Gå til innhold

Mentaliseringsbasert gruppeterapi


Fru2020

Anbefalte innlegg

Overlegen ved sengepost på dps ønsker å få meg inn i slik behandling. Det er gode argumenter mot at jeg får plass, feks at jeg er fem år eldre enn maksalderen. Men det er en liten mulighet likevel. 

Når jeg prøver å lese hva det innebærer så kommer bare Karterud opp. Da virker opplegget svært omfattende. 

Er det noen som har vært med i en slik gruppe som kan fortelle meg litt om opplegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fru2020 skrev (2 minutter siden):

Overlegen ved sengepost på dps ønsker å få meg inn i slik behandling. Det er gode argumenter mot at jeg får plass, feks at jeg er fem år eldre enn maksalderen. Men det er en liten mulighet likevel. 

Når jeg prøver å lese hva det innebærer så kommer bare Karterud opp. Da virker opplegget svært omfattende. 

Er det noen som har vært med i en slik gruppe som kan fortelle meg litt om opplegget?

Nei dessverre. Men jeg er også forespeilet plass på en slik gruppe så jeg vil også gjerne vite mer.

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (1 time siden):

Overlegen ved sengepost på dps ønsker å få meg inn i slik behandling. Det er gode argumenter mot at jeg får plass, feks at jeg er fem år eldre enn maksalderen. Men det er en liten mulighet likevel. 

Når jeg prøver å lese hva det innebærer så kommer bare Karterud opp. Da virker opplegget svært omfattende. 

Er det noen som har vært med i en slik gruppe som kan fortelle meg litt om opplegget?

Jeg som har skrevet litt lengre ned på siden. Det eneste jeg fikk info om er at behandlingen går over 1-2 dager i uka.

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Et ikke det behandling for personlighetsforstyrrelser? Eller tar jeg feil nå? 

Anonymkode: 5e217...a50

Du har rett i det.

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Overlegen ved sengepost på dps ønsker å få meg inn i slik behandling. Det er gode argumenter mot at jeg får plass, feks at jeg er fem år eldre enn maksalderen. Men det er en liten mulighet likevel. 

Når jeg prøver å lese hva det innebærer så kommer bare Karterud opp. Da virker opplegget svært omfattende. 

Er det noen som har vært med i en slik gruppe som kan fortelle meg litt om opplegget?

Hva er maksalderen? Gjelder det for alle slike grupper eller akkurat "din"?

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hattifnattus
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva er maksalderen? Gjelder det for alle slike grupper eller akkurat "din"?

Anonymkode: f0277...ec9

I min gruppe så mener jeg å huske maks maksalderen var satt til 30, dette var ved personlighetspoliklinikken.

Men for å svare på det oppriktige spørsmålet:

Der jeg gikk så startet vi først med 3 ganger i uka. 1 time individuell terapi, 1 time psykoedukasjon og en dobbeltime med gruppe. Psykoedukasjonen varte bare noen få uker. Gruppa var det man hadde størst fokus på og var den eneste som var fast 1 gang i uka ut tiden. Indivudualterapien skulle trappes ned fra ukentlig til hver 14 dag, så hver tredje uke - månedlig - ved behov. 

Vi var ren jentegruppe og var rundt 8-10 deltagere og 2 behandlere, men det var stort fravær så som oftest så var vi bare halvparten. Timene startet ved at vi alle skulle melde inn et tema, så tok vi runder på å snakke. Da vi var ferdige så skulle de andre i gruppa respondere på det du nettopp hadde sagt og hjelpe deg, så gjør du det samme når det blir deres tur igjen til å prate. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er maksalderen? Gjelder det for alle slike grupper eller akkurat "din"?

Anonymkode: f0277...ec9

Det varierer nok. Her er det mellom 25-40 år.

hattifnattus skrev (2 timer siden):

I min gruppe så mener jeg å huske maks maksalderen var satt til 30, dette var ved personlighetspoliklinikken.

Men for å svare på det oppriktige spørsmålet:

Der jeg gikk så startet vi først med 3 ganger i uka. 1 time individuell terapi, 1 time psykoedukasjon og en dobbeltime med gruppe. Psykoedukasjonen varte bare noen få uker. Gruppa var det man hadde størst fokus på og var den eneste som var fast 1 gang i uka ut tiden. Indivudualterapien skulle trappes ned fra ukentlig til hver 14 dag, så hver tredje uke - månedlig - ved behov. 

Vi var ren jentegruppe og var rundt 8-10 deltagere og 2 behandlere, men det var stort fravær så som oftest så var vi bare halvparten. Timene startet ved at vi alle skulle melde inn et tema, så tok vi runder på å snakke. Da vi var ferdige så skulle de andre i gruppa respondere på det du nettopp hadde sagt og hjelpe deg, så gjør du det samme når det blir deres tur igjen til å prate. 

 

Takk for svar. Jeg blir litt skeptisk når det er så omfattende.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Et ikke det behandling for personlighetsforstyrrelser? Eller tar jeg feil nå? 

Anonymkode: 5e217...a50

Først og fremst emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Her er det også krav til unngående trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Det varierer nok. Her er det mellom 25-40 år.

Takk for svar. Jeg blir litt skeptisk når det er så omfattende.

Først og fremst emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Her er det også krav til unngående trekk.

Det er MYE jobb ja. Jeg ble såpass sliten og dårlig at jeg begynte å drikke alkohol etter timene for å klare å "lande" . Likevel hvis du får tilbudet så ville jeg gitt det et forsøk, også heller slutte hvis du ikke føler at det går noen vei. 

Det føles mindre omfattende etterhvert også, når det kun er gruppen som går ukentlig. Men du blir ganske tappet når du sitter 1.5 time og aktivt må være på på den måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (28 minutter siden):

Det er MYE jobb ja. Jeg ble såpass sliten og dårlig at jeg begynte å drikke alkohol etter timene for å klare å "lande" . Likevel hvis du får tilbudet så ville jeg gitt det et forsøk, også heller slutte hvis du ikke føler at det går noen vei. 

Det føles mindre omfattende etterhvert også, når det kun er gruppen som går ukentlig. Men du blir ganske tappet når du sitter 1.5 time og aktivt må være på på den måten. 

Hvor lenge deltok du i en slik gruppe? Lærte du mye om deg selv og andre?

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (42 minutter siden):

Det er MYE jobb ja. Jeg ble såpass sliten og dårlig at jeg begynte å drikke alkohol etter timene for å klare å "lande" . Likevel hvis du får tilbudet så ville jeg gitt det et forsøk, også heller slutte hvis du ikke føler at det går noen vei. 

Det føles mindre omfattende etterhvert også, når det kun er gruppen som går ukentlig. Men du blir ganske tappet når du sitter 1.5 time og aktivt må være på på den måten. 

Hvilken gruppe var du med på utenom; kunst/trening osv?

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvor lenge deltok du i en slik gruppe? Lærte du mye om deg selv og andre?

Anonymkode: f0277...ec9

Behandlingen varte i 3 år. Jeg ble langt bedre på å mentalisere og forstå relasjoner med andre, så behandlingen var for så vidt verdt det. I tillegg sluttet jeg helt med selvskading, noe som jeg i periodevis slet med før jeg begynte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilken gruppe var du med på utenom; kunst/trening osv?

Anonymkode: f0277...ec9

Har aldri vært i noen andre grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
hattifnattus skrev (26 minutter siden):

Har aldri vært i noen andre grupper.

Ah. Ok. Trodde mentaliseringsbasert terapi inneholdt dette.

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ah. Ok. Trodde mentaliseringsbasert terapi inneholdt dette.

Anonymkode: f0277...ec9

Kan godt være det er det andre steder, men det var ikke inkludert i det løpet jeg gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (1 minutt siden):

Kan godt være det er det andre steder, men det var ikke inkludert i det løpet jeg gikk.

Så 1,5 time en gang per uke? I 3 år.

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hattifnattus
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så 1,5 time en gang per uke? I 3 år.

Anonymkode: f0277...ec9

Gruppen varte ca 1.5 time over 3 år ja. Noen som ikke hadde utbytte av terapien sluttet før eller ble utredet på nytt og fikk en second opinion om de ikke klarte å nyttiggjøre seg behandlingen, men inntrykket mitt var at de fleste hadde veldig godt utbytte av det og fullførte. Jeg så i allefall stor forandring på de jeg begynte med og som stod ut tiden sammen med meg.

Om det er samme greia ved andre sykehus som tilbyr det samme vet jeg ikke, da jeg kun har vært tilknyttet Ullevål etter at jeg flyttet til Oslo. Det er sikkert forskjellig praksis fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (14 minutter siden):

Gruppen varte ca 1.5 time over 3 år ja. Noen som ikke hadde utbytte av terapien sluttet før eller ble utredet på nytt og fikk en second opinion om de ikke klarte å nyttiggjøre seg behandlingen, men inntrykket mitt var at de fleste hadde veldig godt utbytte av det og fullførte. Jeg så i allefall stor forandring på de jeg begynte med og som stod ut tiden sammen med meg.

Om det er samme greia ved andre sykehus som tilbyr det samme vet jeg ikke, da jeg kun har vært tilknyttet Ullevål etter at jeg flyttet til Oslo. Det er sikkert forskjellig praksis fra sted til sted.

Takk for god informasjon!

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (16 minutter siden):

Gruppen varte ca 1.5 time over 3 år ja. Noen som ikke hadde utbytte av terapien sluttet før eller ble utredet på nytt og fikk en second opinion om de ikke klarte å nyttiggjøre seg behandlingen, men inntrykket mitt var at de fleste hadde veldig godt utbytte av det og fullførte. Jeg så i allefall stor forandring på de jeg begynte med og som stod ut tiden sammen med meg.

Om det er samme greia ved andre sykehus som tilbyr det samme vet jeg ikke, da jeg kun har vært tilknyttet Ullevål etter at jeg flyttet til Oslo. Det er sikkert forskjellig praksis fra sted til sted.

Hvilket tidspunkt på dagen var gruppen?

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hattifnattus skrev (17 minutter siden):

Gruppen varte ca 1.5 time over 3 år ja. Noen som ikke hadde utbytte av terapien sluttet før eller ble utredet på nytt og fikk en second opinion om de ikke klarte å nyttiggjøre seg behandlingen, men inntrykket mitt var at de fleste hadde veldig godt utbytte av det og fullførte. Jeg så i allefall stor forandring på de jeg begynte med og som stod ut tiden sammen med meg.

Om det er samme greia ved andre sykehus som tilbyr det samme vet jeg ikke, da jeg kun har vært tilknyttet Ullevål etter at jeg flyttet til Oslo. Det er sikkert forskjellig praksis fra sted til sted.

Og hvor mange gruppeledere? 1?

Anonymkode: f0277...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...