Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En psykolog har 5-6 års utdannelse i psykologi ved et Universitet. En psykologspesialist har i tillegg 5-6 års spesialisering ved ulike seksjoner på et DPS/psykiatrisk avdeling.

En spesialsykepleier har 3-årig generell sykepleieutdanning med ca 20t psykologi og max 15 timer psykiatri (sist jeg underviste). Deretter  1 års spesialisering til spesialsykepleier.

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

En psykolog har 5-6 års utdannelse i psykologi ved et Universitet. En psykologspesialist har i tillegg 5-6 års spesialisering ved ulike seksjoner på et DPS/psykiatrisk avdeling.

En spesialsykepleier har 3-årig generell sykepleieutdanning med ca 20t psykologi og max 15 timer psykiatri (sist jeg underviste). Deretter  1 års spesialisering til spesialsykepleier.

Tusen takk for svar🙏❤️Ser det står klinisk(jobbet på sykehus også da?)foran den andre tittelen til spesialsykepleieren.

Har sterk angst/depresjon og går på medisiner. Har snakket med sykepleieren og har fått litt hjelp av det føler jeg, men jeg trenger mer…da er det kanskje bedre med psykolog?

Anonymkode: 6a87e...c60

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

da er det kanskje bedre med psykolog?

På gruppenivå er det nok det. Men jeg kjenner spesialsykepleiere som er svært dyktige behandlere, og jeg kjenner psykologer som driver med et eller annet som ikke hjelper pasientene i særlig grad.

AnonymBruker
nachnoo skrev (9 minutter siden):

På gruppenivå er det nok det. Men jeg kjenner spesialsykepleiere som er svært dyktige behandlere, og jeg kjenner psykologer som driver med et eller annet som ikke hjelper pasientene i særlig grad.

Okei skjønner☺️Jeg har så mye i meg som jeg har stengt inne fra jeg var barn.Føler veldig for å «ta det fra begynnelsen av» med en psykolog.Det er sikkert veldig lang ventetid?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Okei skjønner☺️Jeg har så mye i meg som jeg har stengt inne fra jeg var barn.Føler veldig for å «ta det fra begynnelsen av» med en psykolog.Det er sikkert veldig lang ventetid?

Bare en kommentar til dette:

Vet du at det du trenger er å åpne opp og snakke om det? Grunnen til at jeg spør, er at terapi av denne typen ofte drar ut i ekstremt lang tid (år), og selv om det kan kjennes enten bra eller vondt, så er det ikke gitt at det hjelper.

Ofte er det beste å lære seg konkrete teknikker for å akseptere at "fortid er fortid" og fokusere på framtiden. Hvis du har opplevd hendelse X, så har du gjort det. Men hva gjør man framover? Jeg føler i alle fall at noe som kan sette meg i stand til å bedre håndtere framtiden, ville hjelpe mye mer. Ofte er resultatene bedre og terapien tar langt kortere tid.

Det er ikke sånn at alle psykiske lidelser har en eller annen årsak i barndommen.

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Vet du at det du trenger er å åpne opp og snakke om det? Grunnen til at jeg spør, er at terapi av denne typen ofte drar ut i ekstremt lang tid (år), og selv om det kan kjennes enten bra eller vondt, så er det ikke gitt at det hjelper.

Ofte er det beste å lære seg konkrete teknikker for å akseptere at "fortid er fortid" og fokusere på framtiden. Hvis du har opplevd hendelse X, så har du gjort det. Men hva gjør man framover? Jeg føler i alle fall at noe som kan sette meg i stand til å bedre håndtere framtiden, ville hjelpe mye mer. Ofte er resultatene bedre og terapien tar langt kortere tid.

Det er ikke sånn at alle psykiske lidelser har en eller annen årsak i barndommen.

Hva heter denne type terapi?

Anonymkode: e07d5...852

AnonymBruker

Jeg har gått til utallige behandlere opp gjennom årene, flere psykologer over mange år. Og jeg har fått den overlegent beste hjelpen av en psykiatrisk sykepleier og en psykomotorisk fysioterapeut. 

Anonymkode: dd99e...0d1

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Psykolog og spesialsykepleier psykisk helse?

Noen som vet hovedforskjellen på disse?Er en psykolog bedre å snakke med og går mer i dybden?

Om man går mer i dybden kommer ann på deg selv og personen du snakker med IKKE hvilken tittel vedkommende har. 

Anonymkode: 60771...9a5

AnonymBruker
ISW skrev (15 timer siden):

Godt poeng. Men burde man ikke på en måte åpne opp litt og bearbeide ? Hvis man bare stenger inne og ikke forholder sg blir d en trykk koker 

Anonymkode: 390f4...ca2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...