Gå til innhold

Jeg mister ordene mine

Anbefalte innlegg

Gjest Vendi

Og det mer og mer, virker det som. Det er vanskelig å uttrykke seg både skriftlig og muntlig. Jeg finner liksom ikke de riktige ordene. Føler meg bare verre og verre mtp dette her, og folk skjønner ikke hva jeg mener. Jeg vet godt hva jeg mener inni meg, men jeg får det ikke ut på en like meningsbærende måte som før. Føler meg til tider retardert/tilbakestående, for finner ikke ord, bruker feil ord, osv. Kanskje en form for afasi? 

Vet ikke om det skyldes sykdom eller medisiner. Hva er mest sannsynlig? Noen andre som opplever dette som konsekvens av sykdom, eller som bivirkning av medisin?

Jeg skal ta det opp på nytt med (ny) psykiater til uka, så får vi se. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/487806-jeg-mister-ordene-mine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Vendi
Sokk skrev (1 minutt siden):

Jeg er nok ikke helt objektiv, men jeg ville tenkt at Lamictal er en mulig mistenkt…

Hsr tenkt den tanken selv også. Men var litt redd for å si det, for vil ikke skremme noen fra å bruke den medisinen hvis de trenger den. Men viktig da å understreke at selv om den skulle ha slike bivirkninger for meg (og deg?), så trenger det ikke å bety at den har slike bivirkninger for andre. 

Men skal ta det opp med psykiater til uka. Kanskje holder det bare med litium for meg. Og et AP. 

Vendi skrev (1 minutt siden):

Hsr tenkt den tanken selv også. Men var litt redd for å si det, for vil ikke skremme noen fra å bruke den medisinen hvis de trenger den. Men viktig da å understreke at selv om den skulle ha slike bivirkninger for meg (og deg?), så trenger det ikke å bety at den har slike bivirkninger for andre. 

Men skal ta det opp med psykiater til uka. Kanskje holder det bare med litium for meg. Og et AP. 

Ja, hvilke bivirkninger man får er individuelt og det er også individuelt hva som er viktigst av ulike virkninger/bivirkninger og hvordan de ulike avveiningene slår ut. Spent på om du får noen flere tilbakemeldinger på denne. 

Gjest Vendi
Sokk skrev (3 timer siden):

Ja, hvilke bivirkninger man får er individuelt og det er også individuelt hva som er viktigst av ulike virkninger/bivirkninger og hvordan de ulike avveiningene slår ut. Spent på om du får noen flere tilbakemeldinger på denne. 

Jeg føler at jeg rett og slett har blitt dummere. Jeg er stokk, stein dum i hodet! Skjønner liksom ikke så mye lenger.. Det er deprimerende..

Vendi skrev (3 timer siden):

Og det mer og mer, virker det som. Det er vanskelig å uttrykke seg både skriftlig og muntlig. Jeg finner liksom ikke de riktige ordene. Føler meg bare verre og verre mtp dette her, og folk skjønner ikke hva jeg mener. Jeg vet godt hva jeg mener inni meg, men jeg får det ikke ut på en like meningsbærende måte som før. Føler meg til tider retardert/tilbakestående, for finner ikke ord, bruker feil ord, osv. Kanskje en form for afasi? 

Vet ikke om det skyldes sykdom eller medisiner. Hva er mest sannsynlig? Noen andre som opplever dette som konsekvens av sykdom, eller som bivirkning av medisin?

Jeg skal ta det opp på nytt med (ny) psykiater til uka, så får vi se. 

Dysfasi er nevnt som bivirkning på litium. 

Vendi skrev (14 minutter siden):

Jeg føler at jeg rett og slett har blitt dummere. Jeg er stokk, stein dum i hodet! Skjønner liksom ikke så mye lenger.. Det er deprimerende..

Du er ikke dum på noen som helst måte ❤️ 

Har det vært mye stress i livet ditt i det siste kan du få det sånn (min erfaring). 

Ikke jul deg opp nå ❤️

Gjest Vendi
frosken skrev (14 minutter siden):

Dysfasi er nevnt som bivirkning på litium. 

Takk. Måtte google dysfasi og fant ut at det liksom er "delvis afasi". Så nitrist hvis det kommer av litium da... Eller som Sokk og jeg var inne på; Lamictal. Jeg trenger i alle fall én av disse for å i det hele tatt fungere noe. Så hva gjør man? 

Jeg skal til medisinvurdering til uka, så får jeg høre hva psykiateren sier. 

Annonse

Gjest Vendi
Emoji skrev (9 minutter siden):

Du er ikke dum på noen som helst måte ❤️ 

Har det vært mye stress i livet ditt i det siste kan du få det sånn (min erfaring). 

Ikke jul deg opp nå ❤️

Takk, skal prøve å tenke gjennom om det er noe stressrelatert, men tror dessverre ikke det. Synes dette virker stabilt tilstedeværende over tid

❤️

Vendi skrev (3 minutter siden):

Takk. Måtte google dysfasi og fant ut at det liksom er "delvis afasi". Så nitrist hvis det kommer av litium da... Eller som Sokk og jeg var inne på; Lamictal. Jeg trenger i alle fall én av disse for å i det hele tatt fungere noe. Så hva gjør man? 

Hvis det er en bivirkning av begge, kanskje begge to bidrar? Vet ikke hva som er mest sannsynlig.

Håper du finner ut av det.

Kjipt at det ikke finnes noe uten bivirkninger. 

Gjest Vendi
Sokk skrev (5 minutter siden):

Hvis det er en bivirkning av begge, kanskje begge to bidrar? Vet ikke hva som er mest sannsynlig.

Håper du finner ut av det.

Kjipt at det ikke finnes noe uten bivirkninger. 

Ja, kjipt. Kanskje jeg bare må akseptere å være dum for å få være stabil da. Heller stabil og dum, enn ustabil og "normal". Kanskje. Får se. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (20 minutter siden):

Hvis det har med medisiner å gjøre, så er vel litium mest sannsynlig årsak, siden det er en kjent - men lite vanlig - bivirkning av litium. Muligens kan også kombinasjoner av medikamenter være en medvirkende årsak. Det kan jo imidlertid også ha med helt andre ting å gjøre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...