Gå til innhold

Hva avgjør hvilken medisin legen/psykiateren foreslår?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gikk på Zyprexa en stund, men sluttet pga vektøkning. Jeg var til medisinvurdering nå ganske nylig, og da foreslo psykiateren Risperdal i stedet. Jeg har ikke allverdens kunnskap om de ulike medisinene, så jeg bare godtok det. Så leste jeg da jeg kom hjem at Risperdal også har vektøkning som mulig bivirkning. Så da lurer jeg på hva @nachnoo tror er bakgrunnen for at Risperdal ble foreslått som riktig medisin for meg. Et sannsynligheten stor for at det bare var tilfeldig? Altså at det bare var tilfeldig hvilken medisin som ble foreslått? At det er litt sånn "prøve og feile"- mentalitet som mest sannsynlig ligger bak? I så fall synes jeg ikke noe om det. Det er min kropp disse medisinene skal inn i, med de eventuelle bivirkningene som følger med. Så jeg håper da virkelig at det var litt "tankevirksomhet" bak. Og hva kan i så fall denne ha vært? 

Anonymkode: e62e6...d62

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Så godt som alle antipsykotika har vektøkning som en mulig bivirkning - men i ulik grad. Her er nok Risperdal valgt fordi den i langt mindre grad enn Zyprexa har en tendens til å gi vektøkning.

Tilfeldigheter altså. Takk for svar!

AnonymBruker

Men @nachnoo: Jeg er så dårlig. Når tror du den begynner å virke? Jeg begynte med 1 mg på lørdag, og det foreløpige målet er 4 mg som jeg når i morgen, tirsdag. Så skal det foretas en vurdering om to uker. Vil det si at det vil ta ca to uker før effekt? 

Beklager dumme spørsmål, men jeg har som sagt liten peil. 

Og beklager at jeg skriver som anonym, men det er noen som er ute etter meg her (dvs nicket mitt). 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tilfeldigheter altså. Takk for svar!

Nei, ikke tilfeldigheter. Du trenger AP, og du sluttet med Zyprexa grunnet vektøkning. Da velges et annet AP med langt mindre risiko for vektøkning. For meg virker det som et rasjonelt valg.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men @nachnoo: Jeg er så dårlig. Når tror du den begynner å virke? Jeg begynte med 1 mg på lørdag, og det foreløpige målet er 4 mg som jeg når i morgen, tirsdag. Så skal det foretas en vurdering om to uker. Vil det si at det vil ta ca to uker før effekt? 

Jeg tror du vil merke tydelig effekt allerede mot kommende helg.

Annonse

Det er litt uheldig at det ikke ble kryss-titrert medisin i dette tilfellet, fordi jeg tror du har blitt litt dårlig av å gå uten medisin en periode nå. Det eneste man kan gjøre er å bite tennene sammen og holde ut er jeg redd. Dette vil bli bedre.

AnonymBruker
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Nei, ikke tilfeldigheter. Du trenger AP, og du sluttet med Zyprexa grunnet vektøkning. Da velges et annet AP med langt mindre risiko for vektøkning. For meg virker det som et rasjonelt valg.

nachnoo skrev (16 minutter siden):

Jeg tror du vil merke tydelig effekt allerede mot kommende helg.

Tusen takk for svar igjen. Da ser jeg fram mot kommende helg :)

AnonymBruker
ISW skrev (13 minutter siden):

Det er litt uheldig at det ikke ble kryss-titrert medisin i dette tilfellet, fordi jeg tror du har blitt litt dårlig av å gå uten medisin en periode nå. Det eneste man kan gjøre er å bite tennene sammen og holde ut er jeg redd. Dette vil bli bedre.

Tusen takk til deg også. Lurer på når jeg skal lære å ikke autoseponere. Jeg hater meg selv for det nå 😞 Men kanskje (som vi snakket om) er det lurt å begynne med injeksjoner. 

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du mye kunnskap innen psykiatri?

Anonymkode: f78b0...8bd

Har litt kunnskap. Men søkte rundt på nettet og fant ut av hvilke medisiner som var best for meg. Og jeg hadde rett, fordi de funket veldig bra.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg gikk på Zyprexa en stund, men sluttet pga vektøkning. Jeg var til medisinvurdering nå ganske nylig, og da foreslo psykiateren Risperdal i stedet. Jeg har ikke allverdens kunnskap om de ulike medisinene, så jeg bare godtok det. Så leste jeg da jeg kom hjem at Risperdal også har vektøkning som mulig bivirkning. Så da lurer jeg på hva @nachnoo tror er bakgrunnen for at Risperdal ble foreslått som riktig medisin for meg. Et sannsynligheten stor for at det bare var tilfeldig? Altså at det bare var tilfeldig hvilken medisin som ble foreslått? At det er litt sånn "prøve og feile"- mentalitet som mest sannsynlig ligger bak? I så fall synes jeg ikke noe om det. Det er min kropp disse medisinene skal inn i, med de eventuelle bivirkningene som følger med. Så jeg håper da virkelig at det var litt "tankevirksomhet" bak. Og hva kan i så fall denne ha vært? 

De gir medisin etter hva som plager deg, og hvilke erfaringer de har med ulik medisinbruk på andre med samme lidelse. 

Anonymkode: 20929...6bf

Jeg har stort sett fått velge medisiner selv, men da har jeg kommet med konkrete ønsker på bakgrunn av diagnosen jeg har fått. SSRI/ SNRI er litt utprøving, så man er heldig om det klaffer med en gang om man har et kompleks utfordring.

På sykehuset (somatisk) har jeg lagt det i hendene på legene/ kirurgene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...