GĂ„ til innhold

Kronisk forstoppelse, noen som kjenner til det?🙏 Har faktisk lyst pĂ„ stomi..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har slitt med magen siden jeg var barn, jeg var flere ganger til lege oppigjennom, men ble "avvist". En lege sa jeg hadde kolikk, en annen hentet en psykiater (PÄ legevakten) fordi han mente det var psykisk. FÞrst nÄr jeg var 34 Är fikk jeg diagnosen som var ulcerÞs kolitt, og jeg fikk behandling. SÄ uc er rolig nÄ, jeg var innlagt en uke i 2021 pga kraftig oppbluss, etter det har jeg gÄtt fast til kontroll to ganger i Äret. 

Jeg fĂžler det er liten vits Ă„ gĂ„ der, fordi avfĂžringsprĂžvene er fine og dermed vil de liksom ikke hĂžre pĂ„ at jeg sliter med smerter og kraftig forstoppelse. Det har blitt sĂ„ ille at jeg mĂ„ hjelpe til🙈😕 SĂ„ det er pĂ„ med hansker og grave ut avfĂžring, for selv om jeg har avfĂžring helt ned til endetarmsĂ„pningen, fĂ„r jeg ikke til Ă„ presse det ut, det er som at noen muskler ikke virker, om det hĂžres logisk ut?

PÄ sist kontroll ble det bestemt at gastrokirurg skal se pÄ meg og om det er noe de kan gjÞre. Jeg har sammenvoksninger og arrvev rundt om i buken pga operasjoner i magen. Det er dette de tror gir meg smertene. Dette er snart 6mnd siden, og venter ennÄ.

Det er mye mer Ä skrive, men jeg kan heller svare pÄ spÞrsmÄl om det kommer noen.

SÄ jeg lurer pÄ om man kan fÄ stomi med slike plager? Er det i hele tatt vits Ä nevne for legen, nÄr jeg en gang fÄr time der?

Anonymkode: 5ab20...8b6

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (PĂ„ 24.10.2024 den 1.52):

SÄ jeg lurer pÄ om man kan fÄ stomi med slike plager? Er det i hele tatt vits Ä nevne for legen, nÄr jeg en gang fÄr time der?

Beklager litt sent svar, og mulig du nÄ har vÊrt til gastrokirurg?

Det mÄ legene vurdere. De vurderer hvor plaget du er og hvor god nytte de tenker du vil ha av Ä fÄ anlagt stomi. Og til sist er det du som mÄ oppveie fordelene med Ä leve med dagens tilstand vs. colo- eller iliostomi. Har du problemer i tykktarmen eller tynntarmen, ev. begge deler? Om legen ser det som hensiktsmessig Ä utrede stomi som videre behandling, og du vil vite mer, kan du henvises til en stomisykepleier for Ä fÄ mer informasjon, fÄ med deg et prÞvesett etc. En slik utredning uten noen akutt sykdom, tar gjerne litt tid. Velg Ä se pÄ det som en fordel. Det er noksÄ hÞy prosentandel som utvikler et brokk i bukveggen etter en stomioperasjon. SpÞr gastrokirurgen om hvordan det at du har hatt mange operasjoner fra tidligere vil pÄvirke dette..

Det er ikke bra for tarmen Ä leve med en sÄ alvorlig grad av forstoppelse over tid. Om du har gÄtt med det lenge, spÞr gjerne legen om det. Bruker du noen midler mot forstoppelse? Jeg vet ikke hvordan det fungerer med UC-betennelse i tarmen. Det er noen fÄ som smaker mindre enn annet.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (PĂ„ 11.11.2024 den 4.35):

Beklager litt sent svar, og mulig du nÄ har vÊrt til gastrokirurg?

Det mÄ legene vurdere. De vurderer hvor plaget du er og hvor god nytte de tenker du vil ha av Ä fÄ anlagt stomi. Og til sist er det du som mÄ oppveie fordelene med Ä leve med dagens tilstand vs. colo- eller iliostomi. Har du problemer i tykktarmen eller tynntarmen, ev. begge deler? Om legen ser det som hensiktsmessig Ä utrede stomi som videre behandling, og du vil vite mer, kan du henvises til en stomisykepleier for Ä fÄ mer informasjon, fÄ med deg et prÞvesett etc. En slik utredning uten noen akutt sykdom, tar gjerne litt tid. Velg Ä se pÄ det som en fordel. Det er noksÄ hÞy prosentandel som utvikler et brokk i bukveggen etter en stomioperasjon. SpÞr gastrokirurgen om hvordan det at du har hatt mange operasjoner fra tidligere vil pÄvirke dette..

Det er ikke bra for tarmen Ä leve med en sÄ alvorlig grad av forstoppelse over tid. Om du har gÄtt med det lenge, spÞr gjerne legen om det. Bruker du noen midler mot forstoppelse? Jeg vet ikke hvordan det fungerer med UC-betennelse i tarmen. Det er noen fÄ som smaker mindre enn annet.

Takker for svar🙏

Min mann har en lege-kompis, og han skrev en ny henvisning for meg, og da fikk jeg svar etter under en uke, og har fÄtt time hos gastrokirurgen nÄ pÄ fredag, sÄ er spent pÄ hva som kommer ut av den timen. Han beskrev grundig hvordan hverdagen min er, hva jeg sliter med bÄde fysisk og psykisk, smerter osv. Hadde ikke han gjort det, sÄ tror jeg at jeg hadde mÄtte vente lenge pÄ timen.

Jeg, som alle andre, er vant til Ä vente lenge pÄ timer pÄ sykehuset, sÄ Ä vente pÄ en evt utredning gÄr bra. Kanskje de vil prÞve Ä operasjon for Ä fjerne arrvev og fikse sammenvoksninger, det har vÊrt nevnt av gastroleger tidligere, men det har bare vÊrt snakk i 4 Är, og beskjed om Ä se det an og prÞve en annen medisin for forstoppelse. 

Jeg vet faktisk ikke om det er tykk- eller tynntarm, jeg fÞler det er begge, altsÄ over "hele" magen. Jeg har prÞvd alt av remedier, bÄde medisiner og  mer kjerringrÄd, men det funker ikke, og litt av grunnen er at jeg tror det er deler av muskulaturen som ikke virker, jeg har som sagt avfÞring helt ned til endetarmsÄpningen, men allikevel klarer jeg ikke Ä trykke det ut. Som regel nÄr jeg er pÄ do med avfÞring, sÄ er det kroppen som gjÞr alt og styrer det. SÄ noe er jo ikke som det skal.. Jeg har hatt 4 operasjoner I magen tidligere, et katastrofe-snitt, navlebrokk og 2 exu (graviditeter utenfor livmoren), og disse har laget arrvev og sammenvoksninger, og en ny operasjon vil jo lage nye arrvev, sÄ det blir jo Ä veie opp/vurdere hva som er "best".

Jeg har jo egentlig ikke lyst pĂ„ stomi, men alle smertene, og alt styret gjĂžr at jeg fĂžler jeg ikke orker det mer, men fĂ„r se hva legen sier. Jeg er redd det bare blir en ny time uten at det kommer noe ut av det  og at jeg bare mĂ„ leve med det som det er. Uten Ă„ vĂŠre for negativ🙈😅

Jeg kjenner flere med uc som har stomi og jeg tror du fÄr det hvis du vil. En tykktarmstomi er ganske greit og ikke mye jobb, men tror folk med uc kan ha smerter i magen etter en operasjon selv om de har blitt mye bedre. 

AnonymBruker
pÄskelilje skrev (21 minutter siden):

Har du undersĂžkt om du har prolaps i bakre skjedevegg (rectocele)? Det hadde jeg etter fĂžrste fĂždsel. Ble operert etter siste fĂždsel, og det ble helt bra igjen!

Nei, det har aldri vĂŠrt nevnt og jeg har ikke hĂžrt om det. Takker for tips, jeg skal prĂžve Ă„ lese meg opp pĂ„ det!🙏 Er det noe man fĂ„r ifbm graviditet og fĂždsel? Jeg har et barn, der fĂždselen ble ganske dramatisk. Det var en setefĂždsel som gikk galt, baby satt fast med ribbeina da begge bena hennes kom fĂžrst. SĂ„ det ble et ks i full fart, der de mĂ„tte rĂžske henne lĂžs fra bekkenet mitt. Dette er nesten 19 Ă„r siden..

Dorthe skrev (4 minutter siden):

Jeg kjenner flere med uc som har stomi og jeg tror du fÄr det hvis du vil. En tykktarmstomi er ganske greit og ikke mye jobb, men tror folk med uc kan ha smerter i magen etter en operasjon selv om de har blitt mye bedre. 

Hadde man bare sluppet smerter hele tiden, det er min nesten stĂžrste drĂžm.. Er spent pĂ„ hva legen sier pĂ„ timen, er mest vant til Ă„ bli avvist og ikke fĂžle meg hĂžrt. Bra Ă„ hĂžre at det kan vĂŠre greit med stomi🙏

Annonse

pÄskelilje
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det har aldri vĂŠrt nevnt og jeg har ikke hĂžrt om det. Takker for tips, jeg skal prĂžve Ă„ lese meg opp pĂ„ det!🙏 Er det noe man fĂ„r ifbm graviditet og fĂždsel? Jeg har et barn, der fĂždselen ble ganske dramatisk. Det var en setefĂždsel som gikk galt, baby satt fast med ribbeina da begge bena hennes kom fĂžrst. SĂ„ det ble et ks i full fart, der de mĂ„tte rĂžske henne lĂžs fra bekkenet mitt. Dette er nesten 19 Ă„r siden..

Min fÞrste fÞdsel var ogsÄ dramatisk. Stort barn, 3 dagers fÞdsel med lang Äpningsfase, veldig lang utdrivingsfase, 2 ganger vakuum  - slapp keisersnitt sÄ vidt. Det gikk noen mÄneder fÞr jeg fikk problemer med Ä gÄ pÄ do. Gikk til fastlegen, og hun fant raskt ut at bakre skjedevegg hadde blitt sÄ mye strekt at den gav etter ved press. Ble forklart at dette kunne opereres, men at jeg mÄtte vente til jeg hadde fÄtt alle barna jeg ville ha. Det gikk 7 Är fÞr jeg tok den operasjonen. Den ble 100 % vellykket.

Det er jo ikke sikkert at det er dette hos deg. Men sĂžrg for at skjeden blir undersĂžkt. HĂ„per du fĂ„r hjelp nĂ„r du skal til legen nĂ„ ❀

Endret av pÄskelilje
AnonymBruker
pÄskelilje skrev (5 minutter siden):

Min fÞrste fÞdsel var ogsÄ dramatisk. Stort barn, 3 dagers fÞdsel med lang Äpningsfase, veldig lang utdrivingsfase, 2 ganger vakuum  - slapp keisersnitt sÄ vidt. Det gikk noen mÄneder fÞr jeg fikk problemer med Ä gÄ pÄ do. Gikk til fastlegen, og hun fant raskt ut at bakre skjedevegg hadde blitt sÄ mye strekt at den gav etter ved press. Ble forklart at dette kunne opereres, men at jeg mÄtte vente til jeg hadde fÄtt alle barna jeg ville ha. Det gikk 7 Är fÞr jeg tok den operasjonen. Den ble 100 % vellykket.

Det er jo ikke sikkert at det er dette hos deg. Men sĂžrg for at skjeden blir undersĂžkt. HĂ„per du fĂ„r hjelp nĂ„r du skal til legen nĂ„ ❀

Tusen takk for svar, det er lenge siden jeg har hĂžrt om, eller fĂ„tt svar/innspill som er nytt, og kanskje er et svar pĂ„ hva som er med meg❀ Kan jeg spĂžrre om du hadde problemer med vannlatingen ogsĂ„? For det er nesten et like stort problem som avfĂžringen. Holder endelig pĂ„ Ă„ utredes pĂ„ urologisk avd, men der er det ogsĂ„ mye venting. Og det jeg syns er rart er at de ikke jobber mer tverrfaglig, for det er jo sannsynlig at dette kan henge sammen, men istedenfor behandles jeg for noe en plass, og noe annet en annen plass, og ingenting fungererđŸ€Šâ€â™€ïžđŸ€·â€â™€ïž

pÄskelilje
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for svar, det er lenge siden jeg har hĂžrt om, eller fĂ„tt svar/innspill som er nytt, og kanskje er et svar pĂ„ hva som er med meg❀ Kan jeg spĂžrre om du hadde problemer med vannlatingen ogsĂ„? For det er nesten et like stort problem som avfĂžringen. Holder endelig pĂ„ Ă„ utredes pĂ„ urologisk avd, men der er det ogsĂ„ mye venting. Og det jeg syns er rart er at de ikke jobber mer tverrfaglig, for det er jo sannsynlig at dette kan henge sammen, men istedenfor behandles jeg for noe en plass, og noe annet en annen plass, og ingenting fungererđŸ€Šâ€â™€ïžđŸ€·â€â™€ïž

Jeg hadde ikke problemer med urinveiene etter denne fÞdselen - eller dvs jeg var sterkt plaget av uvi i mange Är, men det hadde nok ikke med fÞdselen Ä gjÞre - men jeg vet at fremre skjedevegg ogsÄ kan bli strukket og forÄrsake problemer ift urinblÊren som ligger foran. Helt merkelig at du ikke er blitt utredet ordentlig nÄr det er 19 Är siden fÞdselen!!! 

Bare spÞr mer hvis du lurer pÄ noe!

Endret av pÄskelilje
AnonymBruker skrev (PĂ„ 12.11.2024 den 22.15):

og disse har laget arrvev og sammenvoksninger, og en ny operasjon vil jo lage nye arrvev, sÄ det blir jo Ä veie opp/vurdere hva som er "best".

I dag gjÞres flere og flere stomioperasjoner som robotkirurgi, om sykehuset har det. Det er et mye mer skÄnsomt inngrep enn Äpen kirurgi som lager et arr fra navlen og ned. ForhÞr deg med kirurgen hva som er mulig i ditt tilfelle.

AnonymBruker skrev (PĂ„ 12.11.2024 den 22.15):

Jeg har jo egentlig ikke lyst pÄ stomi, men alle smertene, og alt styret gjÞr at jeg fÞler jeg ikke orker det mer, men fÄr se hva legen sier.

Jeg tror (eller vet...) at til sist kommer man til en erkjennelse at det kan bli bedre med Ä leve med rutiner med bytte av plater, poser m.m. enn Ä leve med konsekvensene av Ä tilpasse hverdagen etter dagsform og smerter. Men sÄ lenge det ikke er livskritisk, tar legene seg god tid til Ä utrede om det vil vÊre det beste valget. En slik operasjon kan ikke angres.

Det finnes flere grupper pÄ FB, om du er der, hvor mange med stomi spÞr om erfaringer og deler rÄd, oppturer og nedturer. Jeg har lÊrt utrolig mye av det selv. BÄde fordeler og ulemper.

AnonymBruker skrev (PĂ„ 12.11.2024 den 23.36):

Kan jeg spÞrre om du hadde problemer med vannlatingen ogsÄ? For det er nesten et like stort problem som avfÞringen.

Er det vanskelig Ä fÄ til Ä gÄ pÄ toalettet eller fÞler du at du ikke fÄr dÞmt blÊren helt? - dvs. at du har resturin i blÊren. Om det er det siste, kan du kanskje spÞrre gastrokirurgen om hva han tenker. Og mulig du nevnte det, men vet du om du kan ha utviklet brokk som fÞlge av alle inngrepene i magen?

PS: Beklager et direkte spÞrsmÄl til sist her. Du velger om du vil svare - ev. svar pÄ p.m. om du vil. Det er helt opp til deg.

Ts her, jeg hadde som sagt fĂ„tt time hos gastrokirurgen i gĂ„r fredag, og styrte med klyx. Jeg har svakheter i hender og fingre,  de er vonde osv noe som kan komme av uc'en, og er generelt lei alt som har med avfĂžring min Ă„ gjĂžre. Uansett jeg mĂ„tte fĂ„ min mann til Ă„ sette klyx'et🙈 Han er en som ikke bryr seg om sĂ„nt og han hjelper meg gladelig, men det satt langt inne Ă„ "tillate" han Ă„ hjelpe meg, fine, gode mannen min❀ Uansett, kl 08 i gĂ„r tidlig ringte de fordi de mĂ„tte avlyse timen, og jeg har fĂ„tt ny time neste fredag. Det syns jeg var kjedelig, for nĂ„ hadde jeg skrevet opp endel punkter jeg ville ta opp der og var virkelig klar🙈😅 Men skal ikke klage, jeg er heldig som fĂ„r sĂ„ kjapt time🙏

pÄskelilje skrev (PÄ 12.11.2024 den 23.46):

Jeg hadde ikke problemer med urinveiene etter denne fÞdselen - eller dvs jeg var sterkt plaget av uvi i mange Är, men det hadde nok ikke med fÞdselen Ä gjÞre - men jeg vet at fremre skjedevegg ogsÄ kan bli strukket og forÄrsake problemer ift urinblÊren som ligger foran. Helt merkelig at du ikke er blitt utredet ordentlig nÄr det er 19 Är siden fÞdselen!!! 

Bare spÞr mer hvis du lurer pÄ noe!

Jeg har aldri tenkt at fĂždselen kan ha noe Ă„ si for mine plager, og har sĂ„ledes ikke tatt det opp med gastro og urolog, men kanskje de kunne spurt om jeg hadde fĂždt?đŸ€”đŸ€·â€â™€ïž

Tusen takk for at du tar deg tid til Ă„ svare!🙏

Eva Sofie skrev (PĂ„ 14.11.2024 den 5.30):

I dag gjÞres flere og flere stomioperasjoner som robotkirurgi, om sykehuset har det. Det er et mye mer skÄnsomt inngrep enn Äpen kirurgi som lager et arr fra navlen og ned. ForhÞr deg med kirurgen hva som er mulig i ditt tilfelle.

Jeg tror (eller vet...) at til sist kommer man til en erkjennelse at det kan bli bedre med Ä leve med rutiner med bytte av plater, poser m.m. enn Ä leve med konsekvensene av Ä tilpasse hverdagen etter dagsform og smerter. Men sÄ lenge det ikke er livskritisk, tar legene seg god tid til Ä utrede om det vil vÊre det beste valget. En slik operasjon kan ikke angres.

Det finnes flere grupper pÄ FB, om du er der, hvor mange med stomi spÞr om erfaringer og deler rÄd, oppturer og nedturer. Jeg har lÊrt utrolig mye av det selv. BÄde fordeler og ulemper.

Er det vanskelig Ä fÄ til Ä gÄ pÄ toalettet eller fÞler du at du ikke fÄr dÞmt blÊren helt? - dvs. at du har resturin i blÊren. Om det er det siste, kan du kanskje spÞrre gastrokirurgen om hva han tenker. Og mulig du nevnte det, men vet du om du kan ha utviklet brokk som fÞlge av alle inngrepene i magen?

PS: Beklager et direkte spÞrsmÄl til sist her. Du velger om du vil svare - ev. svar pÄ p.m. om du vil. Det er helt opp til deg.

Hm, spennende med robotkirurgi. Jeg skal hĂžre med de, nĂ„ blir nok ikke stomi et aktuelt tema pĂ„ denne timen, tror jeg. I henvisningen var fokus pĂ„ smerter og begrensninger jeg har, og legen som skrev henvisningen, tror de evt fĂžrst Ăžnsker Ă„ operere for Ă„ fĂ„ et overblikk over hvordan det stĂ„r til inni der, men jeg skal nevne stomi, og at jeg Ăžnsker det om ingenting annet virker. Om ikke disse legene ogsĂ„ er sĂ„nne som skal se an, og vil jeg skal prĂžve alt mulig annet🙈 Det er ikke meningen Ă„ vĂŠre sĂ„ negativ til dem, men jeg har mĂžtt sĂ„ mange, og de fleste har mest gitt inntrykk av at jeg egentlig bare er i veien🙈

Det er bra de bruker tid til Ä evt komme frem til at man fÄr stomi, men om de prÞver div tiltak og ingenting virker, sÄ hÄper jeg de gÄr med pÄ det. Samtidig sÄ skjÞnner jeg at det ikke er en enkel lÞsning sÄnn sett.

Takker for tips, jeg skal se litt pĂ„ slike grupper pĂ„ fb🙏

Begge deler. NĂ„r jeg mĂ„ tisse, sĂ„ kommer det ikke av seg selv, det er som om noe stenger for det pĂ„ en mĂ„te og jeg mĂ„ "jobbe" urinen ned og ut, og da kommer det bare litt og litt av gangen, og det kjennes ut som at det er litt igjen, sĂ„ jeg trykker og vrir pĂ„ meg for Ă„ fĂ„ det til. Det er litt som med avfĂžringen, at jeg fĂžler at jeg ikke har kontakt med alt baki og nedi der. Litt pĂ„ siden, men jeg sliter med strĂ„lesmerter fra korsryggen og ene hoften, og lurer pĂ„ om noe kan ligge i klem, som nerver som hĂžrer til "baki og nedi"đŸ€·â€â™€ïž

Nei, jeg aner ikke om jeg har utviklet brokk, men ville ikke merket det?🙈 Ene operasjonen var en navlebrokk, som nok kom pga graviditeten, og der stakk brokket litt ut, brokket var ikke sĂ„ stort da. Jeg skal skrive dette pĂ„ listen min med en gang, takker for innspillet🙏

Det var ikke noe Ă„ beklage, jeg er bare veldig takknemlig for at dere gidder Ă„ bruke tid pĂ„ Ă„ svare❀ Og, etter Ă„ ha vĂŠrt syk de siste Ă„rene, sĂ„ er jeg blitt sĂ„ vant til Ă„ snakke om disse tingene at jeg tenker ikke over det lengre😅

Igjen, tusen takk at dere tar dere tid til Ă„ svare, jeg er utrolig glad og takknemlig for det❀

OgsĂ„ hĂ„per vi at timen ikke blir utsatt enda en gangđŸ€ž

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...