Gå til innhold

1 av 10 er på autismespekteret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

I USA så sier de at 1 av 10 har en autisme diagnose så jeg tenkte at når det gjelder i USA så gjelder vel det hele verden. 

Anonymkode: 84e3d...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I USA så sier de at 1 av 10 har en autisme diagnose så jeg tenkte at når det gjelder i USA så gjelder vel det hele verden. 

Anonymkode: 84e3d...5cc

En studie fra USA rapporterte at 4-5 av 10.000 barn har autisme, mens 20-25 av 10.000 barn har autismespektervansker når Asperger syndrom og PDD-NOS inkluderes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en finner slike utsagn, bør en absolutt sjekke kilden. Hvem har funnet disse tallene, og hvem driver nettsiden der det er publisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metadata viser at for Norge så er det rundt 1% av befolkningen med autisme. Man kan ikke stole på ÉN enkelt studie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den påstanden bør tas med en stor klype salt. Autisme er av en eller annen grunn en diagnose som frontes mye i sosiale medier, særlig på Instagram og særlig fra USA. Flere profiler har vokst seg store på å dele sine opplevelser av hvordan det er å leve med autisme og mange slenger rundt seg med "fakta" av denne typen. Nå har jeg ikke oversikt over hvor mange av disse SoMe- profilene som har en en diagnose på papiret, men skal man tro enkelte av dem er selvdiagnotisering godt nok. Når mye av det disse presenterer som symptomer på autisme like gjerne kunne vært beskrivelser av det å ha en introvert personlighet og alt det fører med seg av behov for egentid, lavere terskel for å bli overstimulert osv, så er det ikke rart at påstander om at 1 av 10 er på spekteret kan virke troverdig. 

En underlig og bekymringsfull trend av flere grunner, blant annet fordi det undergraver helsevesenet, setter potensielt farlige griller i hodet på folk og fordi det glorifiserer det å leve med autisme. Jeg jobber selv i bolig for utviklingshemmede, hvor hovedutfordringen til enkelte av dem er autisme. De befinner seg riktignok i den alvorlige enden av spekteret, men jeg må si jeg ser lite av de glorifiserte trekkene og mye lidelse. 

Endret av Anonymos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer det? Det hørtes mange ut? 

Anonymkode: 84e3d...5cc

Kilde?

Anonymkode: 17ec3...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...