor aldri hatt kjæreste. Nå snart 10 år etter har jeg endelig begynt å bli varig bedre og har dermed også blant annet begynt å tenke på å date for å finne en kjæreste. Men hvor psykisk frisk burde man egentlig være før man kaster seg ut i noe sånt?

Anonymkode: ea327...bce

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Så frisk at man ta vare på seg selv både økonomisk og når det gjelder dagliglivets aktiviteter. 

Når du tenker at man klarer ta vare på seg selv når det gjelder dagliglivets aktiviteter så mener du da at man er såpass frisk at man klarer stå opp, evnt. jobb om man har, være med venner og lage seg middag og gjøre husarbeid osv? Har jeg forstått deg rett da?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du tenker at man klarer ta vare på seg selv når det gjelder dagliglivets aktiviteter så mener du da at man er såpass frisk at man klarer stå opp, evnt. jobb om man har, være med venner og lage seg middag og gjøre husarbeid osv? Har jeg forstått deg rett da?

Kanskje emosjonelt også?

Anonymkode: af4df...5af

AnonymBruker

Har inntrykk at det er vanskeligere å date når man er psykisk syk og har enkelte diagnoser. Det er også vanskeligere om man er ufør. Nå vet jeg ikke hva eller om du har noe av dette og sier det ikke for å være kjip, men for å realitetsorientere deg

Anonymkode: 81d72...8c4

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har inntrykk at det er vanskeligere å date når man er psykisk syk og har enkelte diagnoser. Det er også vanskeligere om man er ufør.

Hvordan da? Det er jo ikke noe man er pliktig til å informere den andre om.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Folk vil gjerne date noen som er friske og frisk nok til å ha jobb, drive med hobby, finne på ting sammen etc. Når det er snakk om dating som går over i forhold vel og merke.

Skal man bare date og ligge kan man jo bare fortelle og finne på det man vil

psykedeliker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Folk vil gjerne date noen som er friske og frisk nok til å ha jobb, drive med hobby, finne på ting sammen etc.

Da må man sikte seg inn mot de som er akkurat like syk som en selv.

AnonymBruker
nachnoo skrev (19 timer siden):

Så frisk at man ta vare på seg selv både økonomisk og når det gjelder dagliglivets aktiviteter. 

Går uføretrygd under "å ta vare på seg selv økonomisk", eller mener du at man bør være i arbeid for å kunne date?

Anonymkode: 41752...009

AnonymBruker
psykedeliker skrev (8 minutter siden):

Da må man sikte seg inn mot de som er akkurat like syk som en selv.

Det kommer helt an på kjønn og legning. Mye dømmende folk der ute. Heterofile kvinner har det enklest - Uansett

nachnoo skrev (20 timer siden):

I tillegg til dette så vil jeg si at man ikke blir en stor belastning for partner i for stor grad. Noe i gaten at man kan ta vare på seg selv psykisk/ emosjonelt også. 

AnonymBruker
psykedeliker skrev (46 minutter siden):

Folk vil gjerne date en som er frisk nok til å få barn. Også menn vil ha barn. Er ikke kvinnen istand til å ta vare på seg selv klarer hun ikke ta vare på barnet heller og barnet vil dø og genene blir ikke videreført. 

Anonymkode: 87461...98d

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Går uføretrygd under "å ta vare på seg selv økonomisk", eller mener du at man bør være i arbeid for å kunne date?

Anonymkode: 41752...009

Jeg mente vel heller «ordnet økonomi»

Jeg kjenner flere på uføretrygd som «tar vare på seg selv økonomisk»

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 16.14):

Folk vil gjerne date noen som er friske og frisk nok til å ha jobb, drive med hobby, finne på ting sammen etc. Når det er snakk om dating som går over i forhold vel og merke.

Skal man bare date og ligge kan man jo bare fortelle og finne på det man vil

Tror folk ofte liker å date folk som har noenlunde samme krav og forventninger til hverdagslivet som en selv har, i hvertfall hvis forholdet skal holde på sikt.

Det bør helt fint gå an å kose seg på date, finne en god tone og møtes igjen, også for uføre vil jeg tro. Men det er kanskje ikke sannsynlig å finne tonen med en som er veldig opptatt av karriere og prestisje, som bare MÅ reise til utlandet minst tre ganger i året, osv. Det vil kanskje ikke passe for noen av partene. Men man kan helt sikkert finne en annen som er i sammenlignbar situasjon som en selv har, som har sånn cirka samme sosiale behov, som har sånn cirka like prioriteringer økonomisk osv. Høres kanskje uromantisk ut men " like barn leker best" 

Man trenger ikke tenke eneggede tvillinger akkurat men sikkert greit å føle at en kommer fra samme planet. 

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 20.39):

Kanskje emosjonelt også?

Anonymkode: af4df...5af

Jeg vil også si emosjonelt, på den måten at en klarer å ta vare på seg selv som det er gitt eksempler på i tråden. I tillegg at en klarer å både gi og ta imot omsorg. En viktig del i et ev. forhold, er at omsorg og det å se den andre går på en naturlig omgang.

På samme måte som at det blir en usunn relasjon om kun den ene personen blir sett i et vennskap, er det garantert usunt/skadelig om det skjer i med en partner. Et forhold forplikter overfor den andre på så mange måter...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...