Gå til innhold

Hva tenker dere om å bli venner med psykologen sin? (Boken til Peder Kjøs og tidligere pasient)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kom i dag over boken "Brev til psykologen" og har så vidt begynt å lese i den. Boken handler om psykologen Peder Kjøs som skrive e-poster med sin tidligere pasient der de på en måte forsøker å bli venner, så vidt jeg har forstått? Jeg vet ikke om de faktisk møtes fysisk også men de snakker i alle fall om å drikke vin sammen om jeg ikke husker feil...

Hva tenker dere om denne boken? Og hva tenker dere om at en psykolog skal dele mye av seg selv og bli en slags venn med en tidligere pasient?

Her er også en artikkel: https://www.aftenposten.no/kultur/i/9v0QXM/peder-kjoes-forsoek-paa-aa-bli-venn-med-en-tidligere-pasient-er-blitt-bok-en-direkte-utfordring-av-etikken-vaar-sier-psykolog

Anonymkode: 9551c...c45

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg kom i dag over boken "Brev til psykologen" og har så vidt begynt å lese i den. Boken handler om psykologen Peder Kjøs som skrive e-poster med sin tidligere pasient der de på en måte forsøker å bli venner, så vidt jeg har forstått? Jeg vet ikke om de faktisk møtes fysisk også men de snakker i alle fall om å drikke vin sammen om jeg ikke husker feil...

Hva tenker dere om denne boken? Og hva tenker dere om at en psykolog skal dele mye av seg selv og bli en slags venn med en tidligere pasient?

Her er også en artikkel: https://www.aftenposten.no/kultur/i/9v0QXM/peder-kjoes-forsoek-paa-aa-bli-venn-med-en-tidligere-pasient-er-blitt-bok-en-direkte-utfordring-av-etikken-vaar-sier-psykolog

Jeg kommer ikke inn på lenken pga betalingsmur. Jeg trodde regelverket var stengt mtp eventuelt vennskap mellom profesjonell og pasient. 

Anonymkode: bae69...13f

AnonymBruker

Peder Kjøs er ikke en psykolog jeg ville tatt alvorlig. 

Lest et par av bøkene hans, de ga meg nada. Full av svada og lite løsninger.

Tror han et met opptatt av å være kjendis.

Anonymkode: 6e4ca...1d0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Peder Kjøs er ikke en psykolog jeg ville tatt alvorlig. 

Lest et par av bøkene hans, de ga meg nada. Full av svada og lite løsninger.

Tror han et met opptatt av å være kjendis.

HELT ENIG! 

Anonymkode: 4e2bf...de3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skal det bety?

Peder Kjøs er blitt for psykologien det Finn Schjøll er for blomsterdekorering. En trivelig, likandes kjendis og formidler av faginnsikt som vil gjøre livet litt lysere for vanlige folk.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/EQeQd5/bokanmeldelse-alt-om-meg-selv

Anonymkode: dc7db...cea

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Peder Kjøs er blitt for psykologien det Finn Schjøll er for blomsterdekorering. En trivelig, likandes kjendis og formidler av faginnsikt som vil gjøre livet litt lysere for vanlige folk.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/EQeQd5/bokanmeldelse-alt-om-meg-selv

Anonymkode: dc7db...cea

Er den faginnsikten jeg føler han mangler da. Eller i det minste ikke klarer å formidle gjennom bøkene sine.

Blomsterfinn wr jo bare nydelig.

AnonymBruker

Nei, vet du hva… Jeg er veldig glad i psykologen jeg gikk til, men noen ting bør forbli profesjonelt. Det finnes så mange andre man kan bli venn med. 

Anonymkode: ff459...362

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har lyst til å lese den boken, da jeg tenker at det er et interessant prosjekt de har utforsket sammen. Ikke fordi jeg tenker at det er et mål at tidligere pasienter skal bli venn med sin psykolog, men fordi jeg forestiller meg at boken i alle fall indirekte fremviser hvorfor likeverdige/symmetriske relasjoner er vanskelig å skape i etterkant av en terapirelasjon. 

AnonymBruker
frosken skrev (2 timer siden):

Jeg har lyst til å lese den boken, da jeg tenker at det er et interessant prosjekt de har utforsket sammen. Ikke fordi jeg tenker at det er et mål at tidligere pasienter skal bli venn med sin psykolog, men fordi jeg forestiller meg at boken i alle fall indirekte fremviser hvorfor likeverdige/symmetriske relasjoner er vanskelig å skape i etterkant av en terapirelasjon. 

Enig i at det er interessant på et overordnet konseptnivå, men må innrømme at jeg sliter litt med denne boken likevel. Jeg har ikke lest den, så mulig jeg endrer mening om jeg gjør det. I intervjuer har Peder Kjøs innrømmet at han såret medforfatteren ved å prøve å ha en vennskapsrelasjon han ikke klarte å følge skikkelig opp. Føles og litt som han utnyttet det at hun hadde et sterkt ønske om å bli forfatter, ved å foreslå å skrive bok sammen. 

Da han skulle lage podcast om tilgivelse og la det ut på instagram skrev hun en kommentar som gjorde det tydelig at det fortsatt var sårede følelser der. 

det jeg har lest om boken og lest av intervjuer gjør at jeg undrer meg over hvor gjennomtenkt det var av han å gå inn i dette eksperimentet og hvor bevisst var han egentlig på måten han håndterte det på. 

Anonymkode: fe279...681

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i at det er interessant på et overordnet konseptnivå, men må innrømme at jeg sliter litt med denne boken likevel. Jeg har ikke lest den, så mulig jeg endrer mening om jeg gjør det. I intervjuer har Peder Kjøs innrømmet at han såret medforfatteren ved å prøve å ha en vennskapsrelasjon han ikke klarte å følge skikkelig opp. Føles og litt som han utnyttet det at hun hadde et sterkt ønske om å bli forfatter, ved å foreslå å skrive bok sammen. 

Da han skulle lage podcast om tilgivelse og la det ut på instagram skrev hun en kommentar som gjorde det tydelig at det fortsatt var sårede følelser der. 

det jeg har lest om boken og lest av intervjuer gjør at jeg undrer meg over hvor gjennomtenkt det var av han å gå inn i dette eksperimentet og hvor bevisst var han egentlig på måten han håndterte det på. 

Blir lettere å mene noe om dette etter at jeg har lest boken. Men jeg mener at dersom dette ikke gikk så bra, så er det ikke et mindre verdifullt bidrag til diskusjon av tematikken av den grunn. 

Synes også det er et vesentlig poeng at det ikke er sånn at han har rekruttert en "vanlig" pasient til dette, de har inngått en avtale om å gjøre dette sammen, slik jeg har forstått det. Det blir litt som med alle de som har blitt rekruttert til ulike varianter av brukermedvirkning i psykiatrien; mange av dem har ønsket det i utgangspunktet, men synes ikke det fungerer etter hensikten etter en stund. 

AnonymBruker
frosken skrev (1 time siden):

Blir lettere å mene noe om dette etter at jeg har lest boken. Men jeg mener at dersom dette ikke gikk så bra, så er det ikke et mindre verdifullt bidrag til diskusjon av tematikken av den grunn. 

Synes også det er et vesentlig poeng at det ikke er sånn at han har rekruttert en "vanlig" pasient til dette, de har inngått en avtale om å gjøre dette sammen, slik jeg har forstått det. Det blir litt som med alle de som har blitt rekruttert til ulike varianter av brukermedvirkning i psykiatrien; mange av dem har ønsket det i utgangspunktet, men synes ikke det fungerer etter hensikten etter en stund. 

Bidrag til diskusjonen absolutt. Jeg er bare usikker på om vi trengte denne diskusjonen. Hvis du leser boken hadde det vært interessant om hva du tenker da. 

Annonse

AnonymBruker

Psykologen overtrer ei grense ved å ha privat relasjon til pasienten eller pasienter han har hatt. 
Min far er psykolog og det er flere som tror de er kompis med han, der de sender meldinger og utenom arbeidstid, og som ikke skiller mellom han som psykolog og behandler, og privatliv. 
Han besvarer ikke slike meldinger, men tar det opp i terapien at han ikke ønsker bli kontakt på fritiden. Dette skjer og det er ganske normalt. Men psykologens ansvar å sette grenser. 

Anonymkode: 13210...458

AnonymBruker
frosken skrev (På 4.11.2024 den 21.36):

Når du har fått lest boken kunne du oppdatert her i tråden om hva du tenker da? Hadde vært interessant å høre :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...