Gå til innhold

Overføring fra DPS til kommunen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos meg betyr det en times støttesamtaler i uken. I tillegg er det mulig å være med i diverse grupper, feks turgruppe.

Nå har jeg vært dårlig en stund så da har jeg hatt oppfølging tre timer i uken. 

Anonymkode: 4fd00...448

Opplever du støttesamtalene like gode som samtalene med behandler på DPS?

Anonymkode: bd14d...a78

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos meg betyr det en times støttesamtaler i uken. I tillegg er det mulig å være med i diverse grupper, feks turgruppe.

Nå har jeg vært dårlig en stund så da har jeg hatt oppfølging tre timer i uken. 

Anonymkode: 4fd00...448

Så flott at de øker hjelpen ved behov.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Opplever du støttesamtalene like gode som samtalene med behandler på DPS?

Kommunen har også utdannelse innen forskjellige ting så kommunen kan også behandle. 

Angående det så spørs det helt på personen. Noen psykologer er helt forferdelige og i kommunen kan være gode og omvendt. 

Kommunen er et gratistilbud og er der man havner når man er ufør eller psykiatrien har gitt en opp på den måten at det ikke er samfunnsøkonomisk at du går til psykolog på dps. 

Anonymkode: 1b284...bc4

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

@nachnoo- er det slik at man blir gitt opp av spesialisthelsetjenesten om man ikke blir bedre over tid? 

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer/rett-til-helse-og-omsorgstjenester-og-transport-/rett-til-vurdering

To vilkår må være oppfylt for at pasienten har rett til nødvendig helsehjelp. Vilkårene står både i pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2 andre ledd og i prioriteringsforskriften § 1. Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp når:

pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen og

den forventede ressursbruken står i et rimelig forhold til den forventede nytten av helsehjelpen.

Forventet nytte av helsehjelpen skal vurderes ut fra om kunnskapsbasert praksis tilsier at helsehjelpen kan øke pasientens livslengde eller livskvalitet gjennom å gi økt sannsynlighet for overlevelse eller redusert funksjonstap, fysisk eller psykisk funksjonsforbedring og/eller reduksjon av smerter, fysisk eller psykisk ubehag.

Det andre vilkåret er at det foreligger et rimelig forhold mellom kostnadene ved behandlingen og den forbedring av pasientens helsetilstand behandlingen forventes å gi.

Vilkårene for rett til nødvendig helsehjelp bygger på sammenhengen mellom en medisinsk vurdering av behov, muligheten for å forbedre tilstanden ved helsehjelp og helsehjelpens kostnadseffektivitet. Vilkårene skal vurderes samlet.

Anonymkode: 1b284...bc4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...