Gå til innhold

Føler at jeg ikke fortjener å ha det bra

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har siste uken begynt å bli bedre fra depresjon MEN ett stort problem for meg er at jeg føler selv at jeg ikke fortjener å ha det bra. Og hver gang jeg tar ett valg som er bra for meg så tenker jeg stadig "men jeg fortjener jo ikke å ha det bra"... Dette er jo ganske ødeleggende og jeg tenker også på å ´sabotere´for meg selv. Samtidig har jeg jo lyst til å bli kvitt denne følelsen så det er det jeg velger å spørre om råd for her, hvordan  kan jeg tillate meg selv å ha det bra?

Anonymkode: ca3cf...805

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Se på det som et symptom på din lidelse/sykdom, for det er hva det er.

Anonymkode: 60314...ed8

Godt poeng. Er det vanlig å tenke sånn når man er deprimert kanskje?

Jeg har slitt med lignende tanker. Men vi må slutte å bruke ordet «fortjene» om oss selv, for vi nedgraderer oss selv bare ned på den måten og gjør at vi får det dårlig med oss selv. 

Prøve også å ignorere de negative følelsene. Aksepter at de er der, men la de ligge og ikke ta tak i dem og start å gruble på dem ❤️

Annonse

AnonymBruker
Emoji skrev (29 minutter siden):

Jeg har slitt med lignende tanker. Men vi må slutte å bruke ordet «fortjene» om oss selv, for vi nedgraderer oss selv bare ned på den måten og gjør at vi får det dårlig med oss selv. 

Prøve også å ignorere de negative følelsene. Aksepter at de er der, men la de ligge og ikke ta tak i dem og start å gruble på dem ❤️

Så leit å høre at du har slitt med lignende tanker, for det er fælt. Enig at vi må slutte å bruke ordet fortjene og forsøke å ignorere de negative følelsene. Men dessverre er det jo lettere sagt enn gjort. Jeg får det som oftest til når jeg har bra perioder, men akkurat nå er det veldig vanskelig. 

Everybody skrev (27 minutter siden):

Det kan være en del av depresjonen som enda ikke har blitt helt bra.

Kanskje?

Trinity80 skrev (20 minutter siden):

Har du hatt slike tanker lenge?

Jeg føler det alltid, men de er mye sterkere og fremtredende nå da. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så leit å høre at du har slitt med lignende tanker, for det er fælt. Enig at vi må slutte å bruke ordet fortjene og forsøke å ignorere de negative følelsene. Men dessverre er det jo lettere sagt enn gjort. Jeg får det som oftest til når jeg har bra perioder, men akkurat nå er det veldig vanskelig. 

Kanskje?

Jeg føler det alltid, men de er mye sterkere og fremtredende nå da. 

Det er vanskellg hos meg også fordi jeg har/ har hatt det vanskelig lenge. Så jeg vet det jkke er lett. Men likevel må jeg bare være streng mot meg selv når tankene kommer og la den bare ligge. Det hjelper iallefall meg, men det er ikke sikkert det funker for alle. 

Jeg har også en i nær fam som skal dø som også gir meg et annet perspektiv. 

Jeg har hatt mange vonde følelser i meg bare idag også, men jeg har det klart bedre når jeg klarer å akseptere at de er der og bare la de ligge. Jeg har slitt meg ut på jobb den siste tiden også pga vonde tanker, men jeg vet at jeg får det lettere om jeg lar de bare flyte og ikke henge meg opp i dem. 

men det er min erfaring. 

psykedeliker
Emoji skrev (1 time siden):

Men vi må slutte å bruke ordet «fortjene» om oss selv, for vi nedgraderer oss selv bare ned på den måten og gjør at vi får det dårlig med oss selv.

Riktig, ordene vi bruker i vår indre dialog med oss selv har faktisk noe å si.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner også på at jeg ikke fortjener å leve/ha det bra. Det gjør vondt og jeg skammer meg veldig.

Anonymkode: 86191...15e

Hadde jeg visst hvor vi mennesker får denne skammen fra, hadde jeg gjort alt for å få det til å forsvinne hos alle. Det er mange som sliter med denne skammen, egentlig totalt unødvendig - men tankene er seige og ikke alltid like lett å få fri fra.

Får du hjelp, eller har fått det før sånn at du kan hjelpe deg selv i disse stundene? Hvis det er ekstra fremtredende nå, har du noen du kan lufte litt tanker hos?

Annonse

psykedeliker
Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Hadde jeg visst hvor vi mennesker får denne skammen fra, hadde jeg gjort alt for å få det til å forsvinne hos alle.

En god venn av meg sa en gang at alle de negative stemmene i vår indre dialog egentlig ikke er våre egne stemmer - men mentale lydopptak av ting andre har sagt til oss opp gjennom årene. Det er en av grunnene til at jeg anbefaler konfrontasjon som metode - fordi de som har sagt de negative tingene da tvinges til å gå tilbake på det de tidligere har sagt - dermed har man to mentale lydopptak som nuller hverandre ut, og problemet er løst. Trivium & Quadrivium i praksis.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

forsøke å ignorere de negative følelsene

Å forsøke å ignorere følelser er en veldig dårlig strategi. Alle følelser er viktige og har sitt budskap. Men du kan prøve å akseptere følelsen. Kanskje gi den er navn. Og snakke om følelsen som en tredjeperson. Men aldri ignorere

Anonymkode: 65633...7ad

AnonymBruker
Trinity80 skrev (15 minutter siden):

Hadde jeg visst hvor vi mennesker får denne skammen fra, hadde jeg gjort alt for å få det til å forsvinne hos alle. Det er mange som sliter med denne skammen, egentlig totalt unødvendig - men tankene er seige og ikke alltid like lett å få fri fra.

Får du hjelp, eller har fått det før sånn at du kan hjelpe deg selv i disse stundene? Hvis det er ekstra fremtredende nå, har du noen du kan lufte litt tanker hos?

Takk for omtanken. Jeg lufter de litt hos en venn. Har behandler på dps, men synes det er veldig vondt og vanskelig når tankene har det høye trykket som det har nå.

AnonymBruker
Emoji skrev (19 timer siden):

Det er vanskellg hos meg også fordi jeg har/ har hatt det vanskelig lenge. Så jeg vet det jkke er lett. Men likevel må jeg bare være streng mot meg selv når tankene kommer og la den bare ligge. Det hjelper iallefall meg, men det er ikke sikkert det funker for alle. 

Jeg har også en i nær fam som skal dø som også gir meg et annet perspektiv. 

Jeg har hatt mange vonde følelser i meg bare idag også, men jeg har det klart bedre når jeg klarer å akseptere at de er der og bare la de ligge. Jeg har slitt meg ut på jobb den siste tiden også pga vonde tanker, men jeg vet at jeg får det lettere om jeg lar de bare flyte og ikke henge meg opp i dem. 

men det er min erfaring. 

Så leit å høre at du har det vanskelig og at du også har en i nær familie som er døende.

Du skriver mye fornuftig og jeg er veldig enig. Man må bare virkelig forsøke å la tankene ligge for begynner man å gruble på det blir det fort verre. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner også på at jeg ikke fortjener å leve/ha det bra. Det gjør vondt og jeg skammer meg veldig.

Ser du har svart at du har noen å snakke med og det er bra, for det er tungt å gå med sånne tanker alene. Håper du kan klare å snakke med din behandler om tankene også etter hvert da, tenker det er viktig at hen vet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...