Gå til innhold

Betablokkere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det som er dumt er at de kanskje ofte har depresjon som bivirkning. Vet ikke hvor vanlig det er?

er allerede depressiv 

Anonymkode: f5948...999

Jeg gikk på betablokker i 1-2 år, av somatiske grunner. Hadde ingen bivirkninger.

Men jeg har heller ingen depressive tendenser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4323551
Del på andre sider

Fortsetter under...

nachnoo skrev (På 29.9.2024 den 9.37):

Forøvrig synes jeg effekten av betablokker på angst er betydelig oppskrytt her på DOL. Den kan dempe noen fysiske symptomer som hjertebank, skjelving og svetting. Det er alt. Ingen betablokker har angst som godkjent indikasjon.

Her er jeg litt uenig med deg, når det gjelder propranolol.

Et eksempel fra mange år tilbake (2010). Det var en tunnel jeg alltid fikk panikk når jeg kjørte gjennom. I 2010 begynte jeg med propranolol mot supraventrikulær tachykardi, og jeg hadde absolutt ingen forventninger til at den skulle ha noen som helst effekt på psyken. Imidlertid kjørte jeg tunnelen flere ganger med propranolol. Ingenting skjedde. Ingen panikk.

Senere begynte jeg med metoprolol i stedet. Da opplevde jeg det du beskriver, at f.eks. pulsen dempet seg, men jeg fikk likevel panikktilløpene (disse vedvarte til jeg begynte med Zoloft). Men med propranolol så forsvant de altså.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4323886
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 29.9.2024 den 10.32):

Jeg har ikke skrevet at du ikke kan bruke det. Jeg skriver at du må sjekke dette grundig med legen din før du evt prøver.

Hva er det som avgjør om man kan bruke det med astma eller ikke?

Finnes det andre likeverdige medisiner for høy hvilepuls og fysiologisk stress?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324044
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva er det som avgjør om man kan bruke det med astma eller ikke?

Finnes det andre likeverdige medisiner for høy hvilepuls og fysiologisk stress?

1. Blant annet graden av astma. Hvor lett anfall trigges.

2. Nei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324045
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 minutter siden):

1. Blant annet graden av astma. Hvor lett anfall trigges.

2. Nei.

1 ok, har aldri «anfall», men som oftes infeksjons utløst og anstrengelses eller evt allergisk utløst. Mye irritasjon og sensitivitet i i luftveiene 

2Hva gir man til folk som strever med pulsen da- hvis de har astma 😅😅

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324046
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1 ok, har aldri «anfall», men som oftest infeksjons utløst og anstrengelses eller evt allergisk utløst. Mye irritasjon og sensitivitet i i luftveiene 

2Hva gir man til folk som strever med pulsen da- hvis de har astma 😅😅

1. Det er dette legen din skal vurdere før du evt begynner.

2. Da henviser man til en spesialist i indremedisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324068
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (27 minutter siden):

1. Det er dette legen din skal vurdere før du evt begynner.

2. Da henviser man til en spesialist i indremedisin.

risikabelt å prøve da- hvis man potensielt dør liksom. Vil ikke astmamedisin funke hvis man får astma av beta?
Hjelper jo ikke hvis det ikke finnes medisin😅

hva er det om gjør at man blir deprimert av det? Du sier jo det ikke påvirker hjernen 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324070
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

risikabelt å prøve da- hvis man potensielt dør liksom. Vil ikke astmamedisin funke hvis man får astma av beta?
Hjelper jo ikke hvis det ikke finnes medisin😅

hva er det om gjør at man blir deprimert av det? Du sier jo det ikke påvirker hjernen 

Ikke denne medisinen jeg fikk, men fikk for en del år siden en medisin som krasjet med astmaen.  Mine astmamedisiner hjalp ingenting og resultatet var at jeg måtte på legevakta for å få akuttbehandling, ble helt tett og greide nesten ikke å puste. Så en bør ta slikt alvorlig. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324102
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (38 minutter siden):

Ikke denne medisinen jeg fikk, men fikk for en del år siden en medisin som krasjet med astmaen.  Mine astmamedisiner hjalp ingenting og resultatet var at jeg måtte på legevakta for å få akuttbehandling, ble helt tett og greide nesten ikke å puste. Så en bør ta slikt alvorlig. 

Ok, skummelt ja! 
fortvilende når jg trenger noe for puls og adrenalin 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324107
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2024 den 16.03):

Ok, skummelt ja! 
fortvilende når jg trenger noe for puls og adrenalin 

Jeg skjønner at du omtrent leter verden rundt etter en medisin som "fjerner" adrenalinet og stresset ditt, og ikke har bivirkninger. En sånn medisin finnes dessverre ikke.

Betablokkere har ulik selektivitet. Det finnes betablokkere som er tryggere for de med astma. Men det er en spesialistvurdering. Uansett så tror jeg ikke du finner svaret du leter etter i Felleskatalogen. Du vil nok profitere mer på å ha en annen tilnærming til stresset ditt og ikke stresse deg opp over det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324568
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner at du omtrent leter verden rundt etter en medisin som "fjerner" adrenalinet og stresset ditt, og ikke har bivirkninger. En sånn medisin finnes dessverre ikke.

Betablokkere har ulik selektivitet. Det finnes betablokkere som er tryggere for de med astma. Men det er en spesialistvurdering. Uansett så tror jeg ikke du finner svaret du leter etter i Felleskatalogen. Du vil nok profitere mer på å ha en annen tilnærming til stresset ditt og ikke stresse deg opp over det.

Takk for svar. Men du kan ikke vite basert på den lille infoen her at jeg ikke trenger noe som demper stresset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324694
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (16 timer siden):

Takk for svar. Men du kan ikke vite basert på den lille infoen her at jeg ikke trenger noe som demper stresset. Det er neppe bra å ha hvilepuls på 100 i lange tider. Og være så fysisk syk av et stress i kroppen.

Men ja burde sikkert ikke stresse mg opp over det/ men det er nå en gang sånn at kropp og sinn henger sammen og når kroppen er bananas blir hjernen det og. Det er mulig å ha kontroll over det ved å bruke det mentale når kroppen kjører og kjører i fight flight.

Hva tenker du evt om andre typer medisiner enn sånn beta og klonidin osv da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324717
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Men du kan ikke vite basert på den lille infoen her at jeg ikke trenger noe som demper stresset. Det er neppe bra å ha hvilepuls på 100 i lange tider. Og være så fysisk syk av et stress i kroppen.

Men ja burde sikkert ikke stresse mg opp over det/ men det er nå en gang sånn at kropp og sinn henger sammen og når kroppen er bananas blir hjernen det og. Det er mulig å ha kontroll over det ved å bruke det mentale når kroppen kjører og kjører i fight flight.

Hva tenker du evt om andre typer medisiner enn sånn beta og klonidin osv da?

Hvis du har et problem, som f.eks vedvarende høy puls. Så går du til legen og tar opp dette problemet. Så finner legen ut hva det kan være, om og evt hvordan det kan behandles. Og legen har masse kunnskap om ulike legemidler og hvordan de virker, og kan ta en beslutning om hva som kan hjelpe deg.

Det er ikke noe poeng i å gjøre svært mye research rundt hva som finnes av ulike legemidler (litt kan være nyttig! Men ikke på besettelses-nivå). Du kan ikke skrive ut medisiner til deg selv, du må snakke med lege uansett.

Sånn som du holder på nå gir du masse oppmerksomhet til problemet - denne adferden bidrar trolig til å stresse deg opp mer. Det stjeler tid og krefter, og det er sikkert også stressende for deg å måtte forsøke å finne frem til den «perfekte» medisinen i et landskap (legemidler) som du navigerer nærmest i blinde (manglende kunnskap), det er nemlig en oppgave som både krever masse av deg og som du er dømt til å mislykkes i. Dette er faktisk en mental ting som du kan kontrollere og som du kan velge å avstå fra. Det er ikke kroppen som «tvinger» deg til å bli besatt av å finne den optimale medisinen.

Så ISW kan ikke vite med sikkerhet at du ikke trenger noe som demper stresset. Men det er heller ikke hans eller din oppgave. Gå til en lege og frigjør deg selv fra dette tyngende ansvaret for å finne den perfekte medisinen. Fordi uavhengig om du burde få en medisin for dette eller ikke, så er trolig denne «medisinjakten» din med på å forverre symptomene. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324724
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (5 minutter siden):

Hvis du har et problem, som f.eks vedvarende høy puls. Så går du til legen og tar opp dette problemet. Så finner legen ut hva det kan være, om og evt hvordan det kan behandles. Og legen har masse kunnskap om ulike legemidler og hvordan de virker, og kan ta en beslutning om hva som kan hjelpe deg.

Det er ikke noe poeng i å gjøre svært mye research rundt hva som finnes av ulike legemidler (litt kan være nyttig! Men ikke på besettelses-nivå). Du kan ikke skrive ut medisiner til deg selv, du må snakke med lege uansett.

Sånn som du holder på nå gir du masse oppmerksomhet til problemet - denne adferden bidrar trolig til å stresse deg opp mer. Det stjeler tid og krefter, og det er sikkert også stressende for deg å måtte forsøke å finne frem til den «perfekte» medisinen i et landskap (legemidler) som du navigerer nærmest i blinde (manglende kunnskap), det er nemlig en oppgave som både krever masse av deg og som du er dømt til å mislykkes i. Dette er faktisk en mental ting som du kan kontrollere og som du kan velge å avstå fra. Det er ikke kroppen som «tvinger» deg til å bli besatt av å finne den optimale medisinen.

Så ISW kan ikke vite med sikkerhet at du ikke trenger noe som demper stresset. Men det er heller ikke hans eller din oppgave. Gå til en lege og frigjør deg selv fra dette tyngende ansvaret for å finne den perfekte medisinen. Fordi uavhengig om du burde få en medisin for dette eller ikke, så er trolig denne «medisinjakten» din med på å forverre symptomene. 

Helt klart. Men jeg må komme med forslag til legen. Han er så passiv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324725
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (14 minutter siden):

Det er vel nettop det- har ikke noe trygghet i lege min. Han forstår ikke. Og det jeg har prøvd har gjort meg verre.

Men noe annet da som roer? Zyprexa feks?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4324728
Del på andre sider

AnonymBruker
Sokk skrev (På 5.10.2024 den 9.58):

Ja det er sikkert litt besettelses nivå. Og det plager meg jo at jeg ikke har sjans å dra meg ut av den loopen. Så da er jo spørsmålet/ finnes det noe som kan hjelpe meg litt på vei med det? Ut a eget hode?

🤣 

ja ser ironien. Men lurer på oppriktig og da. Haha

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4325124
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Ja det er sikkert litt besettelses nivå. Og det plager meg jo at jeg ikke har sjans å dra meg ut av den loopen. Så da er jo spørsmålet/ finnes det noe som kan hjelpe meg litt på vei med det? Ut a eget hode?

🤣

ja ser ironien. Men lurer på oppriktig og da. Haha

Gå til legen. Det er hans/hennes jobb å finne medisin som kan hjelpe for deg, ikke din jobb.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487052-betablokkere/page/2/#findComment-4325136
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...