Gå til innhold

Gjør noe alternativ

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har lest en del her inne, og er ganske sjokkert av å lese om selvskading. Har aldri holdt på med slikt, og forstår ikke hvordan folk klarer å skade seg selv. 
Jeg har noen råd som sikkert er dumme siden jeg ikke vet hvordan selvskadere har det. 

Vær glad i dere selv. Kroppen er huset vi bor i og som skal bære oss gjennom livet. Vær snill mot kroppen din. Kjenner man på sinne, skam, eller vonde følelser prøv å tenk at det bare er følelser. Ikke handle på følelser. Du skal bestemme over livet ditt, ikke la følelsene få bestemme. Anbefaler å trene MMA. En kampsport der man får ut både aggresjon og følelser. Denne sporten øker selvfølelsen. Når dere får så sterke følelser at dere får lyst å skade dere selv prøv å kjenn igjen den følelsen. Det handler mye om: tanker- følelser- adferd- tanker- følelser- adferd.. slik går det i sirkel. Når man bryter med adferd vil det påvirke tanker osv. alle følelser og tanker kan komme kastet på oss, men det er hvordan vi velger å møte følelsene som betyr noe. Selvskading er noe som kan lindre eller hjelpe der og da, men etterpå er det mange som føler skam, så er ballen igang igjen med neg tanker osv. vis overfor dere selv at dere har kontroll på adferd. Når det vonde kommer, stopp opp og registrer at: ok, der er du.. jeg bestemmer. Gjør en alternativ adferd som f eks løpe en tur, vaske, ringe noen eller avled med noe helt annet. Følelser går alltid over. Stol på at kroppen håndterer vonde følelser. 

Anonymkode: f2190...193

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487740-gj%C3%B8r-noe-alternativ/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...