Gå til innhold

Er det noe i det når folk sier at de beste behandlerne jobber privat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det tror jeg er hipp som happ. 
Men om du går privat, er du garantert å få gå hos en spesialist- psykiater eller psykologspesialist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (4 minutter siden):

Det tror jeg er hipp som happ. 
Men om du går privat, er du garantert å få gå hos en spesialist- psykiater eller psykologspesialist. 

Man de ha den utdanningen for at de skal få starte for seg selv?

Anonymkode: 3e4a3...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (13 minutter siden):

Det tror jeg er hipp som happ. 
Men om du går privat, er du garantert å få gå hos en spesialist- psykiater eller psykologspesialist. 

Vil feks NAV og fastleger lytte like mye til private som offentlige? I mitt hode er private liksom annenrangs. Men mulig det er motsatt da. At det er annenrangs å gå til behandling i det offentlige. 

Anonymkode: e058d...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vil feks NAV og fastleger lytte like mye til private som offentlige? I mitt hode er private liksom annenrangs. Men mulig det er motsatt da. At det er annenrangs å gå til behandling i det offentlige. 

Anonymkode: e058d...d82

Hva mener du med "privat" i denne sammenheng? Mener du avtalespesialister som har avtale med helseforetaket og som pasientene dermed betaler det samme som hos dps - eller tenker du på behandlere som jobber "helprivat" og hvor du betaler fullt ut for behandlingen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (5 minutter siden):

Hva mener du med "privat" i denne sammenheng? Mener du avtalespesialister som har avtale med helseforetaket og som pasientene dermed betaler det samme som hos dps - eller tenker du på behandlere som jobber "helprivat" og hvor du betaler fullt ut for behandlingen selv?

Begge deler. Altså de som jobber utenfor dps

Anonymkode: e058d...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Begge deler. Altså de som jobber utenfor dps

Anonymkode: e058d...d82

De jobber jo utenfor dps av helt ulike grunner. Det er attraktivt å bli avtalespesialister og kun et begrenset antall kan bli det. Disse er ofte svært kompetente. Når det gjelder de som jobber helprivat, så er noen av dem svært dyktige og pionerer innen ulike felt, mens andre er nyutdannede som ikke har fått jobb i det offentlige. Det er ikke slik at det i norsk sammenheng er et kvalitetstegn å jobbe utenfor det offentlige helsevesenet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (8 minutter siden):

Det er ikke slik at det i norsk sammenheng er et kvalitetstegn å jobbe utenfor det offentlige helsevesenet

Nei, nettopp. Det var det jeg hadde i tankene.

Anonymkode: e058d...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (7 timer siden):

Hva mener du med "privat" i denne sammenheng? Mener du avtalespesialister som har avtale med helseforetaket og som pasientene dermed betaler det samme som hos dps - eller tenker du på behandlere som jobber "helprivat" og hvor du betaler fullt ut for behandlingen selv?

Helprivat.

Anonymkode: 3e4a3...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helprivat er jo så dyrt at de færreste har råd til det. Min erfaring er at kjemien med riktig person er avgjørende. Relasjon og tillit til behandler er det som betyr mest. 

Anonymkode: f0917...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man de ha den utdanningen for at de skal få starte for seg selv?

Anonymkode: 3e4a3...644

Alle avtalespesialister må ha slik utdanning/være spesialister.

Psykologer som ikke er spesialister kan velge å drive privat, men da får de ikke avtaler med det offentlige, og prisene de må ta av pasientene blir da desto høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil feks NAV og fastleger lytte like mye til private som offentlige? I mitt hode er private liksom annenrangs. Men mulig det er motsatt da. At det er annenrangs å gå til behandling i det offentlige. 

Anonymkode: e058d...d82

Det er ingen slik rangering. En uttalelse fra en spesialist er en uttalelse fra en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (34 minutter siden):

Alle avtalespesialister må ha slik utdanning/være spesialister.

Psykologer som ikke er spesialister kan velge å drive privat, men da får de ikke avtaler med det offentlige, og prisene de må ta av pasientene blir da desto høyere.

Jeg tenkte på helprivate psykiatere/psykologer.

Anonymkode: 3e4a3...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenkte på helprivate psykiatere/psykologer.

Anonymkode: 3e4a3...644

Psykiatere er spesialister.

Helprivate psykologer kan være både spesialister (spesialist i klinisk psykologi) og ikke-spesialister. Det bør en kanskje sjekke før en velger psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (30 minutter siden):

Psykiatere er spesialister.

Helprivate psykologer kan være både spesialister (spesialist i klinisk psykologi) og ikke-spesialister. Det bør en kanskje sjekke før en velger psykolog.

Er det som regel bedre med en spesialist i klinisk psykologi? Enn vanlig?

Anonymkode: b7658...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det som regel bedre med en spesialist i klinisk psykologi? Enn vanlig?

På gruppenivå - ja.

For å sammenligne med leger: Ville du helst blitt operert av en som har jobbet på kirurgen i 4 mnd, eller en overlege/spesialist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

På gruppenivå - ja.

For å sammenligne med leger: Ville du helst blitt operert av en som har jobbet på kirurgen i 4 mnd, eller en overlege/spesialist?

Jepp🤪

Men det har kanskke noe å si HVA psykologen er spesialist i? Eller er det bedre uansett?

Anonymkode: b7658...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men det har kanskje noe å si HVA psykologen er spesialist i? Eller er det bedre uansett?

Igjen for å sammenligne med leger: Om jeg hører dårlig, vil jeg heller gå til en ØNH-lege enn til en gynekolog.

For psykiatriske problemstillinger ville jeg klart foretrukket en spesialist i klinisk psykologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...