Gå til innhold

Litium ved humørsvingninger og lett depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei venninne med solide humørsvingninger. Hun har også slitt med lett til moderat depresjon hele sitt voksne liv. Men har ikke vært så ille at hun har gjort noe med det.

Er lavdose litium å anbefale i sånne tilfeller? Noen som er kunnskap eller erfaring?

Det er fastlegen som skal avgjøre selvfølgelig men kanskje en idé å ta med seg til fastlegen?

Hun er liksom ikke dårlig nok til å bli utredet. 

Anonymkode: faaa0...fe2

Fortsetter under...

Først diagnose, så behandling.

Det kan være flere grunner til disse, faktisk relativt alvorlige symptomene (å gå med en mild/moderat depresjon hele sitt voksne liv kan være verre enn periodiske alvorligere depresjoner). Hvis dette f.eks. er en dystymi, så hjelper det ofte med SSRI over lang tid i relativt voksne doser. Hvis dette er ledd i en bipolar lidelse, er det kanskje mer aktuelt det du nevner. Det kan også være angst, personlighetsforandringer, osv. som forårsaker dette.

Jeg synes hun skal bli henvist til spesialist for utredning.

AnonymBruker
ISW skrev (31 minutter siden):

Først diagnose, så behandling.

Det kan være flere grunner til disse, faktisk relativt alvorlige symptomene (å gå med en mild/moderat depresjon hele sitt voksne liv kan være verre enn periodiske alvorligere depresjoner). Hvis dette f.eks. er en dystymi, så hjelper det ofte med SSRI over lang tid i relativt voksne doser. Hvis dette er ledd i en bipolar lidelse, er det kanskje mer aktuelt det du nevner. Det kan også være angst, personlighetsforandringer, osv. som forårsaker dette.

Jeg synes hun skal bli henvist til spesialist for utredning.

Tusen takk for svar. Skal snakke med henne om det men vet hun har prøvd i flere år å bli henvist av fastlegen. Men skal få en oppdatering fra henne. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for svar. Skal snakke med henne om det men vet hun har prøvd i flere år å bli henvist av fastlegen. Men skal få en oppdatering fra henne. 

Alternativet er å spandere på seg en utredning privat. Koster kanskje 10.000 kroner, men hvis alternativet er livslang depresjon, så vet jeg hva jeg hadde valgt.

Dette er åpenbart sykdom.

AnonymBruker
ISW skrev (50 minutter siden):

Alternativet er å spandere på seg en utredning privat. Koster kanskje 10.000 kroner, men hvis alternativet er livslang depresjon, så vet jeg hva jeg hadde valgt.

Dette er åpenbart sykdom.

Enig med deg, det mener jeg også. Takk for rådene!

Drømmeautomat

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Evt. kan hun finne en ny fastlege som ikke er så gnien på henvisningene. Hvis det er bipolar kommer medisiner an på hvilken type det er (hvor høyt maniene går).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...