psykedeliker Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober ISW skrev (4 timer siden): Selvsagt forutsatt at sine pårørende er i stand til å ha en fornuftig og støttende tilnærming til dette. Det er ingen selvfølge, og min erfaring er at helsevesenet har altfor dårlige rutiner på å fange det opp. ISW skrev (4 timer siden): Og konkrete selvmordstanker (spesifikke planer og intensjoner) bør primært kommuniseres til helsepersonell. Som jeg har vært inne på i en annen tråd: det er legitime historiske grunner til at noen velger å holde igjen om slike tanker til helsepersonell - med alt det medfører. I tidligere tider, der terskelen for å bruke tvangsmidler generelt var mye lavere, var det mange som vegret seg for å kontakte helsevesenet. Over tid oppsto det en kollektiv mistillit til denne delen av statsapparatet i en ikke ubetydelig del av befolkningen. Noe av utfordringen idag er at helsepersonell må trenge gjennom en vegg av desinformasjon, utdatert psykiatrikritikk og politiske særinteresser for i det hele tatt å nå frem til de som trenger hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/487364-hvorfor-blir-noen-suicidale-tvangsinnlagte-mens-andre-ikke/page/2/#findComment-4325871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober psykedeliker skrev (35 minutter siden): Det er ingen selvfølge, og min erfaring er at helsevesenet har altfor dårlige rutiner på å fange det opp. Som jeg har vært inne på i en annen tråd: det er legitime historiske grunner til at noen velger å holde igjen om slike tanker til helsepersonell - med alt det medfører. I tidligere tider, der terskelen for å bruke tvangsmidler generelt var mye lavere, var det mange som vegret seg for å kontakte helsevesenet. Over tid oppsto det en kollektiv mistillit til denne delen av statsapparatet i en ikke ubetydelig del av befolkningen. Noe av utfordringen idag er at helsepersonell må trenge gjennom en vegg av desinformasjon, utdatert psykiatrikritikk og politiske særinteresser for i det hele tatt å nå frem til de som trenger hjelp. Igjen, dette er ikke slik jeg i alle fall opplever det, verken her inne eller andre steder. De aller fleste opplever selvmord som en siste utvei og ønsker primært hjelp og å få det bedre. Jeg tror også at de aller fleste skjønner at det ikke er farlig å snakke om selvmordstanker, og at, som beskrevet, selvmordstanker ikke identisk med tvangsinnleggelse. Selvmordstanker er et vidt spekter fra vage flukttanker til å møte på legevakten og kommunisere at du ikke skal ha hjelp men at du skal dø i kveld (et betimelig spørsmål er dog hvorfor man tar kontakt med hjelpeapparatet hvis dette er holdningen? - og tyder på at man jo kanskje selv da har en ambivalens). 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/487364-hvorfor-blir-noen-suicidale-tvangsinnlagte-mens-andre-ikke/page/2/#findComment-4325875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober ISW skrev (1 time siden): Igjen, dette er ikke slik jeg i alle fall opplever det, verken her inne eller andre steder. Dette svaret har vi annerledestenkere hørt en milliard ganger før. Det betyr ikke at problemstillingen ikke er reéll for dem det gjelder. Men nå tenkte jeg ikke først og fremst på DOL altså. ISW skrev (1 time siden): Jeg tror også at de aller fleste skjønner at det ikke er farlig å snakke om selvmordstanker, og at, som beskrevet, selvmordstanker ikke identisk med tvangsinnleggelse. Og det er problemet. De som av forskjellige legitime grunner ikke har forutsetninger for å skjønne det skal altså ofres for flertallets interesser. Det ser bra ut i statistikkene og helsepersonell slipper å ta stilling til vanskelige dilemmaer og verdispørsmål. For å sette det litt i kontekst, se denne saken. Politiet har nettopp "oppdaget" noe som har vært godt kjent i undergrunnsmiljøene i mer enn 30 år. Hva slags holdninger til psykiatri tror du disse kriminelle formidler til de mindreårige, som ofte rekrutteres fra dysfunksjonelle hjem i utgangspunktet? https://www.bt.no/innenriks/i/mP3Ro1/kriminelle-nettverk-fra-oslo-og-sverige-rekrutterer-15-aaringer-i-bergen-til-narkotikahandel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/487364-hvorfor-blir-noen-suicidale-tvangsinnlagte-mens-andre-ikke/page/2/#findComment-4325896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.