Gå til innhold

Sovemedisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

cilie skrev (6 minutter siden):


Ikke bra…  

Det snakkes om avhengighet til b-prep som Imovane. Etter å ha brukt det sporadisk i omtrent 20 år, kan jeg aldri si jeg har hatt behov for å øke eller bruke hyppigere.

Når det gjelder Surmontil, derimot, må jeg si at jeg kvier meg for å miste effekten - til tross for at den virker bare begrenset og gir hangover. Jeg er redd for å miste muligheten som nå er til stede for både å få sove når jeg legger meg og våkner om natten. 

I natt sovnet jeg ikke før etter 24, våknet i 03-tiden og våknet igjen av lyder(som jeg antar mannen i gata hadde oversett) 06. Ikke kjempemye søvn, men likevel er det mindre av «jeg-dør-snart-følelsen» jeg kunne føle i kroppen tidligere av søvnmangel. 

Tallet som gjelder vekt, hvordan er det sammenliknet med Cipralex og Effexor f.eks.? Jeg hører jo at noen går opp litt på dette. Jeg burde vel ikke bruke noe som har den minste lille effekt på vekt-reseptorer😅 Takk @ISW! 

Har selv brukt imovane sporadisk like lenge og har heller aldri hatt behov for å øke, men selv med imovane og 100mg quetiapin så sover jeg ikke nok. Feks i natt ble det 3 økter på underkant av 5 timer tilsammen.  Føler innimellom at jeg blir sprø av søvnmangel.  Og suget og sulten øker i takt med hvor lite jeg sover. Bruker også cipralex og den er også med på å øke sulten/suget (det gjør forsåvidt også quetiapinen) Skjønner at du blir desperat, du er jo på jobb i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ISW skrev (På 25.9.2024 den 21.00):

Lavdose Surmontil har en selektivitet for histaminreseptorer på >50x noen annen reseptor, inkl. muskarinerge reseptorer (antikolinerg effekt). 

Det skal litt til for slike preparater for å slå det.

Hva med alimemazin og remeron da?

Har de heller ingen påvirkning på psykiske reseptorer i små doser?

Anonymkode: c2a99...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (11 timer siden):

men selv med imovane og 100mg quetiapin så sover jeg ikke nok. Feks i natt ble det 3 økter på underkant av 5 timer tilsammen.  Føler innimellom at jeg blir sprø av søvnmangel.  Og suget og sulten øker i takt med hvor lite jeg sover.

Uff, det der er ikke godt... Føler du det er lettere å ty til usunn mat når du har mangel på søvn?

 

Jeg har forsøkt å finne tilbake artikkel på det av nyere dato, men lykkes ikke. Jeg mener jeg har lest av relativt ny dato at dårlig søvn påvirker appetitten. Det er trolig ikke bare en følelse, men et ekte trehodet troll du må slåss mot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Uff, det der er ikke godt... Føler du det er lettere å ty til usunn mat når du har mangel på søvn?

 

Jeg har forsøkt å finne tilbake artikkel på det av nyere dato, men lykkes ikke. Jeg mener jeg har lest av relativt ny dato at dårlig søvn påvirker appetitten. Det er trolig ikke bare en følelse, men et ekte trehodet troll du må slåss mot...

Ja, det er helt klart at jeg fyser mer og er ekstra sulten når jeg har sovet lite (som jeg ofte gjør) En har også mindre krefter til å stå imot og ergo gir lettere etter.  Ny forskning støtter dette (greier ikke å legge ut noe linker) Husker ikke hva det hormonet heter, men "sulthormonet" øker når en får for lite søvn. Så det er ikke bare svake øyeblikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (På 25.9.2024 den 13.03):

Kort svar, uten å ta stilling til en del av dette andre det spørres etter.

a) Antihistamineffekt er også en effekt på hjernen / en effekt av psykofarmaka.

b) I prioritert rekkefølge etter selektivitet for histaminreseptor framfor andre effekter, så ville min anbefaling i  rekkefølge fra best til verst være: Surmontil - Zonat - Alimemazin - Seroquel - Remeron - Sarotex.

Grunnen til at jeg anbefalte Zonat framfor Surmontil er at sistnevnte er mer potent, og du etterspurte fra min forståelse en mild medisin.

Hva er grunne til at du lister sarotex sist? 
 

Har denne potensielt angstdempende effekt også foresten?

Anonymkode: c2a99...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva er grunnen til at du lister sarotex sist? 

Det skriver han vel her:  I prioritert rekkefølge etter selektivitet for histaminreseptor framfor andre effekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ISW skrev (På 24.9.2024 den 19.04):

Den «snilleste» medisinen hva gjelder bivirkninger er nok doksylamin (Zonat i Norge). Den selges reseptfritt i mange land i Europa og resten av verden. Ulempen er at den er dyrere enn alternativene. 

Har ikke prøvd den. Har prøvd Cirkadin. Noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (18 timer siden):

Uff, det der er ikke godt... Føler du det er lettere å ty til usunn mat når du har mangel på søvn?

 

Jeg har forsøkt å finne tilbake artikkel på det av nyere dato, men lykkes ikke. Jeg mener jeg har lest av relativt ny dato at dårlig søvn påvirker appetitten. Det er trolig ikke bare en følelse, men et ekte trehodet troll du må slåss mot...

Samme her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Atarax? Skal spørre legen om det kan være noe. Hun er helt ny så tviler på om hun vet så mye om det. Noen her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wellkatt skrev (15 minutter siden):

Har ikke prøvd den. Har prøvd Cirkadin. Noe av det samme?

Circadin er melatonin.zonat er antihistamin

Anonymkode: c2a99...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Circadin er melatonin.zonat er antihistamin

Anonymkode: c2a99...890

Det virker nok ikke på meg. Har prøvd Apodorm. Null der og. Vet jeg har store søvnproblemer. Slitsomt som bare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...