Gå til innhold

Zyprexa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker


Kan noen dele erfaring med zyprexa? 
 

hvordan er den ift seroquel mtp angst,tankekjør, kogntive greier?

blir man veldig tung og fjern av den? Er allerede det- samtidig m veldig uro. Og skikkelig tankesurr

 

Fikk veldig angst av seroquel.

 

evt andre ap som er egna?

Anonymkode: 6b1ec...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):


Kan noen dele erfaring med zyprexa? 
 

hvordan er den ift seroquel mtp angst,tankekjør, kogntive greier?

blir man veldig tung og fjern av den? Er allerede det- samtidig m veldig uro. Og skikkelig tankesurr

 

Fikk veldig angst av seroquel.

 

evt andre ap som er egna?

Anonymkode: 6b1ec...f54

Generelt må det understrekes at folk reagerer ulikt på AP så vel som på andre medisiner. Min erfaring er at Zyprexa gir god angstdemping og en slags «rustning» rundt følelsene/psyken når man er «frynsete». Zyprexa gir også bedre søvn. Jeg er heldig som ikke opplever det en liten gruppe pasienter erfarer med «ulvehunger» selvom jeg nok får ørlite mer appetitt på Zyprexa. Jeg har gått på doser alt fra 2,5 mg til 20 mg, men ligger jevnt over på det halve av topp-dosen. (Til Admin: dette er ikke en anbefaling men en beskrivelse).

Som @nachnoo ofte skriver må man rett og slett prøve seg frem på de ulike APene for å finne frem til hva nettopp ens egen organisme trives med.

Lykke til med utprøvingen 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Zyprexa hjalp meg med å minske tankekjør. Fikk ulvehunger og gikk opp 40 kg. 

Anonymkode: 89492...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (1 time siden):

Generelt må det understrekes at folk reagerer ulikt på AP så vel som på andre medisiner. Min erfaring er at Zyprexa gir god angstdemping og en slags «rustning» rundt følelsene/psyken når man er «frynsete». Zyprexa gir også bedre søvn. Jeg er heldig som ikke opplever det en liten gruppe pasienter erfarer med «ulvehunger» selvom jeg nok får ørlite mer appetitt på Zyprexa. Jeg har gått på doser alt fra 2,5 mg til 20 mg, men ligger jevnt over på det halve av topp-dosen. (Til Admin: dette er ikke en anbefaling men en beskrivelse).

Som @nachnoo ofte skriver må man rett og slett prøve seg frem på de ulike APene for å finne frem til hva nettopp ens egen organisme trives med.

Lykke til med utprøvingen 🙂 

Takk for deling. Jeg trodde alle ap var litt like mtp hva slags reseptorer de påvirka og dermed også ift evt angst osv.

Også er jeg sååå kogntivt prega- så sånn sett litt redd for å prøve ting som påvirker hjernen

Anonymkode: 6b1ec...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg godt.

Jeg har prøvd mange forskjellige APer og for min del er ytterpunktene Zyprexa og Abilify med tanke på angst. Jeg fikk mye angst på Abilify; ble veldig aktivert, noe som da påvirket indre ro og søvn i negativ retning.

Hvis du med «kognitivt prega» mener at du er engstelig for dårligere kognitiv kapasitet ved AP tror jeg også det er individuelt. Selv har jeg kommet meg igjennom studier med ulike APer innabords. Men igjen; jeg kan ha vært heldig som tåler det relativt godt.

Jeg håper du lander på noe du kan være komfortabel med og som ikke sløver deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bibben skrev (4 minutter siden):

Det forstår jeg godt.

Jeg har prøvd mange forskjellige APer og for min del er ytterpunktene Zyprexa og Abilify med tanke på angst. Jeg fikk mye angst på Abilify; ble veldig aktivert, noe som da påvirket indre ro og søvn i negativ retning.

Hvis du med «kognitivt prega» mener at du er engstelig for dårligere kognitiv kapasitet ved AP tror jeg også det er individuelt. Selv har jeg kommet meg igjennom studier med ulike APer innabords. Men igjen; jeg kan ha vært heldig som tåler det relativt godt.

Jeg håper du lander på noe du kan være komfortabel med og som ikke sløver deg.

Takk! 
Ja er veldig aktivert. Men samtidig kognitiv «svikt» og intens hjernetåke. 

Anonymkode: 6b1ec...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

…og når det gjelder engstelse for hva som påvirker hjernen og kognitiv funksjon negativt så vil økt angst og stress påvirke f.eks. hukommelse i betydelig grad. Jeg lærte et fint uttrykk av det en psykiater her på DOL skrev for mange år siden, og det var at stresshormonet kortisol på folkemunne ble kalt «glemmehormonet». Det synes jeg er svært beskrivende. For min del så husker jeg bedre når stressnivået er lavt og jeg føler meg trygg. Det kan Zyprexa hjelpe til med for mitt vedkommende. Her kan man jo prøve seg frem med ulike doser slik at man ikke blir sløvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...