Gå til innhold

Kan psykiatrien bli så opphengt i den ene diagnosen man har at de ikke innser at pasienten egentlig har psykose(lidelse)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

At de f. Eks når man først har fått diagnose a så ser de alt i lys av a og tar alle symptomer og det som skjer for at det skyldes a og ikke en psykose(lidelse)? 

Anonymkode: 07302...dd1

Fortsetter under...

psykedeliker

Kort svar: ja.

Men det er flere mekanismer lagt inn i systemene som skal hindre at slike blindsoner oppstår. Likevel er det vanskelig å hindre at f.eks. pårørende feilinformerer eller på andre måte påvirker behandlere, dersom ingen varsler om det.

Worriesome Plenty 2

Jeg var hos en legevakt psykiater som insisterte at meg feilte det Inget annet en OCD. Jeg forklarte at jeg hadde schizofreni diagnose fra før av, men den mente han var feil og satte meg på zoloft. Jeg fikk ikke på andre medisiner og ble sakte men sikkert psykotisk, psykiaterenn insisterte også på at dps plass kunne bli svært vanskelig med bare Ocd.

I løpet av uker eller ett par måneder var jeg i den verste psykose jeg har hatt.

Det er en ukultur blant enkelte psykiatere at de bare får en fiks idé om hva som feiler deg og ser bort fra tidligere episoder.

Endret av Worriesome Plenty 2

Har absolutt opplevd at de har sett seg blind på meg. Men heldigvis var det noen som skjønte hva som var med meg. Og medisiner har gjort meg mye bedre sånn sett. 

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (På 4.11.2024 den 20.44):

Jeg var hos en legevakt psykiater som insisterte at meg feilte det Inget annet en OCD. Jeg forklarte at jeg hadde schizofreni diagnose fra før av, men den mente han var feil og satte meg på zoloft. Jeg fikk ikke på andre medisiner og ble sakte men sikkert psykotisk, psykiaterenn insisterte også på at dps plass kunne bli svært vanskelig med bare Ocd.

I løpet av uker eller ett par måneder var jeg i den verste psykose jeg har hatt.

Det er en ukultur blant enkelte psykiatere at de bare får en fiks idé om hva som feiler deg og ser bort fra tidligere episoder.

Ja, helt rett!

Worriesome Plenty 2 skrev (På 4.11.2024 den 20.44):

Jeg har en god venn der jeg ser at dette skjedde flere ganger opp igjennom årene. At når h*n ble flyttet fra en avdeling til en annen, ble vurdering og behandling vurdert på nytt etter den avdelingens behandling. En psykosepost så etter tegn på psykose. Andre i helsevesenet fant tegn til annet.

Som h*n selv sa, "om du ser etter fargen blå, vil du alltid finne noe med fargen blå, og ikke se de andre fargene før du aktivt ser etter de også". H*n har nå i ettertid fått medhold hos NPE at det ble gjort feil.

FjellOgDalar

Av og til har jeg lurt på om fagfolk glemmer at det ikke alltid er pasienten som har gått i bekreftelsesfella og trukket feil konklusjon. Noen ganger kan det være stikk motsatt.   

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...