Gå til innhold

Efexor/venlafaksin. Godt å kjenne til.

Anbefalte innlegg

Efexor er et SNRI. Opp til 150-225 mg er det som et SSRI, og i doser fra 225 mg og oppover trer også NA-påvirkningen inn og gjør det til et SNRI.

Efexor er blant de beste og mest potente AD vi har. Men det gjør det også til det AD som har størst risiko for omslag til mani hos de med BP1.

På grunn av Efexor sin meget korte halveringstid, er det laget en depotkapsel, Efexor depot, som har en noe lengre halveringstid på 5 +/- 2 timer. Selv det er langt kortere enn de fleste andre AD.

Den korte halveringstiden gjør at en kan få klassiske seponeringssymptomer etter relativt kort tid om en glemmer et inntak. For eksempel kan en få seponeringssymptomer allerede på ettermiddagen om en skulle tatt medisinen til frokost.

På grunn av det ovennevnte, anbefaler jeg alltid brukere av Efexor å ha noen tabletter liggende i håndveska/hanskerommet/i garderoben på jobben/på hytta osv.

Som med all annen medisin anbefaler jeg på det sterkeste at en bruker dosett.

PS: Jeg vil at denne tråden skal stå som en opplysningstråd. Jeg kommer ikke til å diskutere spørsmål om Efexor i denne. Da må det opprettes en ny tråd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487293-efexorvenlafaksin-godt-%C3%A5-kjenne-til/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...