Gå til innhold

Hvordan avleder du deg selv ved tanker om selvskading?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (Akkurat nå):

Trening kan hjelpe for eksempel. Men kom til slutt til et punkt med så stor skam at jet bare bestemte meg for at nå var det nok. Det er snart to år siden.

Men så var det ikke nok likevel?

Anonymkode: c3ddc...4fb

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Trening kan hjelpe for eksempel. Men kom til slutt til et punkt med så stor skam at jet bare bestemte meg for at nå var det nok. Det er snart to år siden.

Så bra at du ikke har selvskadet på 2 år! Håper jeg kommer dit en gang jeg også.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tvinger meg til å finne på noe annet. Gjøre husarbeid, ringe noen, gå på butikken, gå tur, osv

Anonymkode: c3ddc...4fb

Ja, det er nok greit å gjøre noe aktivt og kanskje få tankene over på noe annet.

Anonymkode: 6077a...85f

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, det er nok greit å gjøre noe aktivt og kanskje få tankene over på noe annet.

Ja, og ikke vurdere mye frem og tilbake om en skal eller ikke skal gjøre det og fordeler vs. ulemper, men bare gjøre det. Selv fungerte det å gjøre ting jeg trivdes med. Lage mat, lese, skrive, fordype meg fullstendig i enkelte emner... Da kan tiden fly.

I starten, rett etter at jeg hadde selvskadet mye, brukte jeg nedtelling som motivasjon, kombinert med å holde meg aktiv. Fri for skader i en uke, en måned, 3 måneder, 7 måneder... Og, om jeg trynte, ble det nedtelling på nytt... Og om skadetrangen blir sterk, fokuser på alle ulempene... Det er ganske mange...

Jeg har ikke gjort dette siden våren 2019 (enkelthendelse). Jeg jobbet for å slutte med shitet i 2012.

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Jeg snakker om typisk selvskading som kutting. Det er en annen kategori å bli suicidal og gjøre noe slikt. 

Da lærte jeg noe nytt. Trodde det gikk under samme kategori.

Anonymkode: 18c36...0f6

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 22.10.2024 den 8.05):

Ja, og ikke vurdere mye frem og tilbake om en skal eller ikke skal gjøre det og fordeler vs. ulemper, men bare gjøre det. Selv fungerte det å gjøre ting jeg trivdes med. Lage mat, lese, skrive, fordype meg fullstendig i enkelte emner... Da kan tiden fly.

I starten, rett etter at jeg hadde selvskadet mye, brukte jeg nedtelling som motivasjon, kombinert med å holde meg aktiv. Fri for skader i en uke, en måned, 3 måneder, 7 måneder... Og, om jeg trynte, ble det nedtelling på nytt... Og om skadetrangen blir sterk, fokuser på alle ulempene... Det er ganske mange...

Jeg har ikke gjort dette siden våren 2019 (enkelthendelse). Jeg jobbet for å slutte med shitet i 2012.

Så bra at du har klart å slutte. Men ift de ganske mange ulempene ved selvskading kunne du nevnt hvilke det er? 

Annonse

FjellOgDalar

Det er heldigvis sjelden jeg har tanker om det nå - er nesten ni år siden jeg gjorde det siste gang. Men det handler om å flytte fokus. Nå spiller jeg et GPS-basert mobilspill som heter Ingress (forløperen til Pokemon Go). Da kommer jeg meg ut, og får rørt på meg samtidig med at jeg får noe annet å konsentrere meg om enn vanskelige tanker. Ellers kan det fungere å skrive, prate med noen (om hva som helst, ikke nødvendigvis alt som er kjipt), høre på noe musikk man liker, trene, generelt unngå å sitte for mye hjemme aleine uten noe å gjøre på, game, spille gitar, male, gå ut et usjenert sted og skrike... Så er det det å akseptere at følelser kan være smertefulle, selv om de ikke er farlige. Og dropp å ha dedikerte selvskadeverktøy liggende; det senker terskelen betraktelig.  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...