Gå til innhold

Empati

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

I noen diagnoser er det vanlig å ha redusert empati. Hvordan måles mengden empati? Har noen for mye empati? Hva er vanlig mengde empati?

Anonymkode: 0f0c4...de9

Fortsetter under...

snusmumeriken96
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.9.2024 den 18.08):

I noen diagnoser er det vanlig å ha redusert empati. Hvordan måles mengden empati? Har noen for mye empati? Hva er vanlig mengde empati?

Ekspander  

Jeg har sympati med mennesker jeg kjenner meg igjen med. Empatien min er litt redusert, men den er der. Har vært mer emosjonell i det siste da. 

Skrevet
  snusmumeriken96 skrev (På 28.9.2024 den 18.14):

Jeg har sympati med mennesker jeg kjenner meg igjen med. Empatien min er litt redusert, men den er der. Har vært mer emosjonell i det siste da. 

Ekspander  

Jeg har empati med barn og folk jeg kjenner. Og dyr. Men hvis noen dør i Ukraina så bryr jeg meg ikke.

Skrevet (endret)
  snusmumeriken96 skrev (På 28.9.2024 den 18.14):

Jeg har sympati med mennesker jeg kjenner meg igjen med.

Ekspander  

Empati og sympati er to forskjellige ting. Man må ikke ha sympati med alt og alle bare fordi man evner å sette seg inn i deres situasjon. Derfor er det ikke mulig å "måle" empati, kun sympati.

Endret av psykedeliker
snusmumeriken96
Skrevet
  psykedeliker skrev (På 29.9.2024 den 10.17):

Empati og sympati er to forskjellige ting. Man må ikke ha sympati med alt og alle bare fordi man evner å sette seg inn i deres situasjon. Derfor er det ikke mulig å "måle" empati, kun sympati.

Ekspander  

Jeg veit jo godt det er to forskjellige ting.

Skrevet

Empati deles gjerne inn i kognitiv empati og affektiv empati.

Annonse

Skrevet
  Eva Sofie skrev (På 29.9.2024 den 14.27):

Empati deles gjerne inn i kognitiv empati og affektiv empati.

Ekspander  

Kan du utdype?

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 15.23):

Kan du utdype?

Ekspander  

Affektiv empati er å kjenne den andres følelser, og kognitiv empati er å se for seg inn i hvordan den andre har det. Kort sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...