Gå til innhold

Psykiater er skummelt forståelsesfull

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes psykiater er skummelt forståelsesfull. Grunnen til det er at jeg forklarte at jeg bare ønsket å slutte med medisiner for min bipolare lidelse EN SISTE gang til og at det var grunnen til at jeg sluttet på medisiner for ett halvt år siden fordi jeg ville se hvordan ting var helt uten medisiner (men at jeg nå innså at jeg trengte medisiner). Og han bare: "Ja det skjønner jeg absolutt at du ønsket det forstår jeg veldig godt!". Jeg har jo hatt diagnosen noen år nå og andre psykiatere har vært umiddelbart negative og ikke forstått i det hele tatt hvorfor det er ett ønske å ikke bruke medisiner...

Er denne behandleren skummelt/alt for forståelsesfull eller har jeg bare møtt tidligere litt vel negative behandlere som ikke forsto?

Anonymkode: ba4b0...ee9

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle forstår vel man vil gå på minst mulig medisiner. Alltid fått høre det er opp til meg. De anbefaler minimum 2 år etter hver episode. Men alltid sagt at det er mitt valg.

Anonymkode: d6ae9...fda

Ja, jeg har vel også fått høre at det er mitt valg/at de ikke kan tvinge meg men har da også fått høre at det er veldig dumt osv i tillegg - TS

AnonymBruker
nachnoo skrev (6 minutter siden):

I et foredrag fortalte kanskje verdens fremste bipolarforsker, Calabrese, at gjennomsnittlig antall autoseponeringer før bipolare innså at de trengte medisin varig, er fire.

Kanskje din psykiater har fulgt med i timen 🙂

Hva betyr å autoseponere?

Anonymkode: d90f9...950

Annonse

Auto betyr selv - altså selvseponering (en har bestemt og gjennomført det selv).

Fra Wikipedia: Å seponere betyr å avslutte,[1] men ikke en brå avslutning. Handlingen som sådan kalles seponering. Begge er alminnelige uttrykk i medisinsk sammenheng, for eksempel når man skal avslutte bruken av en type medikamenter som trenger en gradvis nedtrapping til null.[2]

Vi snakker også om "bråseponering" der en går direkte til null.

Endret av nachnoo
AnonymBruker
FjellOgDalar skrev (På 29.10.2024 den 19.57):

Jeg tror du har truffet på en fornuftig psykiater denne gangen. Han er neppe for å kutte ut medisiner, men evner likevel å se ditt perspektiv også. 

Ja, du har nok rett i det. Liker psykiateren generelt sett også, han er veldig fornuftig og engasjert.

nachnoo skrev (På 29.10.2024 den 22.20):

I et foredrag fortalte kanskje verdens fremste bipolarforsker, Calabrese, at gjennomsnittlig antall autoseponeringer før bipolare innså at de trengte medisin varig, er fire.

Kanskje din psykiater har fulgt med i timen 🙂

Aha. Visste ikke at det fantes statistikk på dette. Men uansett veldig glad jeg endelig har tatt til fornuft for det å slutte på medisiner har vært ødeleggende... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...