Gå til innhold

Har vi fått en inflasjon av middelmådige bilder i den digitale tidsalderen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I dag er det enklere enn noen gang å ta bilder. Med mobilen i lomma kan vi knipse i vei, hvor som helst og når som helst. Men denne tilgjengeligheten har ført til en form for "inflasjon" i antall bilder, og dessverre også en inflasjon i kvaliteten på dem. Hva har egentlig skjedd med verdien av et bilde?

I gamle dager, da vi brukte filmkamera, var hver enkelt eksponering kostbar. Filmen var dyr, og det kostet penger å få den fremkalt. Dette gjorde at vi var mer selektive når vi skulle ta et bilde. Vi tenkte gjennom motivet, lyset og komposisjonen før vi trykket på knappen. Og resultatet? Færre bilder, men ofte mer gjennomtenkte og verdifulle.

Disse bildene ble deretter omhyggelig satt inn i fotoalbum, som vi stolt viste frem til familie og venner. Albumene ble oppbevart som minner for ettertiden, en fysisk arv som kunne deles i generasjoner.

I dag, derimot, tar vi hundrevis, om ikke tusenvis, av bilder med mobiltelefonen, ofte uten å tenke. Vi fanger øyeblikk, men hvor mange av dem er virkelig verdt å bevare? De fleste bildene ender opp i en digital sky, hvor de aldri blir sett igjen. Hvor mange av oss går faktisk tilbake og ser på alle de bildene vi tar? Mange av dem er uklare, dårlig komponert eller rett og slett unødvendige. Det er som om det er blitt så lett å ta bilder at vi ikke lenger verdsetter dem på samme måte.

Kanskje må vi minne oss selv på den følelsen vi hadde da vi satt med et gammelt fotoalbum, bladde forsiktig gjennom sidene og mimret over de få, men verdifulle øyeblikkene som var fanget der. Det var en tid da et bilde virkelig var verdt tusen ord. Nå er det kanskje bare en av tusen bilder som er verdt å se på.

Anonymkode: 76afa...aaa

Fortsetter under...

Jeg savner følelsen av å hente bilder som var fremkalt og spenningen det var å gå gjennom bildene og se hvordan de var.

Men utover det så var ikke nødvendigvis bildene som var tatt før i tiden av så mye bedre kvalitet enn de vi tar i dag. De fleste er "snapshots" av hverdagen, ikke kvalitetsbilder.

Når jeg blar gjennom gamle fotoalbum så er det også snapshotsene av hverdagen jeg er mest interessert i og ser mest på. De oppstilte bildene fra ferie eller konfirmasjon er for meg mindre interessante, selv om de er "penere" som bilder.

Jeg går innimellom tilbake og ser på bildene jeg har tatt. Ikke minst ser jeg nesten daglig på Minner-siden på Facebook, hvor jeg ser hva jeg har lagt ut tidligere.

Men så er jeg også en svært nostalgisk person som er veldig glad i å mimre.

Gjest Vendi
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I dag er det enklere enn noen gang å ta bilder. Med mobilen i lomma kan vi knipse i vei, hvor som helst og når som helst. Men denne tilgjengeligheten har ført til en form for "inflasjon" i antall bilder, og dessverre også en inflasjon i kvaliteten på dem. Hva har egentlig skjedd med verdien av et bilde?

I gamle dager, da vi brukte filmkamera, var hver enkelt eksponering kostbar. Filmen var dyr, og det kostet penger å få den fremkalt. Dette gjorde at vi var mer selektive når vi skulle ta et bilde. Vi tenkte gjennom motivet, lyset og komposisjonen før vi trykket på knappen. Og resultatet? Færre bilder, men ofte mer gjennomtenkte og verdifulle.

Disse bildene ble deretter omhyggelig satt inn i fotoalbum, som vi stolt viste frem til familie og venner. Albumene ble oppbevart som minner for ettertiden, en fysisk arv som kunne deles i generasjoner.

I dag, derimot, tar vi hundrevis, om ikke tusenvis, av bilder med mobiltelefonen, ofte uten å tenke. Vi fanger øyeblikk, men hvor mange av dem er virkelig verdt å bevare? De fleste bildene ender opp i en digital sky, hvor de aldri blir sett igjen. Hvor mange av oss går faktisk tilbake og ser på alle de bildene vi tar? Mange av dem er uklare, dårlig komponert eller rett og slett unødvendige. Det er som om det er blitt så lett å ta bilder at vi ikke lenger verdsetter dem på samme måte.

Kanskje må vi minne oss selv på den følelsen vi hadde da vi satt med et gammelt fotoalbum, bladde forsiktig gjennom sidene og mimret over de få, men verdifulle øyeblikkene som var fanget der. Det var en tid da et bilde virkelig var verdt tusen ord. Nå er det kanskje bare en av tusen bilder som er verdt å se på.

Anonymkode: 76afa...aaa

Mulig jeg er litt rar, men jeg ser ikke helt problemet med dette. Visst var det koselig, hyggelig og bra sånn vi hadde det før, men jeg synes dagens måte å ta bilder på også er bra. Utviklingen går jo framover, og jeg ser altså ikke problemet. 

Jeg tenker at vi alle blir litt penere på bildene enn vi egentlig er. Før ble det et tilfeldig bilde, mens nå tror jeg de fleste plukker det som man ser best ut på. 

Det var kjempestas å fremkalle film husker jeg også. 

Jeg har tenkt til å lage fotobøker for hvert år. Etter hvert…. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nja. Jeg har noen bilder fra min egen barndom, men det er ikke så veldig mange. Mine barn derimot - de har sikkert tusenvis av bilder fra sin barndom (i alle fall mange hundre) og da av alskens hverdagssituasjoner i tillegg til høytider og ferier. Jeg elsker at vi ikke må "spare" på bildene fordi filmens 24 bilder også skal rekke til de tre siste dagene av turen. Da jeg var på havørnsafari i sommer tok jeg innpå 1000 bilder i løpet av 2-3 timer, det hadde jeg jo ikke hatt mulighet for med et kamera med vanlig fotofilm i.

Album er koselig og jeg lager av og til fotobøker av naturbildene jeg har tatt siden forrige fotobok. :) Ungene har selvsagt fått album opp gjennom årene og det er koselig å se på dem, men vi ser også på bilder på pc'n.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I gamle dager, da vi brukte filmkamera, var hver enkelt eksponering kostbar.

Man kan også se på det som om kostnaden for hvert bilde er flyttet over fra enkeltindividet til fellesskapet, i form av de svært energikrevende serverparkene som kreves for å lagre alle bildene.

Annonse

Nicklusheletida

Jeg er nok gammeldags jeg da for jeg tar svært lite mobilbilder og jeg samler ikke på mobilbildene mine. Jeg bruker kamera og jeg lager album. Jeg går nøye gjennom alle bildene og sletter mange. Det er album jeg bruker mest penger på. Det er så mye hyggeligere å bla i en bok i steden for å se bildene på pc.

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Jeg er nok gammeldags jeg da for jeg tar svært lite mobilbilder og jeg samler ikke på mobilbildene mine. Jeg bruker kamera og jeg lager album. Jeg går nøye gjennom alle bildene og sletter mange. Det er album jeg bruker mest penger på. Det er så mye hyggeligere å bla i en bok i steden for å se bildene på pc.

Men du har vel ikke et analogt kamera med film i? Du har vel et digitalkamera og kan ta hundrevis av bilder på en liten tur i skogen?

Jeg hadde denne tråden i tankene da jeg gikk tur i dag, tok med kameraet for en gangs skyld og da jeg kom inn igjen hadde jeg tatt 41 bilder. Hadde jo aldri skjedd før jeg kjøpte mitt første digitalkamera. :) 

Nicklusheletida
Lillemus skrev (4 minutter siden):

Men du har vel ikke et analogt kamera med film i? Du har vel et digitalkamera og kan ta hundrevis av bilder på en liten tur i skogen?

Jeg hadde denne tråden i tankene da jeg gikk tur i dag, tok med kameraet for en gangs skyld og da jeg kom inn igjen hadde jeg tatt 41 bilder. Hadde jo aldri skjedd før jeg kjøpte mitt første digitalkamera. :) 

Det er sant, men jeg sletter mye av det. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å lage album lenger. Jeg holder alltid på med et album. Et for nesten hver tur jeg er på. Vestlandstur, Lofoten osv. "Hytta 2022" , " Hytta 2023"  og nå holder jeg på med "Hytta 2024"  som blir ferdig når året er over :)

Men det går mye penger slik jeg holder på. Det siste albumet kommer til å koste over 3000 kroner, men det er hobbyen min dette da :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...