Gå til innhold

Hvordan definerer man hva en kvinne er? Hva er en kvinne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kom til å tenke på dette etter å ha sett denne videosnutten hvor utdanningsministeren i USA ikke klarer/vil svare på det spørsmålet.

Noen er som har en god definisjon på hva en kvinne er? 

Anonymkode: 161f0...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
7 minutes ago, psykedeliker said:

Jeg er helt sikker på at du vet det selv.

Vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutes ago, psykedeliker said:

Jeg fulgte med i O-fagstimene på skolen, ja.

La oss spørre ChatGPT. Ikke helt det jeg lærte i O-fagstimene på skolen, det må sies.

En kvinne er en person som typisk identifiseres med det kvinnelige kjønnet. Kvinnebegrepet er ofte definert både biologisk, som en person med to X-kromosomer, kvinnelige kjønnskarakteristika, og evne til å føde barn (selv om ikke alle kvinner har disse egenskapene), og kulturelt, som et medlem av det sosiale kjønnet “kvinne.”

Samtidig har forståelsen av hva det vil si å være kvinne utviklet seg mye. I dag er kjønnsidentitet mer åpen, og mange mener at det å være kvinne ikke kun handler om biologi, men også om hvordan en person identifiserer seg og opplever seg selv. Denne oppfatningen inkluderer transkvinner (personer som ble tildelt mannlig kjønn ved fødselen, men identifiserer seg som kvinner) og bidrar til en bredere forståelse av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

En transkvinne er også et menneske.

Vi er alle mennesker, hvis man da ikke er et dyr. 

Anonymkode: c97b5...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er alle mennesker, hvis man da ikke er et dyr.

Riktig, så da må definisjonen være mer spesifikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96

Riktig svar er : en kvinne et kvinne, en mann er en mann og en transkvinne er verken mann eller kvinne men et menneske 😄

Endret av snusmumeriken96
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Riktig, så da må definisjonen være mer spesifikk.

Ja. Har du hørt om reven som identifiserte seg som høne men fikk ikke slippe inn i hønsehuset. Tragisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Har du hørt om reven som identifiserte seg som høne men fikk ikke slippe inn i hønsehuset. Tragisk

Dette kan jeg faktisk relatere meg til! Jeg prøvde å identifisere meg som føledame, men fikk ikke være med på gruppeterapi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Kom til å tenke på dette etter å ha sett denne videosnutten hvor utdanningsministeren i USA ikke klarer/vil svare på det spørsmålet.

Noen er som har en god definisjon på hva en kvinne er? 

En kvinne er en person som en normalt sett (om utstyret er i orden) kan utføre oppgaver en typisk assosierer med kvinner. I all hovedsak betyr det en person med vagina, kvinners hovedoppgave er å produsere barn for å videreføre menneskearten.

Menn derimot har noe som heter penis (med unntak av om noe går galt), den brukes til å putte inni vaginaen og sende sperm ut, som befrukter egg så barn blir til.

Vet ikke hvorfor dette er kontroversielt ?

Alle kan hevde de er hva som helst, jeg kan f.eks FØLE meg, som et tre, eller en elefant, eller afroamerikaner, eller uendelig andre ting, men det er noe annet og handler om psykiske lidelser, og det er ingenting galt med å ha psykisk lidelse, men verden endrers seg ikke basert på hva vi føler. Jeg vil aldri kunne bli noe annet enn det jeg er, uansett hva jeg føler meg som.

Anonymkode: a1204...e3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min forståelse er en kvinne et menneske med xx kromosomer og kvinnelige ytre og indre kjønnskarakteristika. Kvinnen menstruerer og kan føde barn. Det er også andre kjennetegn som lys stemme, manglende skjeggvekst og feminine trekk. 

En transkvinne er i mine øyne ikke en kvinne, men en mann (xy) som gjerne vil være det. Det er fakta, samme hva moten sier. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Vendi skrev (3 minutter siden):

Det er også andre kjennetegn som lys stemme, manglende skjeggvekst og feminine trekk.

Hvordan definerer du "feminine trekk"? Det klarer jo ikke kvinner å bli enige om seg imellom en gang... (ikke menn heller, for den saks skyld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Dette kan jeg faktisk relatere meg til! Jeg prøvde å identifisere meg som føledame, men fikk ikke være med på gruppeterapi.

Anbefaler at du prøver en gang til. Denne gangen identifiserer du deg som føletransdame, da får du sikkert være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Anbefaler at du prøver en gang til. Denne gangen identifiserer du deg som føletransdame, da får du sikkert være med.

Takk for tipset, men det er ikke så viktig for meg lengre. Gruppeterapi er ikke hva det en gang var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ganske enkelt:

En kvinne har xx-kromosomer og tissekone.

En mass han xy-kromosomer og tissemann.

🙂

Anonymkode: e22ac...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta i mot organer fra en kvinne, så er svaret enkelt. Blir litt vanskelig å identifisere seg som noe annet når man trenger medisinsk hjelp.

Man kommer ikke langt med det man identifiserer seg som når det gjelder livreddende hjelp. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (29 minutter siden):

Noen ganger er det greit å ikke få det som man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...