Gå til innhold

Har jeg "lov" til å føle som jeg gjør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Rett og slett hater moren min. Når jeg var barn ble jeg i mange år utsatt for overgrep, hun bare lot det skje og gjorde ingenting. Gir inntrykk av at hun nå bare synes jeg er overfølsom og "dramatisk" fordi jeg sliter etter det.

Hun går fremdeles å hakker på meg hele tiden og behandler meg som dritt.

I tillegg kunne hun slå å sparke meg når jeg var liten. Fikk ikke lov å være sint eller vise noe følelser heller.

Samtidig føler jeg en slags skyld og skam fordi jeg føler det som jeg gjør. Har jeg "rett" til å være sint på henne? Til ikke å like henne?

Anonymkode: 2ac5d...6db

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det hatet gjør ikke deg godt. Hat løser lite og bruker mye energi.

Man må komme seg til ignoranse. 

Har samme bakgrunn som deg. Jeg bryr meg ikke om min mor, om hun lever eller dør er likegyldig for meg. 

Skal sies jeg ble litt over 30 før jeg kom så langt. Det uten terapi da.

Anonymkode: 5e95d...eba

psykedeliker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har jeg "rett" til å være sint på henne? Til ikke å like henne?

Jeg tror du egentlig vet svaret på dette selv, og bare leter etter unnskyldninger for ikke å ta et skikkelig oppgjør med henne. Konfrontasjon er undervurdert som terapeutisk metode.

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror du egentlig vet svaret på dette selv, og bare leter etter unnskyldninger for ikke å ta et skikkelig oppgjør med henne. Konfrontasjon er undervurdert som terapeutisk metode.

Mot slike mennesker er ikke konfrontasjon noe vits. De har i egne øyne aldri gjort noe galt. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mot slike mennesker er ikke konfrontasjon noe vits. De har i egne øyne aldri gjort noe galt.

I så fall har du ikke prøvd hardt nok, for de er egentlig livredde og knekker fullstendig sammen når deres egne metoder blir brukt mot dem. Det er nettopp derfor det er så effektivt.

AnonymBruker
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

I så fall har du ikke prøvd hardt nok, for de er egentlig livredde og knekker fullstendig sammen når deres egne metoder blir brukt mot dem. Det er nettopp derfor det er så effektivt.

Har ingen motivasjon for å knekke noen. Det betyr jo at de faktisk betyr noe for meg. Nei, lære seg å dytte bort folk til kategorien "bryr meg ikke" må jeg si enda vil være.mitt mål og tips.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er dette som er min erfaring. Hun er i sine øyne ufeilbarlig. Snakker ofte om hvor fantastisk hun har vært som forelder og kritiserer ofte andre.

Når jeg har forsøkt å konfrontere henne før, har spredd løgn om meg (at jeg er tung rusmisbruker, at jeg er voldelig, "gal", prøvde til og med å politiannelde meg for drapsforsøk..) alt var jo bare løgn, men førte til store vansker for meg personlig og sosialt i vår felles krets.

Ts

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dette som er min erfaring. Hun er i sine øyne ufeilbarlig. Snakker ofte om hvor fantastisk hun har vært som forelder og kritiserer ofte andre.

Når jeg har forsøkt å konfrontere henne før, har spredd løgn om meg (at jeg er tung rusmisbruker, at jeg er voldelig, "gal", prøvde til og med å politiannelde meg for drapsforsøk..) alt var jo bare løgn, men førte til store vansker for meg personlig og sosialt i vår felles krets.

Ts

Steng den døren. Gjør deg til det du er, lev et godt liv. 

Skal jeg ilegge min mor en tanke, kan jeg forestille meg hun er rimelig irritert jeg lever et meget godt liv. 

Så gjør det. Lag deg et godt liv, uten henne.

psykedeliker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Står du alene i dette, eller har du noen som hjelper deg?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Steng den døren. Gjør deg til det du er, lev et godt liv. 

Skal jeg ilegge min mor en tanke, kan jeg forestille meg hun er rimelig irritert jeg lever et meget godt liv. 

Så gjør det. Lag deg et godt liv, uten henne.

Dette.

Anonymkode: e6c49...0f2

AnonymBruker
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Står du alene i dette, eller har du noen som hjelper deg?

Ganske alene. Men jeg er jo blitt voksen, i hvert fall juridisk. Så hun har jo ikke noen rett til å ta avgjørelser på mine vegne lenger, heldigvis. Men av diverse grunner lever jeg forholdsvis tett på henne.

Tror det vondeste for meg er at jeg ble utsatt for overgrep og mishandling i over et tiår og min egen mor bryr/brydde seg ikke..

psykedeliker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ganske alene. Men jeg er jo blitt voksen, i hvert fall juridisk. Så hun har jo ikke noen rett til å ta avgjørelser på mine vegne lenger, heldigvis. Men av diverse grunner lever jeg forholdsvis tett på henne.

Du trenger ikke stå alene i denne situasjonen. Det finnes folk og miljøer som har spesialisert seg på å håndtere slike situasjoner. Men det første du må gjøre er å komme deg bort så hun ikke kan påvirke deg.

Sånn som du beskriver henne her så kan det minne om narsissistiske eller psykopatiske trekk. Ja du har rett til å ikke like henne, hvem liker vel en som hakker på en og behandler en som dritt?

Og hvis du ble utsatt for overgrep og hun ikke gjorde noe med det og nå sier du bare er dramatisk over overreagerer når du sliter som følge av det viser at hun er manipulerende og har lav empati.

Er det vanskelig å kutte kontakten?

AnonymBruker
Everybody skrev (8 minutter siden):

Sånn som du beskriver henne her så kan det minne om narsissistiske eller psykopatiske trekk. Ja du har rett til å ikke like henne, hvem liker vel en som hakker på en og behandler en som dritt?

Og hvis du ble utsatt for overgrep og hun ikke gjorde noe med det og nå sier du bare er dramatisk over overreagerer når du sliter som følge av det viser at hun er manipulerende og har lav empati.

Er det vanskelig å kutte kontakten?

Ja, det er veldig vanskelig. Jeg har søsken jeg er glad i, som er veldig lojale og jeg ønsker ikke at de skal forsvinne fra livet mitt.

Dessuten orker jeg ikke alt rotet som villw blitt et resultat av det løgn, baksnakking, barnevern, politi gud vet.. 

psykedeliker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dessuten orker jeg ikke alt rotet som villw blitt et resultat av det løgn, baksnakking, barnevern, politi gud vet..

Hvis du vil løse problemet må du gjøre det som er nødvendig, ellers kan du bare la være å snakke om det i utgangspunktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...