Gå til innhold

Hva er innafor å gjøre og ikke når man er sykemeldt pga psyken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er innafor å gjøre og ikke når man er sykemeldt pga psyken? Jeg jobber opprinnelig to dager i uka halv dag men nå jobber jeg ingenting. Grunnen til det er deprejson. Jeg tenker selv at det ikke er ok å dra f.eks på kafe eller hobbyer og slike ting men drar selvfølgelig på butikken for å handle mat (bor alene) også til timene mine med fastlege og psykiater også korte gåturer ut.

Anonymkode: ec010...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt er innafor som man klarer å gjøre.

Dro til syden som sykemeldt av depresjon. Den uken med sol og varme lettet depresjonen kraftig. Og forkortet mest sannsynlig sykemeldingsperioden.

Anonymkode: 02852...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe "innafor" eller "utafor" ift. til sykemelding. Det er hensiktsmessig og ikke-hensiktsmessig aktivitet ift. til tilfriskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som gjør deg frisk(ere). Man blir nok ikke raskt frisk fra depresjon av å sitte inne og isolere seg fordi man føler at man må det som sykemeldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du gå på kafe. Da jeg først ble psykemeldt gikk jeg opp kafe nærmest hver dag. Legen var svært begeistret for det. 

Du kan og bør gjøre aktiviteter som bringer deg ut av huset og i aktivitet. Det å være sosial kan gjøre veldig godt når man har mental uhelse. Jeg er nå uføretrygded pga syken og tenker ikke to ganger over hva jeg gjør. Psyken regulerer meg av seg selv. 

Endret av Fru2020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alt er innafor som man klarer å gjøre.

Dro til syden som sykemeldt av depresjon. Den uken med sol og varme lettet depresjonen kraftig. Og forkortet mest sannsynlig sykemeldingsperioden.

Man har vel ikke lov å dra til utlandet som sykemeldt. 

Anonymkode: 21eb3...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan man. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I min forrige depresjon som var lettere, fikk jeg tilbud om å være med en kollega til Florida. Behandleren min var veldig positiv og ordnet det praktiske så jeg fikk være med. Det tror jeg var med på å gjøre den episoden en av de letteste jeg har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også strenge regler for hva jeg har lov til når jeg er sykemeldt. Ikke lov å gjøre noe som gir glede feks. 

Anonymkode: c646e...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har også strenge regler for hva jeg har lov til når jeg er sykemeldt. Ikke lov å gjøre noe som gir glede feks. 

Og det fører deg raskere tilbake til arbeid føler du? Bidrar positivt til bedring?

Anonymkode: 1aa58...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med depresjon er forskjellige. Jeg er ofte ute og i gang, og gjør ting.

Jeg er alvorlig deprimert. Jeg blir ikke akuratt bedre av å bare sitte hjemme å kverulere, men som sagt det å gjøre hobbyer osv er ikke like koselig lenger. 

Du skal være glad du faktisk får hjelp med depresjonen din, det er ikke alle som får det. 

Anonymkode: ec8f3...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og det fører deg raskere tilbake til arbeid føler du? Bidrar positivt til bedring?

Anonymkode: 1aa58...a80

Jeg jobber 50 prosent. Jeg sa ikke at det hjelper meg, men at det er slik jeg har det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (21 minutter siden):

Hva hvis arbeidsgiver ser deg ute når du er sykmeldt?

Folk som er sykmeldt grunnet psykiske plager kan jo gå ut som alle andre. En arbeidsgiver hadde satt pris på at den sykmeldte holdt seg i gang, trente og gikk i fjellet og gjorde aktiviteter som fører til tilfriskning. Å ligge under dyna når man sliter med psyken gjør det jo bare verre. 
Min arbeidsgiver var sykmeldt i lang tid grunnet noe som tok tid og måtte trenes opp igjen. Da måtte han jo ut og komme igang i sitt temp 

Anonymkode: 37f98...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ute hele tiden jeg og jeg er ufør av psykiske årsaker, men er på en måte istand igjen til å jobbe, men fikk det ikke til med nav. Så, ja ville bidratt og jobbet om jeg kunne.

Anonymkode: ec8f3...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...