Gå til innhold

Hvordan føles schizofreni?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan føles det å ha schizofreni?

Er man frakobla seg selv? Rart å se seg i speilet osv?

Er det noen som vil forklare ? 🧡

Anonymkode: 39279...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten

Jeg har opplevd begge de tingene du nevnte både å være frakoblet seg selv og rart å se seg selv i speilet. Eller jeg hadde det mer sånn at jeg turte ikke å se speilet fordi jeg så annerledes ut. Har hatt vrangforestillinger der jeg var overbevist om mye rart. Men alle har vidt forskjellige opplevelser av hvordan det er å ha det. Selv om det er et mønster så klart at det er en egen diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd begge de tingene du nevnte både å være frakoblet seg selv og rart å se seg selv i speilet. Eller jeg hadde det mer sånn at jeg turte ikke å se speilet fordi jeg så annerledes ut. Har hatt vrangforestillinger der jeg var overbevist om mye rart. Men alle har vidt forskjellige opplevelser av hvordan det er å ha det. Selv om det er et mønster så klart at det er en egen diagnose.

Takl for deling.

Hva må til for at det er den diagnosen man har?

Anonymkode: 39279...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil det sannsynligvis være mange ulike opplevelser så en snakker nå oftere om «schizofreniene», altså en slags flertalssform av diagnosen som beskriver at det ikke er en spesifikk lidelse men heller en samling symptomer på et kontinuum.

For mitt vedkommende dreier det seg om selvopplevelsesforstyrrelser og problemer med å oppleve meg selv som et «fast individ». Føler at jeg mangler et fast utseende og føler meg usikker på fysiske grenser. 

Jeg ble utredet på TOP-prosjektet og det var en omfattende diagnostisering med mange spørreskjema, samtaler og nevropsykologiske tester. I tillegg var jeg igjennom en langvarig fMR-screeningundersøkelser (50 + 15 minutter).

Det jeg har erfart i ettertid er at behandlere sier det kan være overlappende symptomer mellom k-ptsd og schizofreni, særlig med tanke på tendenser til dissosiasjon og identitetsproblematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bibben skrev (1 minutt siden):

Her vil det sannsynligvis være mange ulike opplevelser så en snakker nå oftere om «schizofreniene», altså en slags flertalssform av diagnosen som beskriver at det ikke er en spesifikk lidelse men heller en samling symptomer på et kontinuum.

For mitt vedkommende dreier det seg om selvopplevelsesforstyrrelser og problemer med å oppleve meg selv som et «fast individ». Føler at jeg mangler et fast utseende og føler meg usikker på fysiske grenser. 

Jeg ble utredet på TOP-prosjektet og det var en omfattende diagnostisering med mange spørreskjema, samtaler og nevropsykologiske tester. I tillegg var jeg igjennom en langvarig fMR-screeningundersøkelser (50 + 15 minutter).

Det jeg har erfart i ettertid er at behandlere sier det kan være overlappende symptomer mellom k-ptsd og schizofreni, særlig med tanke på tendenser til dissosiasjon og identitetsproblematikk.

Og så er det overlappende symptomer mellom kptsd og eupf. 

Anonymkode: 41eb9...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bibben skrev (2 minutter siden):

Her vil det sannsynligvis være mange ulike opplevelser så en snakker nå oftere om «schizofreniene», altså en slags flertalssform av diagnosen som beskriver at det ikke er en spesifikk lidelse men heller en samling symptomer på et kontinuum.

For mitt vedkommende dreier det seg om selvopplevelsesforstyrrelser og problemer med å oppleve meg selv som et «fast individ». Føler at jeg mangler et fast utseende og føler meg usikker på fysiske grenser. 

Jeg ble utredet på TOP-prosjektet og det var en omfattende diagnostisering med mange spørreskjema, samtaler og nevropsykologiske tester. I tillegg var jeg igjennom en langvarig fMR-screeningundersøkelser (50 + 15 minutter).

Det jeg har erfart i ettertid er at behandlere sier det kan være overlappende symptomer mellom k-ptsd og schizofreni, særlig med tanke på tendenser til dissosiasjon og identitetsproblematikk.

Ok. Jeg har ikke noe av dette. Men er frakobla egne tanker følelser referanser identitet. 
 

 Schizofreni som er en sykdom med symptomer som at man hører, ser eller føler ting som ikke eksisterer, vrangforestillinger, ualminnelig mistenksomhet og tilbaketrukkenhet..

Anonymkode: 39279...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Finnes det noen medisin som kan hjelpe for det jeg har da?

Anonymkode: 39279...f1b

Hvor gammel er du da? Det er jo vanlig å ikke helt ha funnet sin identitet i 20åra.

Anonymkode: 77b62...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Jeg har ikke noe av dette. Men er frakobla egne tanker følelser referanser identitet. 
 

 Schizofreni som er en sykdom med symptomer som at man hører, ser eller føler ting som ikke eksisterer, vrangforestillinger, ualminnelig mistenksomhet og tilbaketrukkenhet..

Anonymkode: 39279...f1b

Dette er noen ut av mange symptomer. Jeg har ingen av disse. Jeg er svært sosial og er normalt godtroende og er glad i folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor gammel er du da? Det er jo vanlig å ikke helt ha funnet sin identitet i 20åra.

Anonymkode: 77b62...a1f

Er voksen. Har hatt en veldig stabil opplevelse av identitet og meg selv.

Men lever nå med langvarig sykdom og er ganske isolert. Og en del av sykdommen er også kognitive problemer blant annet.

Så kanskje det er angst/eller traume symptomer fordi jeg er så syk og isolert?

 

 

Anonymkode: 39279...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er voksen. Har hatt en veldig stabil opplevelse av identitet og meg selv.

Men lever nå med langvarig sykdom og er ganske isolert. Og en del av sykdommen er også kognitive problemer blant annet.

Så kanskje det er angst/eller traume symptomer fordi jeg er så syk og isolert?

 

 

Anonymkode: 39279...f1b

Det hadde vært lettere å svare deg om du skrev litt mer detaljer. F. Eks hva slags sykdom. Dersom du er over 45år så kan du jo ha demens da med tanke på at du tidligere hadde en identitet. Skjønner egentlig ikke helt hva du mener med at du mangler identitet. Du får prøve å komme deg litt ut da. Har du vurdert fontenehuset? Eller en deltidsjobb? 

Anonymkode: 77b62...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det hadde vært lettere å svare deg om du skrev litt mer detaljer. F. Eks hva slags sykdom. Dersom du er over 45år så kan du jo ha demens da med tanke på at du tidligere hadde en identitet. Skjønner egentlig ikke helt hva du mener med at du mangler identitet. Du får prøve å komme deg litt ut da. Har du vurdert fontenehuset? Eller en deltidsjobb? 

Anonymkode: 77b62...a1f

Jeg har ikke noe funn på mr. Så har ikke demens.

kan man ikke få slike symmtomer av langvarig isolasjon/traume (som en slags angst/beskyttelsesmekanisme feks fordi livet er for overveldende)?

hadde jeg væer i stand til å jobbe/komme meg ut hadde det jo ikke vært et problem😅 Skulle ønske det,men er sengeliggende syk. 

Anonymkode: 39279...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan føles det å ha schizofreni?

Er man frakobla seg selv? Rart å se seg i speilet osv?

Er det noen som vil forklare ? 🧡

Anonymkode: 39279...f1b

Se filmen «shutter Island»

Anonymkode: e315a...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...