AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Kan noen dele erfaring med zyprexa? hvordan er den ift seroquel mtp angst,tankekjør, kogntive greier? blir man veldig tung og fjern av den? Er allerede det- samtidig m veldig uro. Og skikkelig tankesurr Fikk veldig angst av seroquel. evt andre ap som er egna? Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan noen dele erfaring med zyprexa? hvordan er den ift seroquel mtp angst,tankekjør, kogntive greier? blir man veldig tung og fjern av den? Er allerede det- samtidig m veldig uro. Og skikkelig tankesurr Fikk veldig angst av seroquel. evt andre ap som er egna? Anonymkode: 6b1ec...f54 Generelt må det understrekes at folk reagerer ulikt på AP så vel som på andre medisiner. Min erfaring er at Zyprexa gir god angstdemping og en slags «rustning» rundt følelsene/psyken når man er «frynsete». Zyprexa gir også bedre søvn. Jeg er heldig som ikke opplever det en liten gruppe pasienter erfarer med «ulvehunger» selvom jeg nok får ørlite mer appetitt på Zyprexa. Jeg har gått på doser alt fra 2,5 mg til 20 mg, men ligger jevnt over på det halve av topp-dosen. (Til Admin: dette er ikke en anbefaling men en beskrivelse). Som @nachnoo ofte skriver må man rett og slett prøve seg frem på de ulike APene for å finne frem til hva nettopp ens egen organisme trives med. Lykke til med utprøvingen 🙂 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Zyprexa hjalp meg med å minske tankekjør. Fikk ulvehunger og gikk opp 40 kg. Anonymkode: 89492...880 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september bibben skrev (1 time siden): Generelt må det understrekes at folk reagerer ulikt på AP så vel som på andre medisiner. Min erfaring er at Zyprexa gir god angstdemping og en slags «rustning» rundt følelsene/psyken når man er «frynsete». Zyprexa gir også bedre søvn. Jeg er heldig som ikke opplever det en liten gruppe pasienter erfarer med «ulvehunger» selvom jeg nok får ørlite mer appetitt på Zyprexa. Jeg har gått på doser alt fra 2,5 mg til 20 mg, men ligger jevnt over på det halve av topp-dosen. (Til Admin: dette er ikke en anbefaling men en beskrivelse). Som @nachnoo ofte skriver må man rett og slett prøve seg frem på de ulike APene for å finne frem til hva nettopp ens egen organisme trives med. Lykke til med utprøvingen 🙂 Takk for deling. Jeg trodde alle ap var litt like mtp hva slags reseptorer de påvirka og dermed også ift evt angst osv. Også er jeg sååå kogntivt prega- så sånn sett litt redd for å prøve ting som påvirker hjernen Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Det forstår jeg godt. Jeg har prøvd mange forskjellige APer og for min del er ytterpunktene Zyprexa og Abilify med tanke på angst. Jeg fikk mye angst på Abilify; ble veldig aktivert, noe som da påvirket indre ro og søvn i negativ retning. Hvis du med «kognitivt prega» mener at du er engstelig for dårligere kognitiv kapasitet ved AP tror jeg også det er individuelt. Selv har jeg kommet meg igjennom studier med ulike APer innabords. Men igjen; jeg kan ha vært heldig som tåler det relativt godt. Jeg håper du lander på noe du kan være komfortabel med og som ikke sløver deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september bibben skrev (4 minutter siden): Det forstår jeg godt. Jeg har prøvd mange forskjellige APer og for min del er ytterpunktene Zyprexa og Abilify med tanke på angst. Jeg fikk mye angst på Abilify; ble veldig aktivert, noe som da påvirket indre ro og søvn i negativ retning. Hvis du med «kognitivt prega» mener at du er engstelig for dårligere kognitiv kapasitet ved AP tror jeg også det er individuelt. Selv har jeg kommet meg igjennom studier med ulike APer innabords. Men igjen; jeg kan ha vært heldig som tåler det relativt godt. Jeg håper du lander på noe du kan være komfortabel med og som ikke sløver deg. Takk! Ja er veldig aktivert. Men samtidig kognitiv «svikt» og intens hjernetåke. Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september …og når det gjelder engstelse for hva som påvirker hjernen og kognitiv funksjon negativt så vil økt angst og stress påvirke f.eks. hukommelse i betydelig grad. Jeg lærte et fint uttrykk av det en psykiater her på DOL skrev for mange år siden, og det var at stresshormonet kortisol på folkemunne ble kalt «glemmehormonet». Det synes jeg er svært beskrivende. For min del så husker jeg bedre når stressnivået er lavt og jeg føler meg trygg. Det kan Zyprexa hjelpe til med for mitt vedkommende. Her kan man jo prøve seg frem med ulike doser slik at man ikke blir sløvet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september bibben skrev (26 minutter siden): …og når det gjelder engstelse for hva som påvirker hjernen og kognitiv funksjon negativt så vil økt angst og stress påvirke f.eks. hukommelse i betydelig grad. Jeg lærte et fint uttrykk av det en psykiater her på DOL skrev for mange år siden, og det var at stresshormonet kortisol på folkemunne ble kalt «glemmehormonet». Det synes jeg er svært beskrivende. For min del så husker jeg bedre når stressnivået er lavt og jeg føler meg trygg. Det kan Zyprexa hjelpe til med for mitt vedkommende. Her kan man jo prøve seg frem med ulike doser slik at man ikke blir sløvet. Brukes den for søvn også? bivirknningslista er verre enn på seroquel syns jeg😅 hva er vanlig dose man bruker for kun angst/tankjekør/søvn? Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Ja, så vidt meg bekjent brukes Zyprexa og Seroquel for søvn i mindre doser. Jeg har forbudt meg selv å dykke altfor langt ned i bivirkningslisten på FK. Der forekommer det enormt mye som enhver bruker slett ikke vil plages med. Her inne på DOL er det ikke tillatt å diskutere doser konkret. Uansett så vil dette med doser være svært individuelt og noe en diskuterer med legen som forskriver medikamentet. Jeg klarer meg med relativt små doser, og det skal bare ørlite til for å gi meg god angstdempning. Fordelen med å velge AP for å redusere angst og fremme søvn er at det ikke gir avhengighet slik man opplever på benzo og sovemedisin. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Hjelper zyprexa for bare «vill frykt», og depersonaliseing/derealisering? Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hjelper zyprexa for bare «vill frykt», og depersonaliseing/derealisering? Anonymkode: 6b1ec...f54 Nei, den hjelper i første rekke for psykose og overdreven skepsis. Finnes ingen medisin for depersonaliserig/derealisering. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bibben Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Zyprexa kan virke «samlende», så i den forstand kan nok noen oppleve at det virker gunstig i forhold til depersonalisering/derealisering. For mitt vedkommende virker det litt som å få på seg en «rustning» som kan holde kroppen «innenfor sine grenser». Alt dette er jo vanskelig å beskrive, og da Zyprexa jo ikke er et veldig «røft» medikament ville jeg nok tenke at det er verd et forsøk. Men du må da evt. gi det tid til å virke, altså la det gå noen uker før du evaluerer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Zyprexa kalles "apedop" av en grunn. Ble lurt til å ta den og det skal aldri skje igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonderingwondering Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september 1 minute ago, nachnoo said: Nei, den hjelper i første rekke for psykose og overdreven skepsis. Finnes ingen medisin for depersonaliserig/derealisering. Depersonalisering/derealisering kommer gjerne av langvarig stress så all medisin som reduserer stress-nivået(noe som fort gjelder alle psykofarmaka) tror jeg vil kunne ha potensiale til å hjelpe i positiv retning. Men depersonaliserings-klinikk i London anbefaler Lamictal + Zoloft 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendi Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hjelper zyprexa for bare «vill frykt», og depersonaliseing/derealisering? Anonymkode: 6b1ec...f54 Jeg bruker Zyprexa som stemningsstabiliserende for min bipolar sykdom, og som antipsykotika. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september sonderingwondering skrev (14 minutter siden): Depersonalisering/derealisering kommer gjerne av langvarig stress så all medisin som reduserer stress-nivået(noe som fort gjelder alle psykofarmaka) tror jeg vil kunne ha potensiale til å hjelpe i positiv retning. Men depersonaliserings-klinikk i London anbefaler Lamictal + Zoloft Interessant det med langvarig stress. Har du kilder på det? Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september psykedeliker skrev (16 minutter siden): Zyprexa kalles "apedop" av en grunn. Ble lurt til å ta den og det skal aldri skje igjen. Har lest den betegnelsen på mye forskjellig 😅 Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september nachnoo skrev (19 minutter siden): Nei, den hjelper i første rekke for psykose og overdreven skepsis. Finnes ingen medisin for depersonaliserig/derealisering. Ok Men som psykedeliker skriver kan dp/dr komme av noe- feks langvarig stress/angst og da hjelper det å behandle dette? Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Hva med zyprexa er det som er angst dempende egentlig? Anonymkode: 6b1ec...f54 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september Jeg tar zyprexa ved hypomani, blandede episoder, tankekjør/stress/kaos og ved perioder ved dårlig søvn. Den værste bivirkningen ved den er ekstrem munntørrhet. Opplever ikke økt sult av den. Jeg syns det er en god medisin som jeg kun tar for kortere perioder av gangen, inntil 1 mnd f.eks Anonymkode: e5108...b96 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.