AnonymBruker Skrevet 4. november Del Skrevet 4. november VIKTIG!: Jeg er ikke suicidal nå, men ønsker å være forberedt til neste gang disse tankene kommer. Jeg har slitt med selvmordstanker av og på i flere år nå. Sist selvmordsforsøk for noen år siden så var jeg innlagt lenge i forkant og selv om jeg på tidspunktet for selvmordet hadde det bedre så følte jeg at jeg MÅTTE gjennomføre selvmordet uansett, så det gjorde jeg da. Vanskelig å forklare hvorfor. Men uansett da så har jeg etter dette også fått disse tankene igjen om at jeg MÅ ta selvmord, at jeg ikke har noe valg osv. Jeg tenker siden jeg føler at jeg ikke har noe valg så kan det tyde på at disse tankene om selvmordstanker er som en tvangstanke? Anonymkode: b9dc7...429 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488103-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-tvangstanker-kan-selvmordstanker-v%C3%A6re-tvangstanker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nachnoo Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): selv om jeg på tidspunktet for selvmordet Selvmordsforsøket. Hadde du gjennomført selvmord, hadde du ikke skrevet her i dag. Ja, man kan ha tvangstanker om selvmord. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488103-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-tvangstanker-kan-selvmordstanker-v%C3%A6re-tvangstanker/#findComment-4332590 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 5. november Del Skrevet 5. november (endret) Tvangstanker er muligens et litt upresist begrep, som kan misforstås. Å ha tvangstanker om selvmord betyr ikke å føle seg tvunget til å ta livet sitt. Det du beskriver her, har flere på forumet beskrevet og lurt på om er tvangstanker. For meg virker det ikke sånn. Tvangstanker er en variant av en angstlidelse. Tvangstanker om selvmord betyr at du er redd (irrasjonelt) for å f.eks. handle på en impuls ("tenk om jeg bare gjør ditt eller datt?" eller "tenk om jeg mister kontroll og tar livet mitt?") som selvsagt kan komme i mange varianter og hvis det blir ille kan det virkelig føles som om du er suicidal. Men du vet, rasjonelt sett og med fornuften din, at dette er tull, og at du ikke verken har noen grunn til å ta livet ditt eller at det er sannsynlig at du kommer til å gjøre det. Jeg har hatt dette selv og jeg kunne tenkt sånn som "Jeg er redd for at jeg ender opp med å ta livet av meg, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor jeg har sånne tanker for jeg har absolutt ingen grunn til å ta livet av meg". En annen ting er at det er ekstremt usannsynlig at en med tvangstanker faktisk handler etter tankene sine. Å gjøre ting man egentlig ikke vil tilhører nok som regel andre sykdommer. Endret 5. november av ISW 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488103-noen-som-har-peiling-p%C3%A5-tvangstanker-kan-selvmordstanker-v%C3%A6re-tvangstanker/#findComment-4332597 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.