Gå til innhold

Zyprexa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan noen dele erfaring med zyprexa? 

hvordan er den ift seroquel mtp angst,tankekjør, kogntive greier?

blir man veldig tung og fjern av den? Er allerede det- samtidig m veldig uro. Og skikkelig tankesurr

Fikk veldig angst av seroquel.

evt andre ap som er egna?

Anonymkode: 6b1ec...f54

Verre enn Serequel. Kommer aldri til og prøve den igjen. Ta IKKE for mye Serequel.  Det gjorde jeg i 2012. Lå en uke på A-hus. Fikk tabletter på 300 mg, og jeg tok imot og puttet i meg flere i løpet av dagen, og for og få sove.  Lå på hjerteavdelingen. De fant ikke ut hva som feilte meg. Har vel aldri blitt undersøkt så godt. DDet fant min yngste datter en stund etter jeg kom hjem. Hadde ikke følelse i venstre ben. Jeg var hoven i hele kroppen (vann). Var på toalettet hele tiden. Dette skulle jo ut. Det rant og rant. Da hadde jeg bråsluttet da jeg kom hjem, og det skal ikke gjøres. Da min datter fikk eldstemann hadde hun en god del vann i kroppen. Så hun så sammenheng med det. Og det stemte. Jeg hadde abstinenser til langt ut i 2013. Var skikkelig syk. I 2019 fikk jeg 25 mg, og er veldig, veldig forsiktig. Fikk Imovane på sykehuset. Sov veldig godt. Mener og huske at jeg ikke tok Serequel på sykehuset. Det var inn med ambulanse 14.desember, hjem 21. desember. Hadde med Imovane hjem fra sykehuset. Og da det var tomt var det på'n igjen med Serequel.  Etter 2 dager skjønte jeg sammenhengen. Kunne ikke stå oppreist. Da var det slutt med de.... En litt lang advarsel fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 time siden):

Zyprexa kalles "apedop" av en grunn. Ble lurt til å ta den og det skal aldri skje igjen.

Samme som Truxal og Nozinan har jeg hørt."apedop" Har prøvd disse. Zyprexa og. Grusomt alle tre for meg..Men sikkert ok for andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så fastlåst og opphengt I tankene. Om noe spesifikt.. angsthjerne😢

klarer ikke tenke eller fokusere på noe annet.

er ap nyttig da? Vil jo ikle bli sløv- men vil bli mindre opphengt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

er ap nyttig da?

Det må du vurdere selv. Det finnes andre muligheter hvis du leter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (20 minutter siden):

Det må du vurdere selv. Det finnes andre muligheter hvis du leter.

Ville gjerne hatt tips. Ut fra det jeg beskriver. Så kan foreslå noe for legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Føler «angsthjernen» bare kjører eget løp og jeg er ikke med på det😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bibben skrev (På 28.9.2024 den 14.59):

Zyprexa kan virke «samlende», så i den forstand kan nok noen oppleve at det virker gunstig i forhold til depersonalisering/derealisering. For mitt vedkommende virker det litt som å få på seg en «rustning» som kan holde kroppen «innenfor sine grenser». Alt dette er jo vanskelig å beskrive, og da Zyprexa jo ikke er et veldig «røft» medikament ville jeg nok tenke at det er verd et forsøk. Men du må da evt. gi det tid til å virke, altså la det gå noen uker før du evaluerer.

Er den mer samlende enn feks seroquel?

føler jeg er helt «vill» og trenger å roe meg samle meg og klarne opp

er ikke angst en bivirkning pp denne slik som på seroquel? (Har skjønt d kkke bare er meg nemlig😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

er ikke angst en bivirkning pp denne slik som på seroquel? (Har skjønt d kkke bare er meg nemlig😅)

Du stiller gjentatte helt meningsløse spørsmål som ingen kan svare på.  Dette er at AP som er testet på psykose og selvsagt sjekket for bivirkninger. Det finnes ingen som har en oversikt over om det er "samlende", virker på "hjernetåke" osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så individuelt hvordan AP virker på de forskjellige individer. DOL er fullt av ulike erfaringer på ett og samme medikament, så det beste man kan gjøre er å gå i gang med utprøving i samarbeid med en dyktig behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (11 timer siden):

Du stiller gjentatte helt meningsløse spørsmål som ingen kan svare på.  Dette er at AP som er testet på psykose og selvsagt sjekket for bivirkninger. Det finnes ingen som har en oversikt over om det er "samlende", virker på "hjernetåke" osv osv

Ånei. Mange får jo zyprexa og lignende for angst?

Tenkte det var en erfaring ift hvordan og hva de virker på. Spesielt siden det brukes i lave doser for søvn of angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (11 timer siden):

Grunnen til at jeg spurte var og at noen kanslke kjente seg igjen i min beskrivelse og har fått hjelp av den.

Jeg er liksom helt skjelven og hysterisk nærmest 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at jeg spurte var og at noen kanslke kjente seg igjen i min beskrivelse og har fått hjelp av den.

Jeg er liksom helt skjelven og hysterisk nærmest 🥲

Men det hjelper ikke hvilke erfaringer andre har siden det er så individuelt. Du kan ha andre erfaringer enn dem likevel. 

Du må nesten bare ta dette opp med din behandler/fastlege og prøve ut de medisiner de anbefaler.

Anonymkode: 925b4...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det hjelper ikke hvilke erfaringer andre har siden det er så individuelt. Du kan ha andre erfaringer enn dem likevel. 

Du må nesten bare ta dette opp med din behandler/fastlege og prøve ut de medisiner de anbefaler.

Anonymkode: 925b4...e04

Jeg syns det hjelper og er verdifullt. Folk må svare hvis de ønsker det eller føler de kjenner seg igjen, og så bruker jeg det slik jeg vil. Får jo uansett ikke noe utskrevet uten å snakke med lege ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det noen som har fått dette for intens angst, overaktivering, tankekjør,uro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og er det noen som har fått økt angst av denne? Vet man kan få det med seroquel. 

evt forslag til andre ap som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 28.9.2024 den 14.57):

Nei, den hjelper i første rekke for psykose og overdreven skepsis.

Finnes ingen medisin for depersonaliserig/derealisering.

Hjelper den ikke for angst?

Har fått inntrykk av at mange bruker ap i lavere  doser for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bibben skrev (På 29.9.2024 den 20.30):

Det er så individuelt hvordan AP virker på de forskjellige individer. DOL er fullt av ulike erfaringer på ett og samme medikament, så det beste man kan gjøre er å gå i gang med utprøving i samarbeid med en dyktig behandler.

Huff ja. Men trenger virkelig noe «samlende».

Føler ikke legen min har veldig peiling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke dp/dr et tegn på psykose?

At man ikke klarer koble seg på seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
bibben skrev (På 28.9.2024 den 11.35):

Generelt må det understrekes at folk reagerer ulikt på AP så vel som på andre medisiner. Min erfaring er at Zyprexa gir god angstdemping og en slags «rustning» rundt følelsene/psyken når man er «frynsete». Zyprexa gir også bedre søvn. Jeg er heldig som ikke opplever det en liten gruppe pasienter erfarer med «ulvehunger» selvom jeg nok får ørlite mer appetitt på Zyprexa. Jeg har gått på doser alt fra 2,5 mg til 20 mg, men ligger jevnt over på det halve av topp-dosen. (Til Admin: dette er ikke en anbefaling men en beskrivelse).

Som @nachnoo ofte skriver må man rett og slett prøve seg frem på de ulike APene for å finne frem til hva nettopp ens egen organisme trives med.

Lykke til med utprøvingen 🙂 

Føler du den roer hodet? Hadde du forsøkt andre ap og zyprex føles mer samlende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...