Gå til innhold

Kan sjefen bestemme hvor vi skal ha våre pauser?

Anbefalte innlegg

Har hn lov til det? 

Vi har tre pauser; to korte kaffepauser og lunsj. Vi har ikke betalt lunsjpause. 

Vi ble kastet ut av vårt pauserom fordi det skal brukes til lager, og sjefen prøver å tvinge oss til å ha våre pauser sammen med den store gruppa (vi er en liten gruppe). Og om sjefen får det som hn vil skal vi bruke nesten en time bare i gangtid per person per dag - hvilket tilsvarer nesten en helstilling, og det er jo bare helt tullete. Vi vet at den store gruppa heller ikke ville akseptert det om det var andre veien. 

Vi har snakket med noen som kanskje kan fikse et nytt pauserom til oss (et lager), men det vi er usikre på er om vi da gjør noe ulovlig? Noen som vet?

Endret av Emoji

Fortsetter under...

Så lenge dere ikke har betalt pause, kan dere stikke fra arbeidet under pausen. Men om dere har lov til å ta et lager på deres arbeidsplass er nok heller usikkert. Da må dere få tillatelse av eier.

Anonymkode: 0c304...014

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge dere ikke har betalt pause, kan dere stikke fra arbeidet under pausen. Men om dere har lov til å ta et lager på deres arbeidsplass er nok heller usikkert. Da må dere få tillatelse av eier.

Anonymkode: 0c304...014

Vi vil få tillatelse av eier. Det er sjefen som nekter oss. 

9 minutes ago, Emoji said:

Vi vil få tillatelse av eier. Det er sjefen som nekter oss. 

Hvorfor syntes sjefen det er OK å kaste bort en time om dagen på å gå til det andre pauserommet?? Uansett, det er sjefen som bestemmer. 

Anonymkode: 49c9c...f85

Så lenge dere ikke har et tilfredstillende pauserom skal dere ha betalt pause. 
Dette står soleklart i loven. Ta kontakt med fagforbundet. 
å gå i en time for å avvikle pause blir jo tapt arbeidstid. Dette gjør sjefen for at dere ikke skal få betalt pause. Dette er mat for forbundet 

Anonymkode: cf075...3e6

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor syntes sjefen det er OK å kaste bort en time om dagen på å gå til det andre pauserommet?? Uansett, det er sjefen som bestemmer. 

Anonymkode: 49c9c...f85

Jeg vet ikke, lurer på det samme. 
Men, ok - da vet jeg det. Da må vi nok bare rette oss etter sjefen og høre etter, så da gidder jeg ikke engasjere meg i noe nytt rom. 

Takk for svar. 

Annonse

Emoji skrev (23 timer siden):

Har hn lov til det? 

Vi har tre pauser; to korte kaffepauser og lunsj. Vi har ikke betalt lunsjpause. 

Vi ble kastet ut av vårt pauserom fordi det skal brukes til lager, og sjefen prøver å tvinge oss til å ha våre pauser sammen med den store gruppa (vi er en liten gruppe). Og om sjefen får det som hn vil skal vi bruke nesten en time bare i gangtid per person per dag - hvilket tilsvarer nesten en helstilling, og det er jo bare helt tullete. Vi vet at den store gruppa heller ikke ville akseptert det om det var andre veien. 

Vi har snakket med noen som kanskje kan fikse et nytt pauserom til oss (et lager), men det vi er usikre på er om vi da gjør noe ulovlig? Noen som vet?

Når dere ikke har betalt for pausene og annet ikke er avtalt i arbeidsavtale kan sjefen ikke bestemme hvor dere skal oppholde dere i pausene.

Har du ikke spurt om noe lignende før? Kan virke som du har mange spørsmål rundt arbeidsforhold og at du burde organisere deg, om du ikke allerede har gjort det.

Ekstra skrev (20 timer siden):

Når dere ikke har betalt for pausene og annet ikke er avtalt i arbeidsavtale kan sjefen ikke bestemme hvor dere skal oppholde dere i pausene.

Har du ikke spurt om noe lignende før? Kan virke som du har mange spørsmål rundt arbeidsforhold og at du burde organisere deg, om du ikke allerede har gjort det.

Jeg har stilt spørsmål rundt jobben før, ja. Så jeg skal slutte med det. Jeg har også fått svar fra noen som vet mer enn jeg kan si her, og har fått spørsmålet mitt oppklart. Ja, jeg er organisert - og denne og alle instanser på jobb som kan kobles inn er koblet inn i mange saker. Ting jobbes med. 

Takk for svarene. 

Emoji skrev (10 minutter siden):

Jeg har stilt spørsmål rundt jobben før, ja. Så jeg skal slutte med det. Jeg har også fått svar fra noen som vet mer enn jeg kan si her, og har fått spørsmålet mitt oppklart. Ja, jeg er organisert - og denne og alle instanser på jobb som kan kobles inn er koblet inn i mange saker. Ting jobbes med. 

Takk for svarene. 

Fint du fant ut av det. Det er jo bare å fortsette å spørre her, jeg bare stusset over at det ble stilt nesten likt spørsmål som flere har svart på tidligere.

Jfr. Arbeidsmiljølovens §10-9 1.ledd må sjefen din bestemme seg for å enten lønne deg for pausen, eller la deg fritt avholde pausen der du vil. Hvis du ikke får lønn for pausen er det ikke sjefens anliggende hvor du tilbringer den.

Endret av ISW
Nicklusheletida

Selv om du har ulønnet pause, tror jeg arbeidsgiver kan bestemme at det ikke kan spises på det rommet som skal brukes til lager.   Jeg vet ikke hva som skal lagres der, men det kan være gode grunner for at det ikke ønskes spising der. Jeg tenker at årsaken må være at de er redde for at noe kan bli ødelagt av søl. 

I utgangspunktet kan du gjøre hva du vil i lunsjen din, gå på tur, gå på kafe eller hva som helst. Men at et rom på arbeidsplassen ikke skal brukes til lunsj, tror jeg arbeidsgiver har all rett til å kunne bestemme. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...