Gå til innhold

Kompleks ptsd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurer på om jeg kan ha cptsd.

Jeg har vokst opp med massiv omsorgssvikt, med en psykisk veldig syk mor som aldri har følt annet enn hat og misnøye med meg. Jeg var et konstant forstyrrende element i livet hennes bare ved å være til. Jeg har fått ett kjærtegn av henne en eneste gang, da strøk hun meg over håret. Faren min flyktet til alkoholen og var full alle helger og høytider. Det var konstant krangling. Men det verste var den psykiske terroren fra mor. Hvis jeg gjorde noe som i hennes øyne var galt, straffet hun meg med taushet og nektet å se på meg i flere uker. På skolen ble jeg mobbet, fordi jeg ikke hadde fått noen oppdragelse, så jeg visste ikke hvordan jeg skulle oppføre meg blant andre. Alle så det, ingen brydde seg. Jeg var også skitten og ustelt fordi jeg ikke hadde lært at man måtte vaske seg og skifte klær. 

Jeg fikk mitt første angstanfall som 10-åring, og har siden da alltid vært redd. I 11-årsalderen fikk jeg en voldsom utmattelse og måtte ligge i sengen i flere måneder. Foreldrene mine tok meg ikke engang med til lege. 

Jeg ble også utsatt for seksuelle overgrep av eldre menn i familien. 

Som voksen ble jeg tungt rusavhengig for jeg klarte ikke leve med alt dette vonde. Er ute av det nå, men livet mitt er så begrenset. Jeg må ha full kontroll over alt hele tiden og får sammenbrudd hvis noe uventet skjer. Jeg gjør alt til samme tidspunkt hver dag, og vasker meg tvangsmessig fordi jeg føler meg skitten. Enkelte situasjoner setter meg helt ut av spill, jeg fryser og kan få hukommelsestap, så jeg plutselig befinner meg på et sted og ikke aner hvordan jeg kom meg dit. Jeg har gjentatte mareritt om mobbing og kan våkne ved at jeg hylgråter og ikke får puste. Jeg skvetter til av alle lyder og må gå med ørepropper inne for jeg blir så redd når det kommer lyder fra naboene. 

Kunne fortalt uendelig mye mer, men det blir for langt. Men altså: kan dette være cptsd? 

Anonymkode: 57bc4...c4b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487334-kompleks-ptsd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har vokst opp med massiv omsorgssvikt, med en psykisk veldig syk mor som aldri har følt annet enn hat og misnøye med meg. Jeg var et konstant forstyrrende element i livet hennes bare ved å være til. Jeg har fått ett kjærtegn av henne en eneste gang, da strøk hun meg over håret. Faren min flyktet til alkoholen og var full alle helger og høytider. Det var konstant krangling. Men det verste var den psykiske terroren fra mor. Hvis jeg gjorde noe som i hennes øyne var galt, straffet hun meg med taushet og nektet å se på meg i flere uker. På skolen ble jeg mobbet, fordi jeg ikke hadde fått noen oppdragelse, så jeg visste ikke hvordan jeg skulle oppføre meg blant andre. Alle så det, ingen brydde seg. Jeg var også skitten og ustelt fordi jeg ikke hadde lært at man måtte vaske seg og skifte klær. 

Jeg fikk mitt første angstanfall som 10-åring, og har siden da alltid vært redd. I 11-årsalderen fikk jeg en voldsom utmattelse og måtte ligge i sengen i flere måneder. Foreldrene mine tok meg ikke engang med til lege. 

Som voksen ble jeg tungt rusavhengig for jeg klarte ikke leve med alt dette vonde. Er ute av det nå, men livet mitt er så begrenset. Jeg må ha full kontroll over alt hele tiden og får sammenbrudd hvis noe uventet skjer. Jeg gjør alt til samme tidspunkt hver dag, og vasker meg tvangsmessig fordi jeg føler meg skitten. Enkelte situasjoner setter meg helt ut av spill, jeg fryser og kan få hukommelsestap, så jeg plutselig befinner meg på et sted og ikke aner hvordan jeg kom meg dit. Jeg har gjentatte mareritt om mobbing og kan våkne ved at jeg hylgråter og ikke får puste. Jeg skvetter til av alle lyder og må gå med ørepropper inne for jeg blir så redd når det kommer lyder fra naboene. 

Kunne fortalt uendelig mye mer, men det blir for langt. Men altså: kan dette være cptsd? 

Du har nok sannsynlig ptsd ja, Du burde blitt utredet. Har du fysiske og psykiske smerter og ubehag?

Anonymkode: 905ea...8f9

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487334-kompleks-ptsd/#findComment-4325187
Del på andre sider

Huff, for en ekstrem og vond historie - og verst av alt; at du må slite sånn som du gjør også i nåtid ❤️

Har du snakket med lege om dette og fortalt historien din til helsepersonell før? 

Jeg ville bestilt time til fastlegen om du ikke alt har gjort det, så kan denne hjelpe deg videre. Ta evt med utsrift av innlegget ditt over her om du synes det er vanskelig å si det - det gjorde jeg 🌹

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487334-kompleks-ptsd/#findComment-4325194
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Les: 

https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/

Kompleks PTSD

Betegnelsen kompleks PTSD benyttes ofte i klinisk sammenheng, men er p.t. ingen egen diagnose i ICD-10. I ICD-11 innføres kompleks PTSD som diagnose.

Bakgrunn for betegnelsen kompleks PTSD er at pasienter som har opplevd traumatisering i barndom og oppvekst eller omfattende gjentakende overveldende hendelser i voksenlivet, ofte har symptomer ut over symptomene for PTSD. Symptomene som kommer i tillegg til PTSD-symptomene er som følger:

• Vansker med følelsesregulering
  • Relasjonelle vansker
  • Negativt selvbilde

Les mer om Komplekse traumer

Les mer om Symptomer ved kompleks traumatisering

Kompleks PTSD (6B41)

Kompleks PTSD innføres som diagnose i ICD-11 og beskrives som følger:

«Complex post traumatic stress disorder (Complex PTSD) is a disorder that may develop following exposure to an event or series of events of an extremely threatening or horrific nature, most commonly prolonged or repetitive events from which escape is difficult or impossible (e.g. torture, slavery, genocide campaigns, prolonged domestic violence, repeated childhood sexual or physical abuse). All diagnostic requirements for PTSD are met.

In addition, Complex PTSD is characterised by severe and persistent:

1) problems in affect regulation;

2) beliefs about oneself as diminished, defeated or worthless, accompanied by feelings of shame, guilt or failure related to the traumatic event; and

3) difficulties in sustaining relationships and in feeling close to others.

These symptoms cause significant impairment in personal, family, social, educational, occupational or other important areas of functioning.»

Referanser og videre fordypning:

Anonymkode: cd091...c58

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487334-kompleks-ptsd/#findComment-4325205
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...