Gå til innhold

Randi rosenquist sin nye bok 20% av de som dreper har psykoselidelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen lest den nye boken hennes? Der skriver hun at 20% av de som har drept har en psykoselidelse. Men dette er bare hennes mening antar jeg og hun har vel mye rare meninger. Om det er forskning på det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 2e228...627

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men dette er bare hennes mening antar jeg og hun har vel mye rare meninger.

Det er vel basert på hennes erfaringer fra en lang karriere som rettspsykiater. Hun har møtt mange flere som har begått drap, enn de fleste. Men det er jo ikke slik at hun har vurdert alle som har drept noen. 

(Hun påstår ikke at en høy andel av de som har en psykoselidelse, begår drap eller annen kriminalitet.)

Her er to artikler fra 2021, du finner flere hvis du søker - men tenk litt på om de kommer fra fagtidsskrift eller tabloider: 

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser/en-undergruppe-av-psykotiske-pasienter-har-stor-risiko-for-a-bli-voldelige-tror-forskere/1929746

https://psykologisk.no/2021/11/det-er-sjelden-drap-og-det-er-ekstremt-sjelden-med-drap-begatt-av-psykiatriske-pasienter/

AnonymBruker
laban skrev (17 minutter siden):

Det er vel basert på hennes erfaringer fra en lang karriere som rettspsykiater. Hun har møtt mange flere som har begått drap, enn de fleste. Men det er jo ikke slik at hun har vurdert alle som har drept noen. 

(Hun påstår ikke at en høy andel av de som har en psykoselidelse, begår drap eller annen kriminalitet.)

Her er to artikler fra 2021, du finner flere hvis du søker - men tenk litt på om de kommer fra fagtidsskrift eller tabloider: 

https://www.forskning.no/psykiske-lidelser/en-undergruppe-av-psykotiske-pasienter-har-stor-risiko-for-a-bli-voldelige-tror-forskere/1929746

https://psykologisk.no/2021/11/det-er-sjelden-drap-og-det-er-ekstremt-sjelden-med-drap-begatt-av-psykiatriske-pasienter/

Hva er tabloide? 

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har noen lest den nye boken hennes? Der skriver hun at 20% av de som har drept har en psykoselidelse. Men dette er bare hennes mening antar jeg og hun har vel mye rare meninger. Om det er forskning på det vet jeg ikke. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen med dette innlegget? Hvorfor skulle ikke Randi Rosenqvist basere boken sin på forskning, hun som er en av Norges største innen dette feltet? 

Og hva er egentlig problemet med det tallene viser? 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er tabloide? 

En sleivete måte å si "tabloidpresse" eller "underholdningsmedia" på.

Poenget mitt var at når f.eks. VG siterer forskning, er det ikke nødvendigvis de viktigste og mest nyskapende funnene som kommer i overskriften. 

Annonse

Hvis du mener det er høyt tall syns jeg det er gode nyheter. Viser jo bare at ganske mange som dreper har alvorlige vrangforestillinger og at de altså ikke gjør det av vond vilje - altså færre direkte onde mennesker der ute. Det sier jo heller ingenting om at psykoselidende er spesielt farlige, at 20% av de som dreper har psykose er på ingen måte det samme som at 20% av de med psykoselidelse dreper. 

Forøvrig usaklig å hevde at dette er basert på "hennes meninger". Hun er en av de mest erfarne på sitt felt og har sett mer enn de fleste. Hun er også kjent som en svært proff dame, så at hun ikke har basert såpass konkrete påstander på forskning virker helt utenkelig. 

Endret av Anonymos
Worriesome Plenty 2

De fleste med psykose som dreper har rusproblemer og er psykopater i tillegg. Det med psykopati er grundig nevnt i første link her :

laban skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette er bare hennes mening antar jeg og hun har vel mye rare meninger. Om det er forskning på det vet jeg ikke. 

Jeg kjenner RR godt, og hun har ingen rare meninger. Du skal lete lenge for å finne noen som har meninger som er mer basert på fakta og fornuft enn henne.

Jeg har lest statistikk på det samme som hun skriver. Etter det såkalte Trikkedrapet i Oslo ble det nedsatt en psykiatrisk "havarikommisjon" som skulle utrede dette og tilsvarende tilfeller. I denne kommisjonen satt både RR og professor i rettspsykologi Kirsten Rasmussen, NTNU. Sannsynligvis de to mest kompetente personer på disse spørsmål i Norge. Det jeg husker best fra konklusjonen var dette: Dersom en psykotisk person både er korrekt medisinert og ikke ruser seg, er sannsynligheten for at vedkommende utfører en voldelig handling IKKE større enn for folk flest.

nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg kjenner RR godt, og hun har ingen rare meninger. Du skal lete lenge for å finne noen som har meninger som er mer basert på fakta og fornuft enn henne.

Jeg har lest statistikk på det samme som hun skriver. Etter det såkalte Trikkedrapet i Oslo ble det nedsatt en psykiatrisk "havarikommisjon" som skulle utrede dette og tilsvarende tilfeller. I denne kommisjonen satt både RR og professor i rettspsykologi Kirsten Rasmussen, NTNU. Sannsynligvis de to mest kompetente personer på disse spørsmål i Norge. Det jeg husker best fra konklusjonen var dette: Dersom en psykotisk person både er korrekt medisinert og ikke ruser seg, er sannsynligheten for at vedkommende utfører en voldelig handling IKKE større enn for folk flest.

Jeg møter psykotiske personer hver dag i jobben min, og har gjort det i nå mange år. Jeg var litt redd j starten (det skyldes media), men jeg har etter det følt meg så trygg at jeg ikke en gang bærer alarm på avd.  De aller fleste er snille og hyggelige mennesker, og noen er også så gode at man blir ordentlig glad i dem (iallefall jeg).  

Jeg ville bare støtte svaret ditt. 

Endret av Emoji

Annonse

Brevik er diskutert utallige ganger her. Snakker vi om under handlingene eller i fengsel en stund deretter?

Hver av oss kan tro, mene osv. Men kun de som har snakket med han over tid kan si noe sikkert om dette. Vi bør være forsiktige med bastante utsagn.

nachnoo skrev (3 minutter siden):

Brevik er diskutert utallige ganger her. Snakker vi om under handlingene eller i fengsel en stund deretter?

Hver av oss kan tro, mene osv. Men kun de som har snakket med han over tid kan si noe sikkert om dette. Vi bør være forsiktige med bastante utsagn.

Ja og Rosenqvist har hatt mange samtaler med han. Så hun vet nok bedre enn de fleste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...