Gå til innhold

Hvilke skjemaer for spiseforstyrrelse (overspising)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sist time snakket behandler om at neste time skal vi fylle ut skjema om spiseforstyrrelse og snakke mer i dybden på det. (Jeg sliter med overspising men har ikke fått noen diagnose foreløpig). Jeg gruer meg som fy og lurer veldig på hvilke skjemaer som er vanlig å bruke? Noen som vet?

Anonymkode: 4c831...ede

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sist time snakket behandler om at neste time skal vi fylle ut skjema om spiseforstyrrelse og snakke mer i dybden på det. (Jeg sliter med overspising men har ikke fått noen diagnose foreløpig). Jeg gruer meg som fy og lurer veldig på hvilke skjemaer som er vanlig å bruke? Noen som vet?

Dette lurer jeg også på!

Anonymkode: d5c26...2ad

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Holder du også på med utredning for spiseforstyrrelse?

Nei, ikke direkte. Men jeg burde være tidligere til behandler om at dette er et stort problem for meg.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke direkte. Men jeg burde være tidligere til behandler om at dette er et stort problem for meg.

Jeg synes det var kjempeskummelt å be om hjelp for overspising, men i ettertid er jeg så glad for at jeg gjorde det. Håper bare på at jeg får hjelp for det videre også...

snusmumeriken96
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så dritt lei deg " jeg vet hvem du er" om alle disse overspisnings trådene. Jeg vet at alle disse trådene er rettet mot meg og at det er deg som later som du er meg, for å irritere meg. 

Ja, jeg sliter litt med det, men mange gjør jo det. Det er heeeelt vanlig. 

Til alle, dette er ikke meg som oppretter trådene. 

Se under, neg som anonomym.   Halo.

Annonse

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (Akkurat nå):

Jeg er så dritt lei deg " jeg vet hvem du er" om alle disse overspisnings trådene. Jeg vet at alle disse trådene er rettet mot meg og at det er deg som later som du er meg, for å irritere meg. 

Halo

Anonymkode: e9409...207

AnonymBruker
snusmumeriken96 skrev (8 minutter siden):

Jeg later virkelig ikke som at jeg er deg. Dette er ett reelt problem for meg og noe jeg virkelig sliter med. Som du selv sier så er det mange som sliter med overspising, så det at flere har samme problemstilling på ett psykiatri forum (og at du derfor kjenner deg igjen) er vel ikke så rart?

Gjest Vendi
snusmumeriken96 skrev (10 minutter siden):

Jeg synes du kanskje burde ta en pause fra forumet nå når sykdommen din er på et sånt nivå at det går utover andre på denne måten. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen som vet hvilke skjemaer og spørsmål som vanligvis stilles? @nachnoo kanskje?

Anonymkode: 5508a...b93

Dette er anbefalingen: 

"I psykiatrisk utredning av voksne pasienter med potensiell spiseforstyrrelse anbefales det å bruke Eating Disorder Examination Questionnaire (EDE-Q) og Clinical Impairment Assessment (CIA)".

Kilde: Utredning av spiseforstyrrelser i spesialisthelsetjenesten - Helsedirektoratet

AnonymBruker skrev (På 15.10.2024 den 17.02):

Utredning og eventuell behandling av spiseforstyrrelser, skiller seg ikke vesentlig fra behandling av andre psykiske lidelser. Den største  forskjellen er kanskje at man i tillegg til å bruke tid på psykologiske prosesser, holder et parallelt fokus på konkret spiseatferd/matinntak. 

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Dette er anbefalingen: 

"I psykiatrisk utredning av voksne pasienter med potensiell spiseforstyrrelse anbefales det å bruke Eating Disorder Examination Questionnaire (EDE-Q) og Clinical Impairment Assessment (CIA)".

Kilde: Utredning av spiseforstyrrelser i spesialisthelsetjenesten - Helsedirektoratet

Jeg søkte opp de skjemaene og ser at man skal svare ut fra de siste 28 dagene. Det var litt dumt fordi jeg har siste 2 måneder ikke overspist pga dårlig matlyst og at jeg raskt blir kvalm. Før dette overspiste jeg sikkert 3-5 dager i uka og hadde en rask vektoppgang på 15 kg. Jeg vil jo tro at når jeg får tilbake matlysten osv så kommer jeg til å slite like mye med overspising igjen. Det er jo dumt for det betyr jo at jeg kanskje ikke får den hjelpen som jeg trenger? 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg søkte opp de skjemaene og ser at man skal svare ut fra de siste 28 dagene. Det var litt dumt fordi jeg har siste 2 måneder ikke overspist pga dårlig matlyst og at jeg raskt blir kvalm. Før dette overspiste jeg sikkert 3-5 dager i uka og hadde en rask vektoppgang på 15 kg. Jeg vil jo tro at når jeg får tilbake matlysten osv så kommer jeg til å slite like mye med overspising igjen. Det er jo dumt for det betyr jo at jeg kanskje ikke får den hjelpen som jeg trenger? 

Som i all annen utredning og behandling, så er dette noe du kan fortelle den behandleren du møter, og så må dere sammen bli enige om hvordan gjøre utredningen. 

AnonymBruker
frosken skrev (8 minutter siden):

Utredning og eventuell behandling av spiseforstyrrelser, skiller seg ikke vesentlig fra behandling av andre psykiske lidelser. Den største  forskjellen er kanskje at man i tillegg til å bruke tid på psykologiske prosesser, holder et parallelt fokus på konkret spiseatferd/matinntak. 

Hva betyr psykologiske prosesser? Hva går det ut på å bruke tid på det?

frosken skrev (1 minutt siden):

Som i all annen utredning og behandling, så er dette noe du kan fortelle den behandleren du møter, og så må dere sammen bli enige om hvordan gjøre utredningen. 

Okei. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr psykologiske prosesser? Hva går det ut på å bruke tid på det?

Okei. 

Kommer an på hvilken terapeutisk tilnærming som brukes, noen bruker kognitiv terapi, noen mentaliseringsbasert terapi, noen psykodynamisk - osv. Dere snakker sammen. 

AnonymBruker
frosken skrev (3 minutter siden):

Kommer an på hvilken terapeutisk tilnærming som brukes, noen bruker kognitiv terapi, noen mentaliseringsbasert terapi, noen psykodynamisk - osv. Dere snakker sammen. 

Så da blir det kanskje litt sånn: "Hvorfor overspiser du?" og "Hva trigger deg til å overspise og hva skjer de dagene du lykkes med å spise normalt"?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så da blir det kanskje litt sånn: "Hvorfor overspiser du?" og "Hva trigger deg til å overspise og hva skjer de dagene du lykkes med å spise normalt"?

Kanskje, - eller kanskje like mye "hvordan har du det i forhold til andre mennesker - hvilke relasjoner er viktige for deg"?

AnonymBruker
frosken skrev (4 minutter siden):

Kanskje, - eller kanskje like mye "hvordan har du det i forhold til andre mennesker - hvilke relasjoner er viktige for deg"?

Hvordan er det spørsmålet relevant for overspising egenltig?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...