Gå til innhold

Dere som har angst; hva er dere redd for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Trinity80 skrev (På 18.10.2024 den 12.41):

Angst, fobi og redsel er ulike ting.

Angst er generell begrep på å være i en tilstand h or kroppen er i beredskap selv i trygge omgivelser.

Fobi er angst for noe spesifikt, som feks sosial fobi (ble tidlige kalt for sosial angst).

Redsel er en naturlig reaksjon, som ikke har så mye med angst å gjøre.

Man kan google om disse tre ulike tingene og finne svaret selv om man ønsker mer utfyllende svar ☺️

Fant dette innlegget i forumet nå/ og syns dette var en god forklaring!

Jeg sliter med det du skriver om en kropp og hjerne i generell beredskap. 

Vet du hva som er best tilnærming for en slik låst beredskapstilstand er?

Anonymkode: 86751...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Tråler du forumet for gamle innlegg for å fortsette å gruble og overanalysere? Synes du en slik tilnærming hjelper deg noe og gjør de bedre?

Hvor mange ganger må du lese de samme tingene og stille de samme spørsmålene før du er fornøyd? Forstår at det du holder på med er en del av sykdomsbildet ditt og at du bør oppsøke helsepersonell og få hjelp?

Anonymkode: 8620f...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har angst for angst. Den følelesen er så vond at jeg prøver å få en slags kontroll på livet så ikke noe skal utløse angsten. Det er jo et håpløst prosjekt for livet er uforutsigbart. 

Anonymkode: 82612...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har angst for angst. Den følelesen er så vond at jeg prøver å få en slags kontroll på livet så ikke noe skal utløse angsten. Det er jo et håpløst prosjekt for livet er uforutsigbart. 

Anonymkode: 82612...c9c

Angst for angsten og symptomene er det verste ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det må først stadfestes at det du mener stemmer, om det er slik at du virkelig har en diagnose. Dette gjøre best av en psykiater eller psykologspesialist.

Så er det terapi som er førstevalget, metakognitiv terapi har vist seg gjennom studier å ha best effekt. Dersom dette ikke fungerer, så behandler man medikamentelt ut fra angsttype parallellt med samtaleterapi.

I tillegg er man nødt til å ta tak i livet sitt selv, og endre til som ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (4 minutter siden):

Det må først stadfestes at det du mener stemmer, om det er slik at du virkelig har en diagnose. Dette gjøre best av en psykiater eller psykologspesialist.

Så er det terapi som er førstevalget, metakognitiv terapi har vist seg gjennom studier å ha best effekt. Dersom dette ikke fungerer, så behandler man medikamentelt ut fra angsttype parallellt med samtaleterapi.

I tillegg er man nødt til å ta tak i livet sitt selv, og endre til som ikke fungerer.

Så bra forklart. Jeg har angst ja. Blant annet. Og har gått litt til metakognitiv. Men det er nettopp fordi det er slik du beskriver- et system i fullsfendig beredskap- så det når liksom ikke forbi😅 da er medikamentelt neste steg da😔 hvis det har potensiale for å rive ned litt av guarden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt angst for mange spesifikke ting. Går ikke ann å ramse opp alt. Det er slike ting man selv kan jobbe seg frisk av. Fra måtte snakke med mennesker til til å gå utenfor døren.

Så får jeg plutselig panikkangst, de er jeg ikke lengre redde for da jeg har latt det skje mye ute blandt folk. Nå er de så klart håndterbare for det meste. Men det skjer at jeg kan gjøre alt mulig for å komme meg ut av situasjonen fortest mulig. Men nå kjenner jeg kroppen såpass, at de fleste blir tatt lenge før de kommer langt.

Så har vi den generelle angsten vi aldri har funnet ut hvor kommer fra, den lå som et stramt bånd rundt magen min døgnet rundt. Den hjalp efexor på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte å føle på dårlig øyekontakt, ble ekstremt bevist på dette, begynte å tro at jeg måtte se rett i øyne under samtale, øvde å øvde men ble ikke bedre, så begynte jeg å se i hele ansiktet øvde å øvde ble litt bedre og da trappet jeg ned medisin etter flere år med angst. Trappet ned effexor fra 225. Til 0… og så kom symptomene tilbake. 
jeg vet nå at det hjernen tror er farlig og man kjenner på ekle angst symptomer så må man få lindret symptomene før man kan få selvtillit og da demper man grublingen og overtenningen.. som igjen roer angsten. Metakognitiv må være det beste, men jeg klarte aldri det uten medisin. Går nå igjen på effexor, Zoloft og Serquel. Nå er symptomene mindre og jeg føler jeg er på rett vei igjen. Men kommer ikke å trappe ned medisin før jeg er symptomfri lenge. Så man kan få angst for alt mulig, tuller man seg inn i noe som hjernen føler er farlig og man blir revet med og grubler og blir redd så er det gjort. Øyekontakt liksom, er jo utrolig hva man skal kunne bli redd av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...