Gå til innhold

Skal man egentlig ta folk som sier de vil ta selvmord seriøst?

Anbefalte innlegg

Grendel skrev (5 timer siden):

Jeg burde skrevet "Er det alltid uhyre liten sjanse?"

Det henger vel litt sammen med hvem som varsler (?).

Det gjør det selvfølgelig. Og det hjelper jo ikke en som er reelt svært selvmordstruet, att 199 andre ikke er det. I tillegg vet vi ikke hvor mange selvmord som evt. forhindres gjennom ulike former for behandling, inklusive innleggelser. (Dessverre vet vi også at innleggelser for noen gjør vondt verre.)

Jeg tror man skal lytte særlig godt til unge gutter/menn. 

Fortsetter under...

frosken skrev (7 timer siden):

Det gjør det selvfølgelig. Og det hjelper jo ikke en som er reelt svært selvmordstruet, att 199 andre ikke er det. I tillegg vet vi ikke hvor mange selvmord som evt. forhindres gjennom ulike former for behandling, inklusive innleggelser. (Dessverre vet vi også at innleggelser for noen gjør vondt verre.)

Jeg tror man skal lytte særlig godt til unge gutter/menn. 

Ja, man kan jo gjøre et enkelt regnestykke: Det er 42 000 dødsfall og 650 selvmord per år. Dvs at 650/42000 ~ 1 av 65 personer tar sitt eget liv. 

Jeg tipper helsepersonell får et enormt antall varsler fra de samme pasientene.

Det er mye mer vanlig med selvmord i vestlig kultur. Og så er traume også veldig populært, det samme er psykiske lidelser generelt.

Det er konsekvensen av et lukket samfunn hvor isolering er mye mer vanlig - samt at man må ha en diagnose for å behandle og tilrettelegge.

Samfunnet har fått oppdraget å ta vare på individer og egetansvaret er omtrent fraværende.

Men nå er dette i ferd med å endre seg. Der hvor man ikke ser fremgang selv med bistand, så er oppbevaring mer og mer vanlig. Selvmordsraten går også opp fordi det ikke er ressurser til å hjelpe alle, uten at de hjelper seg selv først. Samfunnet er nok mye mer krevende enn før som i vanskeligere å leve i.

Diagnoser er mer krevende å sette på grunn av en uoversiktlig  symptom-landskap, og helsevesenet er trengt opp i ett hjørne. Mindre midler og ressurser. Da har man funnet ut at privatisering er løsningen.

Lykke til alle sammen! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...