Gå til innhold

Hvordan har du opplevd å bli tvangsinnlagt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er kjipt å være tvangsinnlagt over lang tid. I morgen har jeg vært tvangsinnlagt i 9 uker. Ønsker ikke gå inn på hvorfor, annet enn at det var på grunn av farekriteriet. 

Har ikke hatt utgang alene hele den tiden heller så det er litt kvelende. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (9 minutter siden):

Det er kjipt å være tvangsinnlagt over lang tid. I morgen har jeg vært tvangsinnlagt i 9 uker. Ønsker ikke gå inn på hvorfor, annet enn at det var på grunn av farekriteriet. 

Har ikke hatt utgang alene hele den tiden heller så det er litt kvelende. 

Det høres kjipt ut å være tvangsinnlagt så lenge, spesielt uten utgang alene og permisjoner. Jeg håper at du vil føle deg bedre snart slik at du også får mer frihet, det vil nok gjøre det litt lettere håper jeg.

Anonymkode: 1c5ca...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det høres kjipt ut å være tvangsinnlagt så lenge, spesielt uten utgang alene og permisjoner. Jeg håper at du vil føle deg bedre snart slik at du også får mer frihet, det vil nok gjøre det litt lettere håper jeg.

Anonymkode: 1c5ca...99e

Ja det er kveldende kan du si. Samtidig er de jo veldig greie her. Kunne vært verre. 

Takk håper jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (12 minutter siden):

Ja det er kveldende kan du si. Samtidig er de jo veldig greie her. Kunne vært verre. 

Takk håper jeg også.

Ja, det kan jeg tenke meg. Men det viktigste er jo at man får den hjelpen man trenger... 

Anonymkode: 1c5ca...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan jeg tenke meg. Men det viktigste er jo at man får den hjelpen man trenger... 

Anonymkode: 1c5ca...99e

Når man er tvangsinnlagt så betyr det at man ikke vil ha hjelp for et krav å bli tvangsinnlagt er at man nekter hjelp. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den forsvunne diamanten

Opplevde det som trygt første gangen da jeg på en måte skjønte det var noe ugler i mosen med opplevelsene mine. Andre gangen var jeg mer redd. Men når jeg ser på det etterpå opplevde jeg det som trygt. Det er slik det skal være tenker jeg. Glad for at riktig tvang finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man er tvangsinnlagt så betyr det at man ikke vil ha hjelp for et krav å bli tvangsinnlagt er at man nekter hjelp. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Det er ikke alltid slik. Noen ganger vil man ha hjelp og fortsatt trenge å bli satt på tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten skrev (Akkurat nå):

Det er ikke alltid slik. Noen ganger vil man ha hjelp og fortsatt trenge å bli satt på tvang.

Ja men da må farekriteriet være oppfylt. Enten så er man fare for andre eller en selv. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når man er tvangsinnlagt så betyr det at man ikke vil ha hjelp for et krav å bli tvangsinnlagt er at man nekter hjelp. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Man må ikke nødvendigvis nekte hjelp for at man er på tvang. Jeg ønsker hjelp i form av ect, men de synes likevel jeg er dårlig nok til at tvangen ikke oppheves. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Man må ikke nødvendigvis nekte hjelp for at man er på tvang. Jeg ønsker hjelp i form av ect, men de synes likevel jeg er dårlig nok til at tvangen ikke oppheves. 

Ja om man sier til de at man skal ta livet sitt så blir man holdt igjen. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja om man sier til de at man skal ta livet sitt så blir man holdt igjen. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Ikke nødvendigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. 

Jeg ble holdt igjen da jeg sa det. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ble holdt igjen da jeg sa det. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Jeg sa ikke nødvendigvis. Det betyr at ikke alle holdes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg sa ikke nødvendigvis. Det betyr at ikke alle holdes igjen.

Om de vurderer at det er reell sjanse for at man tar selvmord så blir man holdt igjen. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om de vurderer at det er reell sjanse for at man tar selvmord så blir man holdt igjen. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Ja, og det er hva jeg blir nå. Før da jeg hadde selvmordstanker som en slags mestringsstrategi så ble jeg som oftest ikke holdt igjen. 

Så på nytt, man blir ikke alltid holdt igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Ja, og det er hva jeg blir nå. Før da jeg hadde selvmordstanker som en slags mestringsstrategi så ble jeg som oftest ikke holdt igjen. 

Så på nytt, man blir ikke alltid holdt igjen. 

Som jeg skrev dersom de vurderer at det er reell fare for at pasient tar livet sitt om man blir utskrevet så blir man ikke utskrevet. Men hvis man bruker det som mestringsstrategi å ha selvmordstanker så er det klart at da er man jo ikke suicidal, men har tankene som en slags trygghet. Jeg tror de fleste leger skjønner forskjellen. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som jeg skrev dersom de vurderer at det er reell fare for at pasient tar livet sitt om man blir utskrevet så blir man ikke utskrevet. Men hvis man bruker det som mestringsstrategi å ha selvmordstanker så er det klart at da er man jo ikke suicidal, men har tankene som en slags trygghet. Jeg tror de fleste leger skjønner forskjellen. 

Anonymkode: 4ab72...26c

Ikke nødvendigvis. Jeg har blitt tatt feil av før. Men blir det ikke nå. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den forsvunne diamanten skrev (13 timer siden):

Det er ikke alltid slik. Noen ganger vil man ha hjelp og fortsatt trenge å bli satt på tvang.

Jeg kan se at tvangsinnleggelser har vært nødvendig. Det å være innelåst, bli sett til, at andre styrte daglige rammer, førte til betydelig forverring. I dag ser jeg paralleller til hendelser og oppdragelse i oppveksten. F.eks. at jeg selvskadet på samme måte kun under innleggelse på lukket avdeling, som da jeg ble flere ganger innesperret i oppveksten (straff).

E.S.

Anonymkode: c85e4...b43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...