Gå til innhold

Hva slags samfunnsløgner har vi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

@psykedeliker

Anonymkode: 76e4a...543

Den meritokratiske illusjonen: Troen på at alle har like muligheter til å lykkes gjennom hardt arbeid, til tross for at faktorer som klasse, kjønn og etnisitet ofte skaper ujevne forhold.

Den økonomiske mobilitetsmyten: Oppfatningen om at individer kan oppnå høyere sosial status gjennom økonomisk suksess, når realiteten viser at mange forblir i samme økonomiske lag gjennom generasjoner.

Troen på individuell ansvarlighet: Idealet om at enkeltindivider er helt ansvarlige for sine livssituasjoner, noe som kan overskygge strukturelle forhold som påvirker livsvalg og muligheter.

Kulturell homogenitet: Forestillingen om at nasjoner eller samfunn er kulturelt homogener, noe som ignorerer mangfoldet og de komplekse identitetene som eksisterer innenfor disse.

Sosial progressivitet: Antakelsen om at samfunnet automatisk blir mer rettferdig og likestilt over tid, uten aktiv innsats for å motvirke strukturelle ulikheter.

Anonymkode: 0dc3b...372

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den meritokratiske illusjonen: Troen på at alle har like muligheter til å lykkes gjennom hardt arbeid, til tross for at faktorer som klasse, kjønn og etnisitet ofte skaper ujevne forhold.

Den økonomiske mobilitetsmyten: Oppfatningen om at individer kan oppnå høyere sosial status gjennom økonomisk suksess, når realiteten viser at mange forblir i samme økonomiske lag gjennom generasjoner.

Troen på individuell ansvarlighet: Idealet om at enkeltindivider er helt ansvarlige for sine livssituasjoner, noe som kan overskygge strukturelle forhold som påvirker livsvalg og muligheter.

Kulturell homogenitet: Forestillingen om at nasjoner eller samfunn er kulturelt homogener, noe som ignorerer mangfoldet og de komplekse identitetene som eksisterer innenfor disse.

Sosial progressivitet: Antakelsen om at samfunnet automatisk blir mer rettferdig og likestilt over tid, uten aktiv innsats for å motvirke strukturelle ulikheter.

Anonymkode: 0dc3b...372

Så med tanke på hvor kul @psykedeliker ønsker å fremstå på forumet, så tok det en anonymbruker å faktisk svare på spørsmålet.

Og konklusjonen til innlegget over er selvsagt: Det er ikke så enkelt. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Interessant betraktning, bortsett fra at sosialistene selv bidrar til å både skape og opprettholde strukturene de kritiserer - ikke minst gjennom en selektiv begrepsbruk som gjør at andre mulige årsaksforklaringer ikke kan belyses.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enda en selvoppfyllende sosialistprofeti.

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dersom "vondt i viljen" faller innunder strukturelle forhold kan jeg være enig. Men da faller hovedargumentet fra hverandre. Problemet i dag er at vi har et statssystem basert på konsekvensetikk, mens de fleste(?) innbyggerne praktiserer sinnelagsetikk. Så blir en del mennesker fanget imellom disse to verdisystemene, f.eks. når pårørende feilinformerer helsepersonell i en situasjon der en pasient midlertidig ikke er i stand til å redegjøre for seg selv.

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette var ikke så veldig sosialistisk, så jeg er helt enig.

Annonse

Trinity80
psykedeliker skrev (2 timer siden):

Ja, det er det ingen tvil om - ellers hadde jeg ikke kontaktet legevakten i utgangspunktet. Men det er ingenting i forhold til hvor syk jeg ble av feilbehandlingen som fortsatte i 10 år etterpå. Helsevesenet hadde da 2 valg: innrømme feilene sine og gi meg erstatning, eller definere meg som uhelbredelig syk og gi meg trygd. De valgte det siste.

Men du lot deg velge for?

Du kunne ha søkt om erstatning eller nektet med loven i hånden (som du ofte sier) at du har rett på behandling. 😅

psykedeliker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Du kunne ha søkt om erstatning eller nektet med loven i hånden (som du ofte sier) at du har rett på behandling. 😅

Flere faktorer spiller inn her, og det er som nevnt tidligere ingen i helsevesenet som lengre mener at jeg kunne eller skulle handlet annerledes ut fra den informasjonen jeg hadde på tidspunktet - i så fall må de kunne fortelle meg hva og hvordan. Uansett var det mange som visste eller skulle ha visst bedre både hos NAV, helsevesenet og tiltaksstedene uten at de foretok seg noe. Helsevesenet er basert på tillit, men likevel er det ikke straffbart for pårørende å feilinformere helsepersonell i tilfeller der en pasient midlertidig ikke kan redegjøre for seg selv.

Trinity80
psykedeliker skrev (27 minutter siden):

Flere faktorer spiller inn her, og det er som nevnt tidligere ingen i helsevesenet som lengre mener at jeg kunne eller skulle handlet annerledes ut fra den informasjonen jeg hadde på tidspunktet - i så fall må de kunne fortelle meg hva og hvordan. Uansett var det mange som visste eller skulle ha visst bedre både hos NAV, helsevesenet og tiltaksstedene uten at de foretok seg noe. Helsevesenet er basert på tillit, men likevel er det ikke straffbart for pårørende å feilinformere helsepersonell i tilfeller der en pasient midlertidig ikke kan redegjøre for seg selv.

Det kan føres sivilt søksmål, spørsmålet er om man hadde fått noe ut av det. Hadde ikke trodd at du av alle ville gi deg på det 😉

Men kommer jo an på hva man evner og har mulighet til på det aktuelle tidspunktet såklart! Ikke alle kamper som er aktuelle å ta. 

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 time siden):

Bare slapp av, jeg er ikke tom for ess i ermet enda! 😎

Hva er planen videre mtp søksmålet? Kan du lage en søksmåldagbok så vi andre som også vil saksøke kan få litt inspo og informasjon? 

Anonymkode: 76e4a...543

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...