Gå til innhold

Rart å ikke selv kjenne seg deprimert når behandlere mener man har alvorlig depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dette var en stund tilbake, men jeg lurer likevel. Jeg opplevde en gang at behandlere mente at jeg var alvorlig deprimert mens jeg selv ikke klarte kjenne igjen det. Er det rart eller er det bare fordi jeg har så lite kontakt med følelsene mine?

Anonymkode: 8f37b...8a2

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var en stund tilbake, men jeg lurer likevel. Jeg opplevde en gang at behandlere mente at jeg var alvorlig deprimert mens jeg selv ikke klarte kjenne igjen det. Er det rart eller er det bare fordi jeg har så lite kontakt med følelsene mine?

Hvordan følte du deg da?

Anonymkode: e0147...e0f

psykedeliker

Sitat fra NPE: "Psykiatriske diagnoser er deskriptive og angir ingen årsakssammenheng." Dette betyr at diagnostiske vurderinger gjøres på bakgrunn av ytre observasjoner, med alle de potensielle feiltolkninger som kan følge med. Det er som hovedregel alltid pasientens egen opplevelse og forståelse av sin egen situasjon som skal vektlegges.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har hørt noe lignende, at de som er moderat deprimert noen ganger kan kjenne på mer subjektiv lidelse enn de som er alvorlig deprimert, for da blir man liksom likegyldig og apatisk. Vet ikke om jeg gjenga det riktig.

Annonse

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (24 minutter siden):

Jeg kjenner meg selv alvorlig deprimert og behandlere mener jeg ikke er deprimert i det hele tatt.

Sier du det? Hvilke symptomer har du?

Anonymkode: a3371...a30

AnonymBruker
Emoji skrev (1 time siden):

Er ikke det en del av det som kalles «anhedoni»?

Er anhedoni en del av depresjoner? 

psykedeliker skrev (1 time siden):

Sitat fra NPE: "Psykiatriske diagnoser er deskriptive og angir ingen årsakssammenheng." Dette betyr at diagnostiske vurderinger gjøres på bakgrunn av ytre observasjoner, med alle de potensielle feiltolkninger som kan følge med. Det er som hovedregel alltid pasientens egen opplevelse og forståelse av sin egen situasjon som skal vektlegges.

Er det sant?

Sokk skrev (1 time siden):

Jeg har hørt noe lignende, at de som er moderat deprimert noen ganger kan kjenne på mer subjektiv lidelse enn de som er alvorlig deprimert, for da blir man liksom likegyldig og apatisk. Vet ikke om jeg gjenga det riktig.

Hm. Interessant. Hvem sa det?

Everybody skrev (52 minutter siden):

Man kan få psykotiske symptomer som alvorlig deprimert også. Da skjønner man kanskje ikke at man er deprimert.

Jeg var ikke psykotisk.

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Man kan få psykotiske symptomer som alvorlig deprimert også. Da skjønner man kanskje ikke at man er deprimert.

Hvordan er disse psykotiske symptomene?

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er disse psykotiske symptomene?

Man kan få en forvridd virkelighetsoppfatning som gjør at man kan føle seg glad selv om man har det jævlig i livet.

AnonymBruker
Everybody skrev (17 minutter siden):

Man kan få en forvridd virkelighetsoppfatning som gjør at man kan føle seg glad selv om man har det jævlig i livet.

Hmmm er det psykotisk da?

AnonymBruker
Everybody skrev (1 time siden):

Er depersonalisering og at man forsvinner inni seg selv psykotisk?

psykedeliker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Er det sant?

Sitatet er fra Norsk Pasientskadeerstatning. På telefonisk forespørsel oppga NPE at dette er et generelt prinsipp og jeg har derfor lov til å gjengi det her, selv om det i utgangspunktet kommer fra et dokument som er unntatt offentlighet.

Fortolkningen er min egen, basert på den samtalen og annet kvalifisert helsepersonell jeg har drøftet saksforholdet med.

psykedeliker
snusmumeriken96 skrev (25 minutter siden):

Alle. I følge et skjema på nett.

Har du noen hjelpere som kan argumentere for deg i møte med behandlingsapparatet?

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
Sokk skrev (1 time siden):

En overlege. Men jeg kan ikke garantere at jeg husker det riktig. 

Okei :) Ikke alltid så lett å huske da, men det høres jo logisk ut på en måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...