Gå til innhold

Forslag til hvordan fordele husarbeid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor alene og er dårlig på husarbeid og gjør det bare når jeg MÅ, lurer derfor på om noen har noen tips til hvordan det er lurt å fordele husarbeidet? 

Tenker f.eks støvsuge en dag og vaske neste dag også må jeg vel ha en dag der jeg vasker klær og setter på oppvaskmaskin osv.

Anonymkode: fd7a1...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg bor alene og er dårlig på husarbeid og gjør det bare når jeg MÅ, lurer derfor på om noen har noen tips til hvordan det er lurt å fordele husarbeidet? 

Tenker f.eks støvsuge en dag og vaske neste dag også må jeg vel ha en dag der jeg vasker klær og setter på oppvaskmaskin osv.

Er du i jobb / går på skole slik at du er borte på dagtid? Du får lage deg en timeplan på husarbeidet da, f.eks. noe slikt:

mandag - vaske klær

tirsdag - støvsuge kjøkkenet og gangen

onsdag - vaske gulvene og tørke støv på kjøkken og gang

torsdag - støvsuge stue og soverom

fredag - vaske og tørke støv på stue, soverom og bad

Oppvasken sier vel seg selv? Man setter jo på maskinen når den er ganske full. Ellers er det jo ikke den helt store jobben å støvsuge f.eks. kjøkken og gang + vaske gulvene og rydde litt på samme dag - om man gjør det hver uke blir det heller ikke så mye at det blir  noen stor jobb. Så to dager i uka til støvsug og vask (kjøkken og gang på tirsdag og stue, soverom og bad på fredag) så slipper du å ha noe på husarbeidsplanen hver dag. 

Hver gang du har laget mat så skyller du det du har brukt og setter det inn i oppvaskmaskina, vask ev. det som ikke skal i maskina (stekepanner f.eks) og sett det på plass + dra over kjøkkenbenk og komfyr. Det tar ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Lillemus skrev (22 minutter siden):

Så to dager i uka til støvsug og vask (kjøkken og gang på tirsdag og stue, soverom og bad på fredag) så slipper du å ha noe på husarbeidsplanen hver dag.

Man bør støvsuge alle rom samtidig, ellers drar man bare med seg støv fra ett rom til et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Man bør støvsuge alle rom samtidig, ellers drar man bare med seg støv fra ett rom til et annet.

Hvis man er bare en person i husholdningen, ikke har kjæledyr og støvsuger ukentlig er det begrenset hvor mye støv det blir, tross alt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (23 timer siden):

Er du i jobb / går på skole slik at du er borte på dagtid? Du får lage deg en timeplan på husarbeidet da, f.eks. noe slikt:

mandag - vaske klær

tirsdag - støvsuge kjøkkenet og gangen

onsdag - vaske gulvene og tørke støv på kjøkken og gang

torsdag - støvsuge stue og soverom

fredag - vaske og tørke støv på stue, soverom og bad

Oppvasken sier vel seg selv? Man setter jo på maskinen når den er ganske full. Ellers er det jo ikke den helt store jobben å støvsuge f.eks. kjøkken og gang + vaske gulvene og rydde litt på samme dag - om man gjør det hver uke blir det heller ikke så mye at det blir  noen stor jobb. Så to dager i uka til støvsug og vask (kjøkken og gang på tirsdag og stue, soverom og bad på fredag) så slipper du å ha noe på husarbeidsplanen hver dag. 

Hver gang du har laget mat så skyller du det du har brukt og setter det inn i oppvaskmaskina, vask ev. det som ikke skal i maskina (stekepanner f.eks) og sett det på plass + dra over kjøkkenbenk og komfyr. Det tar ikke mange minuttene.

Jeg har en deltidsjobb så er der 2 dager i uka (20%). Takk for svar og godt tips til plan! Skal få begynt straks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet, kjøp deg en robotstøvsuger så kan du støvsuge hver dag og du trenger ikke å vaske så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...