Gå til innhold

Spørre ny behandler om mening om diagnoser eller ikke?


lavender

Anbefalte innlegg

Jeg har diagnosene bipolar og asperger. På en side tenker jeg jo at de er rett fordi førstnevnte diagnose fikk jeg etter 9 måneders utredning og sistnevnte fikk jeg av en behandler som kjente meg godt over 2 år. Samtidig har jeg lest gjennom deler av utredningen som tok 9 måneder og der skrev behandler at han tenkte at jeg kunne ha borderline og unnvikende pf da jeg oppfylte kriteriene men basert klinisk inntrykk og fungering så valgte han å ikke sette de diagnosene.

Jeg opplever også at nåværende behandler er usikker på asperger diagnosen, så jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal tro. Han mener da at jeg kanskje ikke er nok negativt påvirket av diagnosen og muligens fungerer for bra, samtidig scoret jeg bare 15 på raads, noe som visstnok skal være lavt(?). Samtidig har vi jo ikke snakket så mye om meg og mine utfordringer osv men mest bare medisinering da det er derfor jeg går dit i denne omgang. 

En side av meg har lyst til å spørre behandler om hva han virkelig tenker om mine diagnoser, men samtidig er jeg usikker på om det har noe for seg? Det er vel det viktigste at man får hjelp for å takle symptomer og det man sliter med og ikke nødvendigvis hvilke diagnoser man har? Jeg har jo bare hatt 5 timer hos han også, så han kjenner meg jo ikke så godt uansett heller….Hva tenker dere om dette? Burde jeg spørre eller ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja bare spør så slipper du å tenke noe mer på det. Diagnoser man får i psykiatrien er uansett bare svada. Jeg kjenner ikke en eneste person som har vært i lang tid i psykiatrien og som aldri har blitt feildiagnostisert og fått endret diagnoser opptil mange ganger. De psykiaterne vet ingenting. Alt handler bare om tilfeldigheter og hvem psykiater du får og hva slags diagnoser denne har i sitt tunnelsyn. 

Anonymkode: c87e9...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja bare spør så slipper du å tenke noe mer på det. Diagnoser man får i psykiatrien er uansett bare svada. Jeg kjenner ikke en eneste person som har vært i lang tid i psykiatrien og som aldri har blitt feildiagnostisert og fått endret diagnoser opptil mange ganger. De psykiaterne vet ingenting. Alt handler bare om tilfeldigheter og hvem psykiater du får og hva slags diagnoser denne har i sitt tunnelsyn. 

Anonymkode: c87e9...ce8

Jeg er delvis enig. Jeg tror ikke at diagnoser er svada, men jeg tror det av og til kan bli satt ulike diagnoser utifra hvem det er som utreder. F eks så tror jeg at hvis en annen hadde utredet meg nå sist, hadde nok ikke schizoaffektiv lidelse blitt satt. At jeg er bipolar er det ingen tvil om, selv ikke hos meg, men vil tro det hadde vært tvil om schizoaffektiv. Jeg tviler i alle fall på den selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vendi skrev (1 minutt siden):

Jeg er delvis enig. Jeg tror ikke at diagnoser er svada, men jeg tror det av og til kan bli satt ulike diagnoser utifra hvem det er som utreder. F eks så tror jeg at hvis en annen hadde utredet meg nå sist, hadde nok ikke schizoaffektiv lidelse blitt satt. At jeg er bipolar er det ingen tvil om, selv ikke hos meg, men vil tro det hadde vært tvil om schizoaffektiv. Jeg tviler i alle fall på den selv. 

men du har jo psykotiske symptomer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (10 minutter siden):

men du har jo psykotiske symptomer? 

Ja jo, jeg har vel det de kaller psykotiske symptomer. Men usikker på om det er nok til å ha schizoaffektiv. Men jeg driter i det. De får kalle det det de vil. Trøster meg med at medisineringen min er lik enten det heter BP1 eller Schizoaffektiv. Hva som står "på papiret" burde egentlig ikke spille noen rolle for meg. Men noen ganger henger jeg meg opp i det

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vendi skrev (3 minutter siden):

Ja jo, jeg har vel det de kaller psykotiske symptomer. Men usikker på om det er nok til å ha schizoaffektiv. Men jeg driter i det. De får kalle det det de vil. Trøster meg med at medisineringen min er lik enten det heter BP1 eller Schizoaffektiv. Hva som står "på papiret" burde egentlig ikke spille noen rolle for meg. 

Ok. da er det vel det samme da. Jeg syns det er litt flaut når det står schizoaffektiv på alle henvendelser som omhandler det fysiske, men de må vel vite det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok. da er det vel det samme da. Jeg syns det er litt flaut når det står schizoaffektiv på alle henvendelser som omhandler det fysiske, men de må vel vite det. 

Ja, jeg også synes "schizoaffektiv" er flaut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vendi skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg også synes "schizoaffektiv" er flaut.

ja få vet at jeg har det, de tror jeg sliter med angst og det gjør jeg jo og. Men tror få ville visst hva schizoaffektiv er uansett, til og med tannlegen spurte meg hva det var uff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (59 minutter siden):

Jeg har diagnosene bipolar og asperger. På en side tenker jeg jo at de er rett fordi førstnevnte diagnose fikk jeg etter 9 måneders utredning og sistnevnte fikk jeg av en behandler som kjente meg godt over 2 år. Samtidig har jeg lest gjennom deler av utredningen som tok 9 måneder og der skrev behandler at han tenkte at jeg kunne ha borderline og unnvikende pf da jeg oppfylte kriteriene men basert klinisk inntrykk og fungering så valgte han å ikke sette de diagnosene.

Jeg opplever også at nåværende behandler er usikker på asperger diagnosen, så jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal tro. Han mener da at jeg kanskje ikke er nok negativt påvirket av diagnosen og muligens fungerer for bra, samtidig scoret jeg bare 15 på raads, noe som visstnok skal være lavt(?). Samtidig har vi jo ikke snakket så mye om meg og mine utfordringer osv men mest bare medisinering da det er derfor jeg går dit i denne omgang. 

En side av meg har lyst til å spørre behandler om hva han virkelig tenker om mine diagnoser, men samtidig er jeg usikker på om det har noe for seg? Det er vel det viktigste at man får hjelp for å takle symptomer og det man sliter med og ikke nødvendigvis hvilke diagnoser man har? Jeg har jo bare hatt 5 timer hos han også, så han kjenner meg jo ikke så godt uansett heller….Hva tenker dere om dette? Burde jeg spørre eller ikke? 

Jeg hadde nok spurt hva behandler tenker, ja. Jeg gikk lenge til behandler hvor det var veldig uklart hva hun egentlig behandlet meg for og det skapte masse forvirring om hva som egentlig var målet og masse bekymringer hos meg. Så det er fint å snakke litt om hva behandler tenker om diagnoser. Jeg må ta en ny samtale selv etterhvert, fordi jeg nå er usikker på om diagnosen jeg har fått er riktig.

Det har vel vært litt frem og tilbake hos deg også, har du ikke også hatt schizofreni før bipolar, eller blander jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja bare spør så slipper du å tenke noe mer på det. Diagnoser man får i psykiatrien er uansett bare svada. Jeg kjenner ikke en eneste person som har vært i lang tid i psykiatrien og som aldri har blitt feildiagnostisert og fått endret diagnoser opptil mange ganger. De psykiaterne vet ingenting. Alt handler bare om tilfeldigheter og hvem psykiater du får og hva slags diagnoser denne har i sitt tunnelsyn. 

Anonymkode: c87e9...ce8

Jeg ville vel ikke sagt at diagnoser i psykiatrien er svada da, men jeg ser poenget med at man kan bli feildiagnostisert og at hvilken diagnose man får kan være ganske avhengig av hvilken behandler man får.

Vendi skrev (31 minutter siden):

Ja jo, jeg har vel det de kaller psykotiske symptomer. Men usikker på om det er nok til å ha schizoaffektiv. Men jeg driter i det.

Hva er egentlig kriteriene for å få bipolar vs. schizoaffektiv? Vet du noe om det? Jeg spør fordi jeg hadde jo schizofreni diagnose først også fikk jeg bipolar etterpå. Jeg har derfor lurt på om jeg kanskje egentlig heller skulle hatt schizoaffektiv. Men er ikke så lett å skjønne seg på de diagnosekriteriene.

Sokk skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde nok spurt hva behandler tenker, ja. Jeg gikk lenge til behandler hvor det var veldig uklart hva hun egentlig behandlet meg for og det skapte masse forvirring om hva som egentlig var målet og masse bekymringer hos meg. Så det er fint å snakke litt om hva behandler tenker om diagnoser. Jeg må ta en ny samtale selv etterhvert, fordi jeg nå er usikker på om diagnosen jeg har fått er riktig.

Det har vel vært litt frem og tilbake hos deg også, har du ikke også hatt schizofreni før bipolar, eller blander jeg nå?

Ja, det er nok sant det at det kan være greit å avklare. Nå får jeg ikke særlig med behandling på poliklinikken da i og med at jeg går dit bare for medisinering. Men kan vel være greit å spørre likevel da. Jeg er bare litt nervøs for hva som eventuelt ville blitt konsekvensene dersom behandler f.eks mener jeg ikke har asperger og vil fjerne den eller om han mener noe om bipolar diagnosen? For akkurat nå får jeg jo oppfølging av ett veldig godt team som følger opp pasienter med asperger og hvis den diagnosen blir fjernet så mister jeg vel dem da? Og det finnes ikke noe tilsvarende tilbud så vidt jeg vet. 

Jo, det stemmer at jeg hadde schizofreni diagnose før jeg fikk bipolar ja. Det var da det som kalles enkel schizforeni (schizofreni simplex på engelsk) om jeg ikke husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavender skrev (7 minutter siden):

Jeg er bare litt nervøs for hva som eventuelt ville blitt konsekvensene dersom behandler f.eks mener jeg ikke har asperger og vil fjerne den eller om han mener noe om bipolar diagnosen? For akkurat nå får jeg jo oppfølging av ett veldig godt team som følger opp pasienter med asperger og hvis den diagnosen blir fjernet så mister jeg vel dem da? Og det finnes ikke noe tilsvarende tilbud så vidt jeg vet. 

Da synes jeg du skal ta opp den bekymringen, at det akkurat nå er viktig for deg å beholde den diagnosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg, kun basert på hvordan man er og sier i behandlingstimene og noen ganger når man er innlagt. Bare finn en medisin som gjør noe positivt for deg er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (1 time siden):

Da synes jeg du skal ta opp den bekymringen, at det akkurat nå er viktig for deg å beholde den diagnosen. 

Ja, jeg bør vel det. Det er jo ikke sikkert behandler faktisk tenker på å fjerne diagnosen selv om han eventuelt er uenig i den da. Vet ikke hvor lett/vanskelig det er for en behandler å fjerne diagnose heller? Sist tok det jo 9 måneder, men mulig det bare var fordi daværende behandler ønsket å gjøre en veldig grundig jobb og at det egentlig ikke kreves?

Everybody skrev (1 time siden):

Alt er basert på hva man sier og hvordan man oppfører seg, kun basert på hvordan man er og sier i behandlingstimene og noen ganger når man er innlagt. Bare finn en medisin som gjør noe positivt for deg er mitt tips.

Det er jo medisiner jeg i utgangspunktet går til behandler på poliklinikken for nå da, så det lønner seg sikkert mest å ha fokuset der. Likevel er jeg jo ganske nysgjerrig på hva han mener om mine diagnoser. Men samtidig er jeg litt usikker på om det lønner seg å spørre siden han ikke kjenner meg så godt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Diagnoser man får i psykiatrien er uansett bare svada.

Dette er bare svada. Gode undersøkelser viser at psykiatriske diagnoser er mer presise og robuste enn somatiske.

At diagnoser endres er helt naturlig, da symptomer endrer seg over tid. Blir du deprimert, får du diagnosen depresjon. Om du senere blir hypoman, blir diagnosen endret til BP2. Det er slik det skal være, og er ingen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...