Gå til innhold

Ang efexor.

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Sykepleieren skulle høre med psykiater i morgen om efexor hvis jeg gikk en til to ganger rundt sykehuset hver dag, det var min jobb. får prøve på det da men jeg har jo do dager, kunne gå før jeg tok dråpene sa han. Måtte utfordre angsten litt sa han. Kunne ikke bare få en medisin og tro at angsten forsvinner, men hvis jeg har GAD burde det vel hjelpe? Er efexor et SSRI? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487211-ang-efexor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

GAD er nok den angstlidelsen som responderer dårligst på medisiner.

Årsaken er at GAD ofte er en lidelse hvor man ser en mening i symptomene sine, hvis du forstår. I motsatt tilfelle, som panikk, så hater man panikkanfallene og ønsker dem et visst hett sted. Ved GAD tenker man oftere at det gir en mening å bekymre seg, være urolig for at noe skal skje, og lignende. Da er det ofte mer effektivt med psykoterapi, men det må være metakognitiv terapi.

Efexor er ved bruk i doser mot angst et SSRI.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487211-ang-efexor/#findComment-4324081
Del på andre sider

stjernestøv
ISW skrev (3 minutter siden):

Hei.

Årsaken er at GAD ofte er en lidelse hvor man ser en mening i symptomene sine, hvis du forstår. I motsatt tilfelle, som panikk, så hater man panikkanfallene og ønsker dem et visst hett sted. Ved GAD tenker man oftere at det gir en mening å bekymre seg, være urolig for at noe skal skje, og lignende. Da er det ofte mer effektivt med psykoterapi, men det må være metakognitiv terapi.

Hei. 

Takk. Da er det vel ikke vits i at jeg tar efexor da? Hadde et håp jeg. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487211-ang-efexor/#findComment-4324082
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (39 minutter siden):

Hei.

Det var en fin forklaring. Jeg ønsker angsten mln et vist sted- er så fysisk og opphengt og klarer ikke regulere den! Da er det kanskje ikke GAD. Jeg føler det er en stress reaksjon nemlig 😅

Anonymkode: 34f26...7cf

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487211-ang-efexor/#findComment-4324089
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det var en fin forklaring. Jeg ønsker angsten mln et vist sted- er så fysisk og opphengt og klarer ikke regulere den! Da er det kanskje ikke GAD. Jeg føler det er en stress reaksjon nemlig 😅

Er på jobb, så ble litt å kaste ut svar her - beklager det, jeg skal forklare litt grundigere nå.

Ofte med GAD så har man en viss ambivalens i hva man føler rundt bekymringen sin. En vanlig ting å si kan være noe sånt som "hvis jeg bekymrer meg, så er jeg jo forberedt, men samtidig blir jeg helt utslitt av alle disse tankene og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre lengre. Men jeg tør jo ikke å IKKE bekymre meg, for hva kan skje da?"

Akkurat som hvis man har flyskrekk så sitter man og "kjenner etter" om det er turbulens, man tør liksom ikke slappe helt av i flyet. 

Det man lærer seg i terapi, er ting av typen "Hjelper det å følge med om det er noe galt med flyet? Bidrar disse tankene til å holde flyet i lufta?" Eventuelt, hvis du er redd for hjertet ditt og følger med på pulsen din; "kan du forebygge hjertestans ved å sjekke pulsen din?"

Denne bevisstheten er viktig å reflektere over. Og akkurat DET kan ikke medisiner hjelpe med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487211-ang-efexor/#findComment-4324095
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Er på jobb, så ble litt å kaste ut svar her - beklager det, jeg skal forklare litt grundigere nå.

Ofte med GAD så har man en viss ambivalens i hva man føler rundt bekymringen sin. En vanlig ting å si kan være noe sånt som "hvis jeg bekymrer meg, så er jeg jo forberedt, men samtidig blir jeg helt utslitt av alle disse tankene og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre lengre. Men jeg tør jo ikke å IKKE bekymre meg, for hva kan skje da?"

Akkurat som hvis man har flyskrekk så sitter man og "kjenner etter" om det er turbulens, man tør liksom ikke slappe helt av i flyet. 

Det man lærer seg i terapi, er ting av typen "Hjelper det å følge med om det er noe galt med flyet? Bidrar disse tankene til å holde flyet i lufta?" Eventuelt, hvis du er redd for hjertet ditt og følger med på pulsen din; "kan du forebygge hjertestans ved å sjekke pulsen din?"

Denne bevisstheten er viktig å reflektere over. Og akkurat DET kan ikke medisiner hjelpe med.

Skjønner! Kjenner meg fortsatt ikke helt igjen. Men har en automatisert opphengt monotorering. Og et stress fysisk jeg ikke klarer regulere. Så er ikke bekymringer egentlig. Mer en panisk/traumeakrig stress reaksjon tror jeg😅😅

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487211-ang-efexor/#findComment-4324108
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...