Gå til innhold

Spiseforstyrrelser og traumer


enlitensjel

Anbefalte innlegg

enlitensjel

Tusen takk om du orker å lese alt... 😭

 

Åh, jeg vet ikke helt hvor jeg vil med det innlegget her - men tror jeg er i behov av å lette litt på trykket jeg sitter med...

Jeg trenger ikke dele livshistorien min i detalj, men jeg er vokst opp med en mor med bulimi/ortoreksi/anoreksi. Jeg lærte nesten å telle kalorier før jeg kunne gå, og er vokst opp på fettfattig/mager mat. Videre har jeg blitt utsatt for en far som forlot meg, men hele veien har fortalt meg hvor ubrukelig jeg er, at han ikke vil ha meg som datter ++. Moren min klarte ikke ta vare på meg, så det har vært et enormt konfliktnivå hjemme hvor jeg til slutt havnet på institusjon. Har blitt utsatt for vold i nære relasjoner, et par overgrep fra et par gutter jeg gikk på ungdomsskole med, samtidig alvorlig mobbing gjennom hele ungdomsskolen, som resulterte i to "halvhjertede" selvmordsforsøk.

Nok om det. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser i 10 år nå. Primært bulimi, men også et år hvor jeg bikket lav BMI og fikk anoreksi diagnosen. Jeg har ved flere anledninger gått på DPS, men kun til samtaler. Aldri hatt et målrettet behandlingsopplegg (typ EMDR eller noe i den dur). Eller, jeg hadde et behandlingsopplegg innenfor kognitiv terapi når jeg hadde anoreksi, hvor jeg hadde god progresjon - frem til behandleren min ble sykemeldt for så å gå ut i mammaperm et år... Da falt jeg dessverre tilbake.

De behandlerne jeg har gått til samtale hos, har alltid sagt at det ikke er så viktig å finne ut hvorfor jeg har spiseforstyrrelser, men heller jobbe med å bli frisk. Det stemmer sikkert i mange tilfeller, men jeg har på en måte ikke skjønt hvorfor jeg absolutt ikke får til å bli frisk.. Her om dagen hadde jeg et skikkelig breakdown hvor alt var mørkt og uutholdelig, og det satte i gang en enorm refleksjon hos meg. Jeg lurer på en måte litt på om det har en enorm sammenheng med traumene mine fra ungdomsskolen, da jeg ble mobbet for å være overvektig blant annet? 

For meg handler ikke det her med spiseforstyrrelser kun om vekt, men at jeg forbinder ulike ting med ulike traumer, om det gir mening. Jeg er på en måte ikke helt stuck i spiseforstyrrelsen fordi jeg er LIVREDD for å legge på meg, men heller fordi jeg forbinder vektøkning med alvorlig mobbing som førte til selvmordsforsøk - og da blir det så vanskelig for meg å klare å motivere meg til recovery også. Det er på ingen måte en unnskyldning, bare en forklaring. Når jeg da begynner å få minner/vonde tanker rundt de tingene der, kommer alt annet opp fra den tiden også, med vold og faenskap. Så jeg tror på en måte at det sitter litt dypere enn jeg først har trodd, og at det er derfor jeg fysisk ikke klarer det. Nå går det på en måte "bra" fordi jeg tracker alt jeg spiser og har stålkontroll, men jeg vet jo veldig godt at det ikke er kompatibelt med 100% recovery... 

Jeg definerer verdien min ut ifra vekt på et litt dypere plan enn de som "bare" vil være tynne (i mangel av en bedre forklaring), for når jeg var tynn ble jeg behandlet så bra av typ alle, men når jeg var overvektig på ungdomsskolen, gikk jeg gjennom så sinnsykt, sinnsykt mye vondt som ga meg traumer, og da blir det på en måte sånn: "siden guttene hadde konkurranse om å få meg til sengs, jeg ble utsatt for overgrep, grov mobbing og selvmordsforsøk er jeg ikke verdt noe som tjukk, men er jeg tynn slipper jeg alle de tingene der, og blir behandlet bra". 

Er det noen som har typ samme erfaring (ikke nødvendigvis samme traumer) og har blitt bedre av spiseforstyrrelser ved å få tilbud om traumebehandling?

Det skal legges til at jeg også fikk diagnosen ADD (eller, ADHD på papiret, for ADD er vel ikke lenger en diagnose) for et par år siden, men jeg har hatt ganske sterke reaksjoner på tre ulike typer ADHD-medisiner, så psykiateren min bare avsluttet meg uten å prøve noe mer.. Jeg prøvde å forklare hun forskningen som viser komorbiditet blant ubehandlet ADHD og bulimi/overspisingslidelse, men det hadde hun aldri hørt om, og viste lite interesse for å sette seg inn i også.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...