Gå til innhold

Privat utredning for bipolar

Anbefalte innlegg

Jeg mener sammen med fastlegen, en lege i familien og flere leger på akutt at det er grunn til å mistenke at jeg har en bipolar lidelse. Jeg har tenkt bipolar to, men legen som observerte meg i perioden hvor jeg har tenkt jeg var hypoman, mente at det minnet mer om mani. 

Overlegen på sengepost på dps han avslag på utredning. Til meg begrunnet han det med at han ikke liker diagnoser og at den eneste grunnen til å gi en diagnose er hvis det fører til annen type behandling. Jeg går allerede på Lamictal og har gjort det i flere år. Han sa at litium ble sjeldent brukt så det var ikke aktuelt. Når det gjelder poliklinisk hjelp er han veldig fokusert på personlighetsforstyrrelse og ønsker at jeg skal få mentaliseringsbasert behandling. 

Jeg har fundert på om jeg har noe å hente på å ta en privat utredning for bipolar. Men hvis jeg får diagnosen av en privat psykiater, vil den da bli akseptert i det offentlige? Jeg har jo ikke behov for diagnosen i navnet, det jeg ønsker et å prøve alternative medisiner. Jeg benekter ikke at jeg har noen vanskeligheter knyttet til følelsesregulering som jeg kan trenge behandling for. Men jeg mener også at det har en verdi å prøve ut nye medisiner. 

Jeg har forsåvidt effekt av Lamictal fordi da jeg prøvde å slutte med den i fjor gikk jeg på en kraftig smell ganske raskt. Men jeg tror jeg kunne trengt noe mer. 

(Jeg går også på fluoxetin)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487646-privat-utredning-for-bipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må du ha bipolar diagnose for å få prøve flere medisiner da? 
Hvorfor mener denne legen du var manisk, hva ved atferden din var manisk? Manier noe manglete merker, ikke noe man er uten at alle rundt registrerer det. 
Hva er det du vil behandle med flere medisiner, depresjon, mani? Om det er depressive tilstander så hjelper ikke litium nødvendigvis bedre enn Lamictal. 

Anonymkode: b3a6a...ade

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må du ha bipolar diagnose for å få prøve flere medisiner da? 
Hvorfor mener denne legen du var manisk, hva ved atferden din var manisk? Manier noe manglete merker, ikke noe man er uten at alle rundt registrerer det. 
Hva er det du vil behandle med flere medisiner, depresjon, mani? Om det er depressive tilstander så hjelper ikke litium nødvendigvis bedre enn Lamictal. 

Fastlegen sa til meg at det er medisiner man kan få i spesialisthelsetjenesten hvis man har bipolar lidelse, derfor ønsket vi begge en utredning. 

Jeg hadde mange symptomer. For meg føltes det som om jeg fløy gjennom verden. Jeg sov mindre. Jeg tok på meg svært mange frivillige verv, gikk på jobbintervju uten tanke på at jeg er for syk til å jobbe. I tillegg hadde jeg veldig høye tanker om meg selv hvor jeg trodde jeg kunne kurere alle som var innlagt på mitt lokale dps gjennom å jobbe der som frivillig. (Veldig glad for at jeg falt sammen før jeg faktisk lanserte den ideen til lederen på dps som jeg hatt jevnlig kontakt med) 

De overnevnte tingene var jo egentlig bare gøy. Jeg hadde det  helt fantastisk. Det som ikke var så bra var at jeg brukte tretti tusen på tull på bare to uker. Hadde det vært mer penger på kontoen hadde jeg brukt mer. 

Perioden hvor jeg fløy varte en måned, halvannen. En av grunnene til at legen tenkte mani og ikke hypomani var at det varte så lenge.

nachnoo skrev (11 minutter siden):

En diagnose satt av en spesialist bør uansett aksepteres med mindre en kan vise at den er feil. Men her er jo problemet at en merkelig overlege ikke vil utrede.

Hvor i landet er det denne inkompetente overlegen holder til?

Legen jobber på mitt lokale dps. Han er en høyt respektert lege både på dps og inne på sykehuset. Derfor er jeg redd at hans synspunkter vil påvirke andres avgjørelser. Jeg fryktet at han tror at grunnen til at jeg vil ha denne utredelsen handler om et behov hos meg for å manipulere og kontrollere, altså som en del av en personlighetsforstyrrelse. Den diagnosen, som han har satt og er veldig opptatt av, er det flere leger som er uenig med han i. Da spesielt fastlegen min. Mitt argument om at hennes mening, som en kvinne som har vært legen min i 25 år, bør legges vekt på hatt han bare avfeid. Jeg mener at han må ta inn over seg livet jeg har levd de førti årene hvor han ikke har kjent meg. 

AnonymBruker

Barn med vansker som blir henvist på bup får jo ofte en bred utredning. Mam kan liksom ikke bestille en adhd utredning. Når man kommer dit må symptomene beskrives og kartlegge mye og mangt før de kan vurdere hva som skal utredes. Mange diagnoser kan ligne på hverandre, og traumer i barndom kan gi like symptomer som adhd uten at man nødvendigvis har adhd. 
å være energisk og høyt oppe kan alle være i gode perioder, uten at man er hypomani av den grunn, man kan også være nedstemt uten at en er bipolar. 

Anonymkode: a7442...fc9

Vil tro den respekteres. Ble utredet av privat psykiater for ADHD først (gikk ikke til DPS eller avtalespesialist på den tiden). Var ingen problem å få ADHD-medisiner av DPS i etterkant av dette. DPS vil sikkert ha dokumentasjon på diagnosen fra spesialisten som utredet deg, men det bør gå fint. Skal sies at ulike spesialister innad i det offentlige/DPS også kan være uenige om diagnoser, så hvis overlegen/behandleren din er sterkt uenig, og nekter å endre mening er det ikke nødvendigvis gitt at du får behandlingen du ønsker. Hadde nok satset på å finne en privat psykiater som også kunne tilby medikamentell behandling for den bipolare lidelsen.

Det er ingen øvre grense for hvor lenge en hypomani kan vare, kun en bedre grense. Langvarig oppstemthet er dermed egentlig ingen god grunn til å mistenke mani. Det er i stor grad funksjonssvikten (som naturligvis er et resultat av symptomenes alvorlighetsgrad) som avgjør om det er mani eller hypomani. Ved mani vil man ha betydelige utfordringer ved å jobbe etc og man vil fremstå påfallende eller «syk» for alle, ikke bare de man kjenner. Det er høyst usannsynlig at man evner å ta på seg flere verv og gå på jobbintervjuer i en full mani. Ved mani har man et betydelig funksjonsfall, ikke en økning. 

Annonse

Enig med Skogbrann. 
Privat utredning skal gjelde på likt nivå som offentlig. Og det du beskriver er ikke mani men hypomani. Ved mani er det ikke én lege som kanskje lurer på om du er manisk, da ser alle det og ingen lurer og du evner ikke jobb, verv, å ha gode følelser mm. Det er hypomani, som også absolutt kan være krevende og påfallende. 

nachnoo skrev (8 minutter siden):

Det er godt gjort å skråsikkert avgjøre om en tidligere episode var en hypomani eller mani ved å lese et innlegg på nett. 

Du har rett, jeg beklager min del av det. Det er selvsagt opp til fagekspertisen å vurderer og da ikke gjennom innlegg på nett. Min forrige psykiater var lei av at pasienter og enkelte behandlere ville ha ganske adekvate hypomanier til å hete mani på tynt grunnlag. Hun delte sine meninger om hva kriteriene for mani er. Jeg er nok farget av det. Men jeg er ikke psykiater. Beklager ts, og lykke til! Var godt ment uansett.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trenger man alltid innleggelse ved mani? 

Anonymkode: 635d8...924

Nei, men nesten alltid. 
Det finnes noen erfarne bipolare som aksepterer nærstående eller spesialister sine vurderinger og råd og aksepterer offensiv medisinering i hjemmet. De kan unngå innleggelse. 

Drømmeautomat

Det er fastlegen som skriver ut Lamictal til meg, men etter utredning ved sykehus. Jeg veit ikke hvordan det er med Litium. Siden legen ved DPS er så tverr, kunne en mulighet være at du ba fastlegen din henvise deg til en privatpraktiserende psykiater (altså med offentlig avtale)? Jeg regner med disse ennå fins.

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Nei, men nesten alltid. 
Det finnes noen erfarne bipolare som aksepterer nærstående eller spesialister sine vurderinger og råd og aksepterer offensiv medisinering i hjemmet. De kan unngå innleggelse. 

Så da har ikke Fru2020 hatt mani, basert på hvordan hun beskriver episoden. Hverken innlagt på sykehus eller behandlet for mani med medisiner hjemme. 

Annonse

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (14 minutter siden):

Det er fastlegen som skriver ut Lamictal til meg, men etter utredning ved sykehus. Jeg veit ikke hvordan det er med Litium. Siden legen ved DPS er så tverr, kunne en mulighet være at du ba fastlegen din henvise deg til en privatpraktiserende psykiater (altså med offentlig avtale)? Jeg regner med disse ennå fins.

Kan ikke fastlege igangsette behandling med litium om fastlege mener dette er rett behandling? Man må ikke har bipolar diagnose og gå på dps for å igangsette medikamentell behandling? 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan ikke fastlege igangsette behandling med litium om fastlege mener dette er rett behandling? Man må ikke har bipolar diagnose og gå på dps for å igangsette medikamentell behandling? 

Veit ikke. Men jeg har inntrykk av at fastleger vil at en bipolardiagnose skal settes av en spesialist. 

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (3 minutter siden):

Veit ikke. Men jeg har inntrykk av at fastleger vil at en bipolardiagnose skal settes av en spesialist. 

Ja men det jeg spør om er om fastlegen ikke kan igangsette behandling med litium UTEN bipolar diagnose. Noen får jo litium for depresjon feks. 

Men det kan hende det er reelt som overlegens ved dps sier, at det er primært personlighetsproblematikk som er fokus og at det bør være i sentrum for behandling. 

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja men det jeg spør om er om fastlegen ikke kan igangsette behandling med litium UTEN bipolar diagnose. Noen får jo litium for depresjon feks. 

Men det kan hende det er reelt som overlegens ved dps sier, at det er primært personlighetsproblematikk som er fokus og at det bør være i sentrum for behandling. 

Er det ikke arrogant inntil det inkompetente av en lege å ta den avgjørelsen aleine når andre leger har kommet til en annen konklusjon?

Jeg tror ikke fastleger liker å skrive ut medisiner som Lamictal eller Litium uten at en spesialist har vært inne i bildet, nei. Men du får spørre en lege for et endelig svar.

AnonymBruker
Drømmeautomat skrev (11 minutter siden):

Er det ikke arrogant inntil det inkompetente av en lege å ta den avgjørelsen aleine når andre leger har kommet til en annen konklusjon?

Jeg tror ikke fastleger liker å skrive ut medisiner som Lamictal eller Litium uten at en spesialist har vært inne i bildet, nei. Men du får spørre en lege for et endelig svar.

Behandlende overlege sin jobb er jo å konkludere rundt sin pasient. Baser på sine vurderinger. 

Jeg kan avsløre at min voksne datter fikk hjelp av nachnoo, som jobber privat. Hun ble utredet og fikk både riktig diagnose og medisiner av han. Dette har det offentlige helsevesenet ikle hatt noe i mot på noen som helst måte. 

Endret av Emoji
Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Behandlende overlege sin jobb er jo å konkludere rundt sin pasient. Baser på sine vurderinger. 

Jobben hans er vel først og fremst å gi riktig behandling og hjelpe pasienten i samarbeid med andre behandlere. Hvis flere andre leger mener hun har vært hypoman/manisk så virker det ikke profesjonelt å bare avfeie det. Når legen i tillegg sier at han ikke liker diagnoser må man jo lure på hva han gjør på et DPS. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...