Gå til innhold

Overspiser og må ned i vekt, men er redd for å utvikle spiseforstyrrelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ganske overvektig nå siden jeg sliter med overspising. Har nå ett intenst ønske om å gå ned 20 kg+ for å komme meg innenfor normalvekt igjen. Men jeg er redd for at jeg skal utvikle spiseforstyrrelse den andre veien (som anoreksi eller bulimi for jeg har hørt at har du en spiseforstyrrelse så skal det ikke så mye til for å utvikle en annen spiseforstyrrelse) Jeg gruer meg for å f.eks telle kalorier og ha typisk "ja" og "nei" mat. Overdriver jeg når jeg tenker sånn? Jeg har forsøkt i flere år å gå ned i vekt uten å lykkes så jeg tenker derfor at jeg må ty til slike mer alvorlige metoder som nevnt over for å lykkes?

Hva tenker dere? Overtenker jeg ift at jeg kan risikere å utvikle en spiseforstyrrelse eller er det reelt? Og hva kan jeg gjøre for å lykkes med å både gå ned i vekt og unngå utvikle spiseforsytrrelse?

Anonymkode: 6ad3c...56d

Fortsetter under...

Det er jo sånn sett vanskelig for oss å vite om du har stor sjanse for å utvikle en slik spiseforstyrrelse eller ikke. 

Jeg personlig er lite fan av å være for streng, for det øker bare sjansen for at man sprekker. Jeg har mer tro på å sette opp et kosthold og en livsstil som balanserer vektnedgang med livskvalitet på en måte som gjør at man faktisk klarer det og opplever mestring, selv om det måtte bety at vektnedgangen går saktere enn om man hadde levd på bare knekkebrød og salat.

AnonymBruker
Vhanja skrev (5 minutter siden):

Det er jo sånn sett vanskelig for oss å vite om du har stor sjanse for å utvikle en slik spiseforstyrrelse eller ikke. 

Jeg personlig er lite fan av å være for streng, for det øker bare sjansen for at man sprekker. Jeg har mer tro på å sette opp et kosthold og en livsstil som balanserer vektnedgang med livskvalitet på en måte som gjør at man faktisk klarer det og opplever mestring, selv om det måtte bety at vektnedgangen går saktere enn om man hadde levd på bare knekkebrød og salat.

Det har du jo rett i, er vel sikkert veldig individuelt og varierer fra person til person hvordan ulike ting trigger en eventuell spiseforstyrrelse. Overspising er vel jo en spiseforstyrrelse også så vidt jeg har forstått, men det er jo ikke sikkert jeg faktisk utvikler spiseforstyrrelse andre veien også selv om jeg sliter den veien...? Er vanskelig dette, for jeg er jo ganske så overvektig ifg BMI så jeg trenger jo å gå ned i vekt og ingenting av det jeg har forsøkt til nå har fungert for meg så hva gjør man da?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har du jo rett i, er vel sikkert veldig individuelt og varierer fra person til person hvordan ulike ting trigger en eventuell spiseforstyrrelse. Overspising er vel jo en spiseforstyrrelse også så vidt jeg har forstått, men det er jo ikke sikkert jeg faktisk utvikler spiseforstyrrelse andre veien også selv om jeg sliter den veien...? Er vanskelig dette, for jeg er jo ganske så overvektig ifg BMI så jeg trenger jo å gå ned i vekt og ingenting av det jeg har forsøkt til nå har fungert for meg så hva gjør man da?

Det kommer jo an på hva du har forsøkt, hvor lenge du har forsøkt og hva som var årsakene til at det ikke fungerte.

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Det kommer jo an på hva du har forsøkt, hvor lenge du har forsøkt og hva som var årsakene til at det ikke fungerte.

Godt poeng. Jeg har forsøkt spise mindre og sunnere stort sett, feiler hele tiden samme hvordan. Vet ikke helt om jeg  bare har dårlig viljestyrke og sånt og at det er derfor det ikke fungerer? Eneste jeg kan komme på...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt poeng. Jeg har forsøkt spise mindre og sunnere stort sett, feiler hele tiden samme hvordan. Vet ikke helt om jeg  bare har dårlig viljestyrke og sånt og at det er derfor det ikke fungerer? Eneste jeg kan komme på...

Viljestyrke og selvdisiplin er begrensede ressurser, så vi kan ikke lene oss for mye på dem.

Jeg sliter en del med det samme og har fått mye ut av å lese denne boken og bruke teknikker derfra, både med tanke på trening og sunne kostholdsvaner (driver med å komme i form og gå ned i vekt selv).

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/aldri-gi-opp-9788241919930

Annonse

AnonymBruker
Vhanja skrev (56 minutter siden):

Viljestyrke og selvdisiplin er begrensede ressurser, så vi kan ikke lene oss for mye på dem.

Jeg sliter en del med det samme og har fått mye ut av å lese denne boken og bruke teknikker derfra, både med tanke på trening og sunne kostholdsvaner (driver med å komme i form og gå ned i vekt selv).

https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/aldri-gi-opp-9788241919930

Takk for tips om bok, fant at den faktisk kunne lånes gratis i Bookbites appen så skal få lest eller hørt på den straks!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...