Gå til innhold

Hva tenker dere om lengde på innleggelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det hensiktsmessig å være innlagt i f.eks 6 måneder eller kan det bli for lang tid? Og hvilke faktorer tenker dere avgjør om det blir for lenge eller ikke?

Grunnen til at jeg spør er at mitt lokale DPS har gjort en helomvending etter at de fikk flere nye behandlere ansatt. Jeg har tidligere før disse nye behandlerne ble ansatt vært innlagt i flere måneder med depresjon og suicidalitet mens nå sist jeg var innlagt var jeg heldig og hadde flaks som fikk være en ukes tid mente de. Jeg fikk litt inntrykk av at de nå kjemper for at alle pasienter skal være kortest mulig innlagt uansett. Noen som kan forklare meg litt tankegangen bak dette? 

 

Anonymkode: 443b1...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det hensiktsmessig å være innlagt i f.eks 6 måneder eller kan det bli for lang tid? Og hvilke faktorer tenker dere avgjør om det blir for lenge eller ikke?

Grunnen til at jeg spør er at mitt lokale DPS har gjort en helomvending etter at de fikk flere nye behandlere ansatt. Jeg har tidligere før disse nye behandlerne ble ansatt vært innlagt i flere måneder med depresjon og suicidalitet mens nå sist jeg var innlagt var jeg heldig og hadde flaks som fikk være en ukes tid mente de. Jeg fikk litt inntrykk av at de nå kjemper for at alle pasienter skal være kortest mulig innlagt uansett. Noen som kan forklare meg litt tankegangen bak dette? 

 

Anonymkode: 443b1...ae0

Tankegangen er at man mener det beste er å bo hjemme og få poliklinisk behandling fremfor å være innlagt. Tidligere var det vanlig med lengre innleggelser, nå etterstreber man kortere døgnopphold og heller dps-oppfølging i poliklinikk. 

Anonymkode: 40ce3...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tankegangen er at man mener det beste er å bo hjemme og få poliklinisk behandling fremfor å være innlagt. Tidligere var det vanlig med lengre innleggelser, nå etterstreber man kortere døgnopphold og heller dps-oppfølging i poliklinikk. 

Anonymkode: 40ce3...b68

Jeg skjønner. Når snudde dette? Og er det slik over hele landet nå eller?

Anonymkode: 443b1...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2017 ble innleggelser i psykiatrien kraftig redusert. Jeg skjønner hvorfor, fordi man kan få like godt utbytte av å bare gå poliklinisk. Innleggelser i psykiatrien har egentlig ikke noe for seg med mindre man er suicidal eller farlig for andre, det er mest oppbevaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke se for meg en eneste situasjon der noen blir bedre av 6mnd innleggelse. Det syns jeg blir ansvarsfraskrivelse av psykiatrien. Det beste er om man får hjelpen man trenger hjemme med hjemmebesøk f eks. Men noen byer har dårlig av sånt kommunalt tilbud. 

Men i ditt tilfelle er du sikker på at det ikke handler om at de nå ser at du ved de tidligere innleggelsen ikke ble noe særlig bedre? 

Anonymkode: a7d4d...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner. Når snudde dette? Og er det slik over hele landet nå eller?

Anonymkode: 443b1...ae0

Ja sånn har det vært flere år over hel landet. Det er et politisk tiltak. Sengeplasser er drastisk redusert og dps-ene utbygget for å favne om ny visjon. Samfunnsøkonomisk er det forsvarlig mht at en sengeplass koster veldig mye i døgnet og iallfall i med, men så er det prisen på sidevirkningene av å ikke gi sengeplass til dem som kunne trengt da 

Anonymkode: 40ce3...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tankegangen er at man mener det beste er å bo hjemme og få poliklinisk behandling fremfor å være innlagt. Tidligere var det vanlig med lengre innleggelser, nå etterstreber man kortere døgnopphold og heller dps-oppfølging i poliklinikk. 

Anonymkode: 40ce3...b68

DPS oppfølging i poliklinikk er for de som faktisk kan behandles ja, men så er det ikke alle som kan behandles. Noen sykdommer blir man aldri kvitt og noen er livslang kroniske syke. Disse personene får ikke poliklinisk behandling, men omsorgsbolig eller bistand med hjemmebesøk. 

Anonymkode: a7d4d...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har vært innlagt i 6 måneder men det var på en rusinstitusjon. Det blir kanskje annerledes. 

Anonymkode: 0cf4b...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

DPS oppfølging i poliklinikk er for de som faktisk kan behandles ja, men så er det ikke alle som kan behandles. Noen sykdommer blir man aldri kvitt og noen er livslang kroniske syke. Disse personene får ikke poliklinisk behandling, men omsorgsbolig eller bistand med hjemmebesøk. 

Anonymkode: a7d4d...503

Dps et ikke et livslangt tilbud til noen, innsett lidelse. Noen får tilbud gjennom kommune og omsorgsbolig som du skriver. Schizofreni og bipolar lidelse feks er kroniske men hører likevel hjemme på dps, iallfall i perioder. Det du skriver er ikke helt riktig 

Anonymkode: 40ce3...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dps et ikke et livslangt tilbud til noen, innsett lidelse. Noen får tilbud gjennom kommune og omsorgsbolig som du skriver. Schizofreni og bipolar lidelse feks er kroniske men hører likevel hjemme på dps, iallfall i perioder. Det du skriver er ikke helt riktig 

Anonymkode: 40ce3...b68

Hva mener du med "hører hjemme hos dps"? Det er ikke slik at man hører hjemme hos dps bare fordi man har en bestemt diagnose. Det kommer ann på hva slags problemer man har. De fleste med bipolar vil få medisinutprøving på på dps hos psykiater, men når man har funnet rett medisin og styrke så blir man som regel utskrevet og overført til kommunalt psykiatri og fastlege. Men større byer har oftest fact team som man kan være i lang tid. 

Anonymkode: a7d4d...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med "hører hjemme hos dps"? Det er ikke slik at man hører hjemme hos dps bare fordi man har en bestemt diagnose. Det kommer ann på hva slags problemer man har. De fleste med bipolar vil få medisinutprøving på på dps hos psykiater, men når man har funnet rett medisin og styrke så blir man som regel utskrevet og overført til kommunalt psykiatri og fastlege. Men større byer har oftest fact team som man kan være i lang tid. 

Anonymkode: a7d4d...503

Jeg mener at man har rett på behandling via veilederen de bruker. Jeg har bipolar selv og har en helt annen versjon av tilbudet på dps for bipolare enn det du skisserer. Kommer til ved behov og blir så lenge behovet er der, ikke bare medikamentelt. Aldri vært snakk om kommune ellet andre team. Fastlegen fikser andre problem, ikke min bipolare lidelse. 

Anonymkode: 40ce3...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kan ikke se for meg en eneste situasjon der noen blir bedre av 6mnd innleggelse. Det syns jeg blir ansvarsfraskrivelse av psykiatrien. Det beste er om man får hjelpen man trenger hjemme med hjemmebesøk f eks. Men noen byer har dårlig av sånt kommunalt tilbud. 

Men i ditt tilfelle er du sikker på at det ikke handler om at de nå ser at du ved de tidligere innleggelsen ikke ble noe særlig bedre? 

Anonymkode: a7d4d...503

Det vet jeg ikke egentlig, det kan hende.

Anonymkode: 443b1...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener at man har rett på behandling via veilederen de bruker. Jeg har bipolar selv og har en helt annen versjon av tilbudet på dps for bipolare enn det du skisserer. Kommer til ved behov og blir så lenge behovet er der, ikke bare medikamentelt. Aldri vært snakk om kommune ellet andre team. Fastlegen fikser andre problem, ikke min bipolare lidelse. 

Anonymkode: 40ce3...b68

Det kommer helt annet på kommunen man tilhører og hva slags tilbud de har. Men det er ikke sånn at noen med bipolar går til dps hver uke helt til de er 90år kun fordi de har bipolar og selv ønsker å gå på dps. På et tidspunkt så sier dps at det ikke er samfunnsøkonomisk at denne pasienten går til dps lengre. Når man er ferdig utredet, alt av medisiner er utprøvd og man har fått tips og råd på hvordan takle diverse ting. Det betyr ikke at man blir kastet ut til ingenting, men at de får annen hjelp.

Anonymkode: a7d4d...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt annet på kommunen man tilhører og hva slags tilbud de har. Men det er ikke sånn at noen med bipolar går til dps hver uke helt til de er 90år kun fordi de har bipolar og selv ønsker å gå på dps. På et tidspunkt så sier dps at det ikke er samfunnsøkonomisk at denne pasienten går til dps lengre. Når man er ferdig utredet, alt av medisiner er utprøvd og man har fått tips og råd på hvordan takle diverse ting. Det betyr ikke at man blir kastet ut til ingenting, men at de får annen hjelp.

Anonymkode: a7d4d...503

Bipolar lidelse har et episodisk forløp så denne beskrivelsen passer ikke helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det hensiktsmessig å være innlagt i f.eks 6 måneder eller kan det bli for lang tid? Og hvilke faktorer tenker dere avgjør om det blir for lenge eller ikke?

Grunnen til at jeg spør er at mitt lokale DPS har gjort en helomvending etter at de fikk flere nye behandlere ansatt. Jeg har tidligere før disse nye behandlerne ble ansatt vært innlagt i flere måneder med depresjon og suicidalitet mens nå sist jeg var innlagt var jeg heldig og hadde flaks som fikk være en ukes tid mente de. Jeg fikk litt inntrykk av at de nå kjemper for at alle pasienter skal være kortest mulig innlagt uansett. Noen som kan forklare meg litt tankegangen bak dette? 

 

Anonymkode: 443b1...ae0

Det kan være både faglige og ressursmessige begrunnelser for kortere innleggelser. Dessverre vil ofte ressursmessige hensyn gå foran de faglige.  Et eksempel kan være at de som fikk inntil tre måneders innleggelse for 5 år siden, nå får maks seks uker. 

Det er synd at det er mindre rom for løsninger tilpasset den enkeltes behov. Samtidig er det nok noen som har utbytte av at innleggelsene er kortere enn tidligere. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (7 minutter siden):

Det kan være både faglige og ressursmessige begrunnelser for kortere innleggelser. Dessverre vil ofte ressursmessige hensyn gå foran de faglige.  Et eksempel kan være at de som fikk inntil tre måneders innleggelse for 5 år siden, nå får maks seks uker. 

Det er synd at det er mindre rom for løsninger tilpasset den enkeltes behov. Samtidig er det nok noen som har utbytte av at innleggelsene er kortere enn tidligere. 

 

 

Hva er den faglige begrunnelsen for at en deprimert person trenger en 6mnd lang innleggelse? Vil å glo i hvite vegger og å gå rundt i sykehuskorridorer i 6mnd gjøre en deprimert person mindre deprimert? 

Anonymkode: a7d4d...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er den faglige begrunnelsen for at en deprimert person trenger en 6mnd lang innleggelse? Vil å glo i hvite vegger og å gå rundt i sykehuskorridorer i 6mnd gjøre en deprimert person mindre deprimert? 

Anonymkode: a7d4d...503

Man kan få hjelp til å finne riktige medisiner, få hjelp til å komme i gang med ting, aktiviteter osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det kommer helt annet på kommunen man tilhører og hva slags tilbud de har. Men det er ikke sånn at noen med bipolar går til dps hver uke helt til de er 90år kun fordi de har bipolar og selv ønsker å gå på dps. På et tidspunkt så sier dps at det ikke er samfunnsøkonomisk at denne pasienten går til dps lengre. Når man er ferdig utredet, alt av medisiner er utprøvd og man har fått tips og råd på hvordan takle diverse ting. Det betyr ikke at man blir kastet ut til ingenting, men at de får annen hjelp.

Anonymkode: a7d4d...503

Øh 🙄 Ingen har påstått at bipolare går ukentlig til de er 90. Det passer ikke sykdommens episodiske forløp og jeg skrev eksplisitt at ingen får livslangt behandling. Heldigvis. Skal du justere andres fakta er det smart å vite hva du skriver om 

Anonymkode: 40ce3...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart å være innlagt i 6 måneder. Lengste innleggelse jeg har hatt var et stabiliseringsopphold på 2 uker og var lenge nok for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde aldri klart å være innlagt i 6 måneder. Lengste innleggelse jeg har hatt var et stabiliseringsopphold på 2 uker og var lenge nok for meg. 

Når man er så langt nede som jeg var trengte jeg virkelig den innleggelsen (5 mnd).

Anonymkode: a45e8...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...