Gå til innhold

Andre som er nervøse før/i behandlingstimene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gikk til psykolog for 10 år siden. Alltid litt sommerfugler i magen før timen. Mest fordi jeg skulle prate og rote i ting som er ubehagelig. Men så snart timen startet var det bare befriende å lettelse. 
anbefaler deg å ikke ta beroligende før timen. Om du føler på uro i timen så sier du dette til behandler, så kan dere sammen jobbe med å roe deg ned før dere begynner å snakke

Anonymkode: a0fe2...a9e

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gikk til psykolog for 10 år siden. Alltid litt sommerfugler i magen før timen. Mest fordi jeg skulle prate og rote i ting som er ubehagelig. Men så snart timen startet var det bare befriende å lettelse. 
anbefaler deg å ikke ta beroligende før timen. Om du føler på uro i timen så sier du dette til behandler, så kan dere sammen jobbe med å roe deg ned før dere begynner å snakke

Jeg kjenner aldri på befrielse og lettelse. Jeg er så stressa og nervøs. Takk for godt råd. Tar det til meg.

Anonymkode: 286ad...798

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg kjenner aldri på befrielse og lettelse. Jeg er så stressa og nervøs. Takk for godt råd. Tar det til meg.

Hus at psykologen er der for deg. Du skal ikke sitte der inne å prestere og gå inn i ting som du ikke er klar for. Si neste time at du gruer deg fælt før timen, og at du får indre uro/ angst. Da kan dere jobbe med å roe ned uroen i timen. Se gjerne på en gjenstand i rommet, puste med magen og dere kan ta avspenningsøvelser sammen. Du er nok ikke den eneste som er nervøs før en slik time. Det er en grunn til man går til psykolog, og det er vanskelig å sitte å snakke om det som er vondt. Klart man kjenner på det. Bare vær helt åpen og ærlig, og si det som det er. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hus at psykologen er der for deg. Du skal ikke sitte der inne å prestere og gå inn i ting som du ikke er klar for. Si neste time at du gruer deg fælt før timen, og at du får indre uro/ angst. Da kan dere jobbe med å roe ned uroen i timen. Se gjerne på en gjenstand i rommet, puste med magen og dere kan ta avspenningsøvelser sammen. Du er nok ikke den eneste som er nervøs før en slik time. Det er en grunn til man går til psykolog, og det er vanskelig å sitte å snakke om det som er vondt. Klart man kjenner på det. Bare vær helt åpen og ærlig, og si det som det er. 

Jeg skal prøve på det. Takk!

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

@nachnoo-har du erfaring med pasienter som bruker beroligende for å roe seg ned før timene?

Tror han har skrevet om d før at det ikke er lurt

men jg skjønner ikke helt hvoefor (bortsett fra at d ikke er generelt bra å bruke benzo da), men om man ikke klare roe eller regulere eller snakke om ting kommer man jo inhen veu

mange må jo medisineres for å klare nyttegjøre terapi? Hva er forskjellen elllom det og ad liksom

Anonymkode: f8bb4...23a

AnonymBruker

En psykolog som skriver om substansbruk i terapi, dette gjelder jo beroligende også:

"Previously, the only thing I knew for sure was that he smoked a lot and had agreed not to smoke on the days he came to therapy. Being high or influenced by any substance, such as drugs or alcohol, in a session is not helpful. Some say it would help them open up, yet that is the problem. It’s a fake opening up. The substance protects you. And part of therapy is helping someone see what they inadvertently do to keep up a wall or hurt themselves. Active substances in the body make this impossible."

Anonymkode: 3c281...9c3

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En psykolog som skriver om substansbruk i terapi, dette gjelder jo beroligende også:

"Previously, the only thing I knew for sure was that he smoked a lot and had agreed not to smoke on the days he came to therapy. Being high or influenced by any substance, such as drugs or alcohol, in a session is not helpful. Some say it would help them open up, yet that is the problem. It’s a fake opening up. The substance protects you. And part of therapy is helping someone see what they inadvertently do to keep up a wall or hurt themselves. Active substances in the body make this impossible."

Anonymkode: 3c281...9c3

Overrasket over at nikotin (som i røyk) regnes for å gjøre en "høy" og påvirket av substanser. 

Anonymkode: 6c5bc...f1d

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Eventuelt stressa? Bruker dere beroligende før timene?

Jeg er stressa for å få arrangert fri for å dra på time. Drar sjeldent og er mest for å holde oversikt over medisiner.

Hender jeg får en psykisk nedtur ETTER timen men på forhånd kjenner jeg bare organisatorisk stress ifm at jeg ikke klarer være flere steder på en gang. Under selve timen hender det at jeg blir provosert og får negative følelser rundt det behandler sier. 

Samtalene får meg på ingen måte fremover i livet og er kun en påminnelse om "faren for ustabilitet" ligger der. Beroligende får jeg ikke forskrevet uansett men hadde jeg fått dem så hadde jeg sikkert brukt dem oftere enn jeg burde uansett, så det er like greit. 

AnonymBruker
krøll9 skrev (1 time siden):

Jeg er stressa for å få arrangert fri for å dra på time. Drar sjeldent og er mest for å holde oversikt over medisiner.

Hender jeg får en psykisk nedtur ETTER timen men på forhånd kjenner jeg bare organisatorisk stress ifm at jeg ikke klarer være flere steder på en gang. Under selve timen hender det at jeg blir provosert og får negative følelser rundt det behandler sier. 

Samtalene får meg på ingen måte fremover i livet og er kun en påminnelse om "faren for ustabilitet" ligger der. Beroligende får jeg ikke forskrevet uansett men hadde jeg fått dem så hadde jeg sikkert brukt dem oftere enn jeg burde uansett, så det er like greit. 

Har du eksempler på når du får negative følelser rundt det behandler sier? Om du vil dele.

Annonse

AnonymBruker
krøll9 skrev (1 time siden):

Har du bipolar?

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 21.07):

Eventuelt stressa? Bruker dere beroligende før timene?

Jeg merker ofte at kvelden før og om natten, er preget av mye uro og stress i hodet og kropp. Det varierer fra gang til gang...

Å ta medisiner for å dempe uro/angst, har jeg aldri tenkt over som en reell mulighet. For å få til å jobbe med vanskelige følelser og tanker, er det viktig å tåle de. Og stole på at terapeuten støtter deg uansett hvor vondt det er... Når det føles som om man står helt fast, tror jeg ikke at man på sikt vil stå mindre fast om løsningen blir å ta en beroligende tablett som demper følelsene.

Jeg gikk på mye beroligende i et par år, det var først for noen uker siden da jeg leste journal at jeg så hva jeg egentlig fikk, men jeg lærte minimalt av å håndtere angst og uro. Prinsippet er det samme om det er én tabl. før en terapitime, eller 12-14 tabl. med ulikt i døgnet. Nedsløving av følelser fremfor å håndtere de.

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 14.48):

Har du eksempler på når du får negative følelser rundt det behandler sier? Om du vil dele.

Det kan være så mangt. Føler alt blir gjort så stort. Altså små tendenser blir gjort til en big deal. Kommunikasjonen gir meg også generelt inntrykk av en som later som om de har empati og egentlig bare har timene for å overvåke stemningsleie, lure meg til å si noe eller manipulere meg til å endre medisiner. 

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 14.49):

Har du bipolar?

På papiret, ja. Men er ikke nødvendigvis overbevist. Diagnosen er basert på egenrapport og føler de legger veldig mye vekt på det jeg sier. "En annen dag" ville diagnosen blitt noe helt annet liksom, ut fra hvilket perspektiv jeg ser verden fra på gitt tidspunkt. 

AnonymBruker
krøll9 skrev (21 minutter siden):

Det kan være så mangt. Føler alt blir gjort så stort. Altså små tendenser blir gjort til en big deal. Kommunikasjonen gir meg også generelt inntrykk av en som later som om de har empati og egentlig bare har timene for å overvåke stemningsleie, lure meg til å si noe eller manipulere meg til å endre medisiner. 

På papiret, ja. Men er ikke nødvendigvis overbevist. Diagnosen er basert på egenrapport og føler de legger veldig mye vekt på det jeg sier. "En annen dag" ville diagnosen blitt noe helt annet liksom, ut fra hvilket perspektiv jeg ser verden fra på gitt tidspunkt. 

Lure deg til å si noe...hva skulle motivasjonen bak dette være?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lure deg til å si noe...hva skulle motivasjonen bak dette være?

Si ting som gjør at jeg risikerer lappen, barna, jobben? Hva som helst. Jeg er ikke i posisjon til å føle eller gjøre noen ting som helst utover det normale. 

AnonymBruker
krøll9 skrev (11 minutter siden):

Si ting som gjør at jeg risikerer lappen, barna, jobben? Hva som helst. Jeg er ikke i posisjon til å føle eller gjøre noen ting som helst utover det normale. 

Jeg skjønte ikke helt det siste du skrev.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...