Gå til innhold

vonde ben


annechr

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en jente på 29 år og mitt problem er at jeg i ca 3 mnd har hatt vondt i bena mine. Spesiellt i leggene men også oppover på lårene. Jeg har endel vann i bena og musklaturen kjennes øm / verkende.Det er ikke stikkende smerte, men konstant verkende. Jeg røyker ca 25 sigaretter om dagen og lurer på om jeg kan ha fått "røyke ben " eller hva annet det kan være. Er litt urolig. Kan nevne at min far hadde blodpropp i foten i en alder av 50 år. Har du også noen tips på forebygging og behandling av vann i bena, så hadde jeg blitt takknemmelig.

Hilsen annechr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har spurt om nesten det samme. røyker ikke, men har fått beinverk i forb. med en lengre luftveisinfeksjon. fikk svar fra lege om at det kan bli slik hvis man trimmer mindre enn vanlig eller hvis man drikker for lite vann. nå hyler jeg innpå med masse, vann, og jeg synes det er blitt bedre, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære annechr.

Med tanke på din alder er det lite sannsynlig at du har utviklet"røykeben".I og med at faren din hadde blodpropp i benet som 50 åring kan det tyde på at du er arvelig disponert for hjerte/karsykdom.Dette kombinert med at du røyker 25 sigaretter per dag er ikke heldig.Jeg er sikker på at du vet dette fra før.Samtidig vet jeg at det er svært vanskelig å slutte.Det er nå kommet tabletter på markedet som muligens kan gjøre dette lettere for deg(Zyban).Vannopphopning i bena kan man få hvis man sitter el.står for lenge stille.Det er viktig at du holder deg i aktivitet.Videre er det jo slik at vann renner nedover dvs.det kan være hensiktsmessig å sitte med bena hevet.Det kan også høres ut som om du kan være plaget med såkalt"restless legs".Dette er en ufarlig,men plagsom tilstand.Det kan selvfølgelig også dreie seg om en innflammasjonstilstand i sener,muskler og/el.benhinner.Jeg anbefaler at du oppsøker legen din for en vurdering.Han el.hun vil sjekke at pulsene er slik som de skal,at det ikke foreligger blodpropp og at nervessystemet er slik som det skal.Videre vil det sannsynligvis taes prøver med tanke på årsaken til smertene og hevelsene i bena.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...