Gå til innhold

Merker man om man blir psykotisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du finner mye om temaet hvis du søker. Men her er en oversikt:
https://www.psykose-bipolar.no/psykoselidelse/tidlige-tegn-pa-psykose/

Det er mye informasjon via hovedmenyen: https://www.psykose-bipolar.no/

De som har hatt episoder med psykose, kan (ofte i samarbeid med behandler og/eller pårørende) "lære" (i betydning "finne ut av i akkurat deres tilfelle") hvordan de kan kjenne igjen tidlige symptomer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan merke en økende forvirring og ambivalens. At du blir veldig i tvil, har mye tankekjør og etterhvert får noen fastlåste forestillinger. Det kjennes smertefullt og ensomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Noen merker det. Andre merker det ikke.

Så hvis man går rundt og føler seg gal og er redd man er det- er man det kanskke ikke da

Anonymkode: 467b7...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så hvis man går rundt og føler seg gal og er redd man er det- er man det kanskke ikke da

Anonymkode: 467b7...c45

Det kan andre best avgjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv

Jeg har aldri ansett meg selv som psykotisk men det har psykiatrien, så kan ikke si jeg har merket noe bortsett fra at jeg er mer åndelig. Er to ulike personer på og uten ap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (2 timer siden):

Det kan andre best avgjøre. 

Ok. Ingen andre tror jeg er det😅 men føler meg det

Anonymkode: 467b7...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (28 minutter siden):

Folk tror jeg er psykotisk når hjernen min i utgangspunktet har streiket.

Huffda. Min hjerne har også streiket.

har du fått diagnose?

Anonymkode: 467b7...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Huffda. Min hjerne har også streiket.

har du fått diagnose?

Anonymkode: 467b7...c45

Nei, vet jo ikke hva som er feil med meg. Jeg klarer ikke tenke ellernoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (15 minutter siden):

Nei, vet jo ikke hva som er feil med meg. Jeg klarer ikke tenke ellernoe.

Samme her. Helt sprøtt. Du har ikke tilfeldigvis blitt sånn etter covid?

Eller har du slitt før og?

Anonymkode: 467b7...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Samme her. Helt sprøtt. Du har ikke tilfeldigvis blitt sånn etter covid?

Eller har du slitt før og?

Anonymkode: 467b7...c45

Hm, jeg vet ikke om jeg har hatt covid. Har vært sånn i 6nmåneder. Var veldig syk engang for 1 måned siden med feber, men dette her er nytt for meg. 

Hvor lenge har du vært sånn. Kan du forklare litt mer hva du føler er streiket på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (4 minutter siden):

Hm, jeg vet ikke om jeg har hatt covid. Har vært sånn i 6nmåneder. Var veldig syk engang for 1 måned siden med feber, men dette her er nytt for meg. 

Hvor lenge har du vært sånn. Kan du forklare litt mer hva du føler er streiket på deg?

Har du vært psykisk syk før?

Jeg har blitt fullstendig merkelig. Vært frisk før. Men ble tiltagende sliten før det bare klikka og jeg ble ekstremt overaktivert. Stresset i kroppen og hjernen er helt insane og ukontrollerbart. Klarer ikke regulere meg. Ekstrem hjernetåke, klarer ikke tenke eller huske. Føler meg frakobla. Utavmegselv. Kroppen koker. Veldig mye rare kognitive symptomer. 

Prøvd både AD og terapi. Men jeg kjenner det er noe annet. Helr merkelig. men jeg har mye kroppslige symptomer også, og tåler ikke stimuli eller aktivitet. Sliter med pulsen. 

Det passer lkmsom ikke inn i noen kategori psykisk. Blir misforstått som angst. Selc om j har fått det også pga dette.

men jeg ble sånn etter covidinfeksjoner. Vært noen måneder jeg og.

 

Mange som sliter med noe lignende. Men jeg føler meg ekstrem.

Anonymkode: 467b7...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du vært psykisk syk før?

Jeg har blitt fullstendig merkelig. Vært frisk før. Men ble tiltagende sliten før det bare klikka og jeg ble ekstremt overaktivert. Stresset i kroppen og hjernen er helt insane og ukontrollerbart. Klarer ikke regulere meg. Ekstrem hjernetåke, klarer ikke tenke eller huske. Føler meg frakobla. Utavmegselv. Kroppen koker. Veldig mye rare kognitive symptomer. 

Prøvd både AD og terapi. Men jeg kjenner det er noe annet. Helr merkelig. men jeg har mye kroppslige symptomer også, og tåler ikke stimuli eller aktivitet. Sliter med pulsen. 

Det passer lkmsom ikke inn i noen kategori psykisk. Blir misforstått som angst. Selc om j har fått det også pga dette.

men jeg ble sånn etter covidinfeksjoner. Vært noen måneder jeg og.

 

Mange som sliter med noe lignende. Men jeg føler meg ekstrem.

Anonymkode: 467b7...c45

Er det noek sol har skremt deg? Slik var det for meg, tror du har det de kaller et overaktivt nervesystem. Opplever du ofte at folk ser merkelig eller stygt på deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Er det noek sol har skremt deg? Slik var det for meg, tror du har det de kaller et overaktivt nervesystem. Opplever du ofte at folk ser merkelig eller stygt på deg? 

Jeg blir bare tilbydd ap jeg. Så har startet opp med abilify fordi den er stabiliserende og hjelper litt. 

Hvis jeg ikke konsentrer på noe hele tiden, kobler hjernen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (21 minutter siden):

Ja, har vært psykisk syk før, og kallee neg det nå da jeg har null funjsjon pga av det her.

Håper du får den hjelpen du trenger 😌

Anonymkode: 467b7...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Håper du får den hjelpen du trenger 😌

Anonymkode: 467b7...c45

Har du søkr hjelp hos psykolog?

Nei, jeg får nok ikke rikrig hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...