Gå til innhold

Hot och självmordstips från överläkare

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://sverigesradio.se/avsnitt/hot-och-sjalvmordstips-fran-overlakare-larmen-inifran-slutenpsykiatrin

En överläkare inom den slutna psykiatrin ger tips om suicidmetoder. En annan hotar med bältning. Ella och Alexandra börjar spela in läkarsamtal, eftersom tidigare larm inte verkar ha setts som allvarliga. Förrän nu.

Anonymkode: 6f83d...ff3

Fortsetter under...

AnonymBruker
Everybody skrev (5 minutter siden):

Hallo. Finnes det ikke psykiatri-forum i Sverige? Du må nok skrive på norsk og linke til norske sider her.

Hæ? Så klart svenske brukere er velkomne. Om du ikke klarer å lese svensk, må du droppe det, men la være å be ts endre sier språk. Det er helt rimelig å regne med at voksne nordmenn klarer å lese svenske innlegg og artikler. Nordiske språk er pensum i norske videregående skoler og alle skal beherske å lese og forstå dette 

Anonymkode: cc9ef...011

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? Så klart svenske brukere er velkomne. Om du ikke klarer å lese svensk, må du droppe det, men la være å be ts endre sier språk. Det er helt rimelig å regne med at voksne nordmenn klarer å lese svenske innlegg og artikler. Nordiske språk er pensum i norske videregående skoler og alle skal beherske å lese og forstå dette 

Anonymkode: cc9ef...011

Slapp av. Ok?

Annonse

HOT/Trussel. Noen ganger må en si noe slikt til en utagerende pasient: "Hvis du ikke nå tar kontroll på deg selv, er vi nødt til å beltelegge deg inntil du får kontroll".

Noen vil oppfatte det som en trussel - andre som en beskjed.

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 timer siden):

HOT/Trussel. Noen ganger må en si noe slikt til en utagerende pasient: "Hvis du ikke nå tar kontroll på deg selv, er vi nødt til å beltelegge deg inntil du får kontroll".

Noen vil oppfatte det som en trussel - andre som en beskjed.

Men i 24 timer bare fordi man slår i veggen? Det ville gjort hvem som helst livredd noe man tydelig kan høre at hun er der hun gråter. 

Uten at jeg kjenner dette spesifikke tilfellet, men jeg tenkte å uttale meg litt på generelt grunnlag.

Jeg tror ikke det er gitt at man kan få samme "behandling" i psykiatrien som man f.eks. kan få hos Kirkens SOS eller Mental Helse. Vi (sistnevnte) tar selvmordstanker på alvor, vurderer ikke diagnoser, og har tid til en god prat med de som tar kontakt om hva som er så vanskelig at man vurderer selvmord. Det kan føles godt og hjelpe der og da. Men om man blir friskere av det på sikt - kanskje ikke alltid?

Når det gjelder akuttpsykiatrien, så må nok legen "skille klinten fra hveten" når det gjelder suicidalitet. Som et eksempel - jeg snakker med mange som presumptivt har en EUPF-diagnose. Det jeg opplever ganske typisk, er dramatiske beskrivelser av selvmord (eksempelvis "jeg sitter med xxxxx i hånden og gjør det om fem minutter") men hvor det går veldig klart fram at det er ikke dette vedkommende vil, eller har en sterk ambivalens. Det eneste vedkommende vil, er å få hjelp, støtte og omsorg og å slippe smerten. Det er ganske enkelt å snakke disse vekk fra selvmord, ha en god prat og at man opplever å bli tatt på alvor gjennom samtalen. 

Tilbake til akuttpsykiatrien: Deres møte med overlegen her, kan oppleves brutalt. Man blir ikke tatt på alvor på samme måte. Basert på tingene jeg skriver over her, så konkluderer legen raskt med hva dette er, og sender vedkommende hjem. Det gjør utrolig vondt, for det trigger følelser om avvisning, ikke bli tatt på alvor og ikke få hjelp. Men psykiatrien skal behandle, også på lengre sikt. Det er ikke en krisetjeneste. I alle fall ikke legevakten. 

Endret av ISW
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

https://sverigesradio.se/avsnitt/hot-och-sjalvmordstips-fran-overlakare-larmen-inifran-slutenpsykiatrin

En överläkare inom den slutna psykiatrin ger tips om suicidmetoder. En annan hotar med bältning. Ella och Alexandra börjar spela in läkarsamtal, eftersom tidigare larm inte verkar ha setts som allvarliga. Förrän nu.

Jeg har hørt på opptakene, og tenker at hovedproblemet er måten legen snakker til pasientene på. Det er faktisk ganske stygt å høre på. Derimot er jeg uenig i det fokuset selve podcast'en har; programleder løfter overhodet ikke frem at innleggelser også kan være problematisk og øke pasientenes vansker på lang sikt. 

frosken skrev (2 timer siden):

Jeg har hørt på opptakene, og tenker at hovedproblemet er måten legen snakker til pasientene på. Det er faktisk ganske stygt å høre på. Derimot er jeg uenig i det fokuset selve podcast'en har; programleder løfter overhodet ikke frem at innleggelser også kan være problematisk og øke pasientenes vansker på lang sikt. 

Det virker for meg som om noen behandlere er overdrevent «harde i klypene» og uortodokse ovenfor pasienter med EUPF? 

AnonymBruker
ISW skrev (15 minutter siden):

Det virker for meg som om noen behandlere er overdrevent «harde i klypene» og uortodokse ovenfor pasienter med EUPF? 

Enig. Pasienter med Eupf trenger varme de også, kanskje mer enn noen annen. 

Anonymkode: 38c42...e44

Annonse

ISW skrev (3 minutter siden):

Ja, det tenkte jeg også - og om det i stor grad er opp til den enkelte overlege ved avdelingen å bestemme retningslinjene?

I Norge har man nasjonal veileder for å få behandlingen mest mulig lik over hele landet.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja.

Jeg snakker som sagt med mange som jeg antar at har denne lidelsen. De har det ekstremt vondt og det de trenger der og da er å bli sett og støttet og gitt omsorg. Hvis jeg kan bidra til å hjelpe litt til med det, så er jeg glad for det. Det blir min rolle. 

Så får jeg heller leve med at @frosken opplever meg som en «strikkedame» 🫢😅

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er vondt for alle å bli avvist, og mange strever særlig med det å oppleve seg avvist av andre. Kanskje også til stadig å oppleve seg misforstått.

Det er (var?) en akuttavdeling i Oslo som har jobbet bevisst med dette, og hele innleggelsesforløpet for EUPF-pasienter. Jeg skulle ønsket at det ble videreført, om det fremdeles gir positive resultater.

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier den? Får ikke hørt klippet med ungene rundt meg.

Anonymkode: f9911...a6d

Det går ann å lese artikkelen også. Det var det jeg gjorde. Synes det var vanskelig å forstå opptaket. Men overlegen driver å forklarer at «om jeg var faktisk suicidal hadde jeg gjort sånn og sånn.»

AnonymBruker
ISW skrev (9 timer siden):

Ja.

Jeg snakker som sagt med mange som jeg antar at har denne lidelsen. De har det ekstremt vondt og det de trenger der og da er å bli sett og støttet og gitt omsorg. Hvis jeg kan bidra til å hjelpe litt til med det, så er jeg glad for det. Det blir min rolle. 

Så får jeg heller leve med at @frosken opplever meg som en «strikkedame» 🫢😅

Noen ganger, er det en «strikkedame» man trenger. 😀

Anonymkode: 6e6ce...a7e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...