Gå til innhold

Tips til husarbeid (psyk og lite energi)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er psyk, har flere diagnoser og også generelt sett lite overskudd og energi. En ting dette går utover er husarbeidet og til tider ser det ut som en svinesti hjemme hos meg. Lurer derfor på om noen her har noen gode tips til hvordan en håndterer husarbeid osv?

Anonymkode: 41d23...cdb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487337-tips-til-husarbeid-psyk-og-lite-energi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! Jeg er psyk, har flere diagnoser og også generelt sett lite overskudd og energi. En ting dette går utover er husarbeidet og til tider ser det ut som en svinesti hjemme hos meg. Lurer derfor på om noen her har noen gode tips til hvordan en håndterer husarbeid osv?

For meg som er deprimert fungerer det å gjøre litt hver dag. Jeg gjør en ting. Tar deretter pause også en ting til. Tilslutt har jeg gjort det jeg trengte. Men jeg klarer ikke å holde samme standarden som jeg holdt før.

Anonymkode: d2d96...ff4

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg får ikke til å lage noen rutiner på det. Jeg gjør det på gode dager og i gode perioder. Da kan det være strøkent. Har bestilt privat vaskehjelp som jeg ikke har råd til, men svinestien forverrer psyken hos meg og full vask er for uoverkommelig. 

emilie321

Jeg skriver liste hver dag og ikke bare om husarbeid, men alt jeg bør/ha lyst til å gjøre. Det er veldig godt når jeg etterhvert kan stryke hver ting.  Det jeg ikke får gjort i dag, overfører jeg til neste dags liste. Noen ganger får jeg gjort litt og andre ganger mer. Det fungerer bra for meg 

Trinity80

Man får mestringsfølelse og dopaminskudd ved å fullføre oppgaver. Bryt det opp i små oppgaver du må huke av for. Feks:

- gå med søpla

- støvsuge

- vaske badet

- rydde kjøkkenet

Osv. Ellers har jeg god erfaring med å starte og satse på pause etter 15 minutter. Det blir alltid å fortsette utover de minuttene😉 Og det gir generelt bedre psyke å ha det rent og pent rundt seg. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...